Sääntö-Suomi iski maailman parhaaksi palkittuun suomalaisginiin – yritys ei voi myydä juomaa kotimaassa, jos haluaa mainostaa sitä muissa EU-maissa: "Helpompaa olisi siirtää pääkonttorimme Tallinnaan"

Suomessa maailman parasta giniä 9:00
Artic Blue Ginin puuhamiehet vierailivat Huomenta Suomen lähetyksessä viime vuonna.

Suomalaisyrityksen uusi ginijuoma on valittu taas maailman parhaaksi, mutta sitä ei voida tuoda myyntiin Suomessa, jotta tuotetta voisi markkinoida EU-maissa, eikä tämäkään välttämättä valvontaviranomaisille riitä.

Suomalaisen Arctic Brands Groupin uusi gini on palkittu Yhdysvalloissa maailman parhaana kahdessakin eri sarjassa, eli gininä ja parhaana kirkkaana tisleenä.

Tällä viikolla Kalifornian San Franciscossa järjestetty kilpailu International Spirit Competitition on Yhdysvaltain suurin alkoholijuomien kilpailu, jossa kilpaili yli 3000 tuotetta.

Suomalaisyrityksen uusi 58,5 prosentin vahvuinen Arctic Blue Navy Strength valittiin sarjassaan parhaaksi. Lisäksi tuomaristo valitsi sen parhaaksi myös kirkkaiden tisleiden sarjassa.

Tuote tulee parin viikon kuluttua kuluttajamarkkinoille niin Aasiassa kuin useissa EU-maissa, yksi perustajista ja brändijohtaja Mikko Spoof sanoo.

– Tuomme uuden tuotteen kaupallisesti markkinoille, kun se osoittaa menestyvänsä kisoissa hyvin.

Valvira puuttunut yrityksen ginien markkinointiin

Yrityksen nykyinen ginijuoma, 46,2-prosenttinen Arctic Blue Gin on sekin menestynyt useissa maailman parhaimpien ginien ja tisleiden kilpailusarjoissa.

Yritys arvioinut, ettei se voi tuoda uutta giniään Suomen markkinoille kahden viikon päästä, koska tuotetta ei saisi sen jälkeen markkinoida sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran mukaan myöskään ulkomailla.

Suomalaisyritys on nimittäin saanut Valvirasta kiellon markkinoida digitaalisesti mobiilissa tai verkossa ginijuomiaan Suomen lisäksi EU- ja ETA-alueen maissa, koska suomalaiset voivat nähdä mainokset internetissä. Alkoholilain mukaan suomalaiset yritykset eivät saa markkinoida väkeviä alkoholijuomia.

– Tämä tarkoittaa, ettemme saisi markkinoida uutta tuotettamme missään EU- ja ETA-maissa, koska Valvira haluaa suojella suomalaisia kuluttajia alkoholimarkkinoinnilta, Mikko Spoof sanoo.

– Tuntuu kuin olisimme Pohjois-Koreassa.

Spoof kertoo, että asiassa hämmentää laintulkintojen epäselvyys. Siksi yritys etsii myös lakimiehiä, jotka voisivat auttaa asiassa.

– Olemme saaneet satoja kannustavia viestejä kansalaisten lisäksi niin panimoteollisuudesta kuin poliitikoiltakin.

Euroopan unioni julkaisi tällä viikolla uuden tislattujen alkoholijuomien asetuksen, jossa se ottaa asiaan vahvasti kantaa. Mikko Spoof toivoo, että asetus tuo avun yhtiön tilanteeseen, kunhan Valvira soveltaa sitä suomalaisen lainsäädäntöön.

Lisäksi Spoof on viestinyt asiasta voimakkaasti eri puolueille.

– En tule hyväksymään sitä, että Valviran tiukan laintulkinnan mukaan yrityksellämme ei ole kasvuedellytyksiä Suomessa.

Mikko Spoof sanoo, että yritys haluaa jatkaa tuotekehitystä, työllistää ihmisiä ja maksaa verot Suomessa, jos siihen vain annetaan mahdollisuus.

Toiveena löyhempi laintulkinta

Yksi helpottava sääntöjen tulkinta voi olla, riittäisikö yrityksen verkkosivujen niin sanottu geoblokkaus, eli uuden ginin tuotesivuille ei pääsisi suomalaisten operaattoreiden ip-osoitteista.

Tämäkin herättää kuitenkin kysymyksen, miten kävisi mainonnan suhteen muissa verkkopalveluissa kuten Facebook ja Instagram, tai esimerkiksi EU-maiden lehtien verkkopalveluissa.

Kädenvääntöä Valviran kanssa käydään, jotta yritys voisi toimia Suomessa, Spoof toteaa.

– Helpompaa meille olisi matkustaa lautalla Tallinnaan ja siirtää pääkonttorimme sinne, mutta emme halua tehdä niin.

Yritys on hakenut Valvirasta uutta laintulkintaa markkinointikiellosta. Toiveena on, että uusi kannanotto sallii markkinoinnin muissa EU- ja ETA-maissa edes siinä tapauksessa, että tuotetta ei myydä Suomessa.

– Mikäli Valvira vaatii edelleen rajoittaa tuotteen markkinointia, vaikka se ei olisi edes myynnissä edes Suomen markkinoilla, joudun esittämään yhtiömme hallitukselle yrityksen siirtämistä ulkomaille.

Kovat kasvutavoitteeet

Arctic Brands Group on vielä melko pieni yritys. Työntekijöitä on tilanteen mukaan 4–5, ja liikevaihtoa kertyi viime vuonna vähän alle miljoona euroa. Yritys on kovassa kasvuvaiheessa, joten se on tarkoituksellisesti tappiolla.

Tämän vuoden liikevaihto- ja tulostavoite ovat jo 3,2 miljoonaa euroa ja suunnilleen nollatulos, ja ensi vuodelle noin 11 miljoonaa euroa ja selkeästi voitollinen tulos. Kasvu tulee ulkomailta, ja kuluvan vuoden lopussa jo yli puolet, ja ensi vuoden lopussa ulkomaan myynnin osuus on jo noin 90 prosenttia.

Yritys on avaamassa toimistoa Yhdysvalloissa, omat yhtiöt sillä on jo Singaporessa, Intiassa sekä Australiassa. Euroopassa kiinnostavat erityisesti Saksan, UK:n sekä Espanjan markkinat, joilla on yhdet Euroopan vapaimmista pelisäännöistä.

Juomien valmistus pysyy Suomessa

Arctic Brands Groupin ginit valmistuvat Ilomantsissa Nordic Premium Beveragesin,eli suomalaisille tutummin Hermannin Viinitilan tislaamossa.

Tislaamon kapasiteettia on nostettu isolla investoinnilla vähän yli miljoonaan litraan vuodessa aiemmasta 100 000 litrasta.

Seuraava laajennusinvestointi kenties jo kuluvan vuoden lopussa voi nostaa kapasiteetin 4–5 miljoonaan litraan vuodessa.

Investoinnit kertovat siitä, että yritykset odottavat kovaa kansainvälistä kasvua.

Mikko Spoof sanoo, että vaikka markkinointi- ja myyntiyhtiö joutuisikin muuttamaan Suomesta ulkomaille Valviran alkoholilainsäädännön tulkinnan takia, ginien valmistus jatkuu senkin jälkeen Suomessa Ilomantsin tislaamossa.

Nordic Premium Beverages teki viime vuonna 869 000 euron liikevaihdon ja 53 000 euron tuloksen. Myös tislaamon on edelleen voimakkaasti kehitysvaiheessa.

Lue myös:

    Uusimmat