"Lähes yhtä vahvat – paitsi lain edessä": Hartwall sivalsi hallituksen lonkerolinjausta HS-etusivun mainoksessaan
Hallituksen esitys käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien prosenttirajan nostamisesta kahdeksaan prosenttiin päivittäistavarakaupoissa on närkästyttänyt juomayhtiö Hartwallin. Nykyinen raja on 5,5 prosenttia.
Juomayhtiö Hartwall osti kokosivun mainostilan Helsingin Sanomien etusivulta, jossa se kritisoi hallituksen esitystä syrjiväksi.
Hartwall kirjoitti aiheesta myös viestipalvelu X:ssä:
– Lähes yhtä vahvat – paitsi lain edessä. Lakiuudistus on tuomassa kauppoihin alle 8 %:n alkoholijuomat, paitsi tislepohjaiset.
Hallituksen esittämä muutos mahdollistaa nykyistä vahvempien oluiden, siiderien ja viinien myynnin esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Sen sijaan juomasekoitukset, esimerkiksi 7,5 prosenttia vahva lonkero, jää myytäväksi Alkoihin.
Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan kevään aikana.
Nykyisin luvanvaraisessa vähittäismyynnissä saa myydä enintään 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia ja valtion alkoholiyhtiöllä Alkolla on yksinoikeus yli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien vähittäismyyntiin.
– Uudistamme alkoholipolitiikkaa vastuullisesti eurooppalaiseen suuntaan. Lakimuutos on jatkoa vuoden 2018 alkoholilain uudistukselle. Alkoholisääntelyä voidaan maltillisin askelin vapauttaa, koska kokonaiskulutus on jatkanut laskuaan, sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) sanoo hallituksen tiedotteessa.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on periaatteessa tyytyväinen muutoksen suunnasta, mutta on tyrmistynyt siitä, että muutos koskee vain käymisteitse valmistettuja juomia, ei juomasekoituksia. Esimerkiksi suuri osa vahvoista lonkeroista on juomasekoituksia.
– Juomien erilainen kohtelu valmistustavan perusteella on kilpailunäkökulmasta syrjivä ja vastoin elinkeinonharjoittajien yhdenvertaista kohtelua. Markkinoilla on paljon keskenään samankaltaisia tuotteita, kuten lonkeroita, joissa vain valmistustapa on erilainen, liitto paheksuu tiedotteessaan.
Lue lisää: "Alkoholi on alkoholia" – Hartwallin toimitusjohtaja syyttää hallitusta kilpailun vääristämisestä
Hallituksen kaavailema alkoholiveron uudistus vääristäisi toteutuessaan kilpailua ja ohjaisi tulevaisuuden innovaatioita toiseen suuntaan, arvioi Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinensyyskuussa Huomenta Suomessa.
Järvinen näki hyvänä asiana sen, että oluen verotusta lasketaan, mutta valmistustapojen erottelua käymisteitse valmistettujen ja etanolipohjaisten tuotteiden välille ei tulisi hänen mukaansa palauttaa.
– Käytännössä se vääristää aika lailla kilpailua. Sille ei ole oikein mitään perusteita minkä takia samanlaiset tuotteet, jotka ovat eri tavalla valmistettu niin verotettaisiin hyvinkin erilailla.
– Se on vähän niin kun verotettaisiin pullaa, joka on tehty kuivahiivalla kovemmin kuin muulla hiivalla tehtyä pullaa. Siihen ei ole minkäänlaisia perusteita.
Käymisteitse valmistetuilla ja etanolipohjaisilla juomilla ei Järvisen mukaan ole eroa.
– Periaatteessa alkoholi on alkoholia eli mitä tahansa kautta se sinne juomaan tulee, niin siinä ei ole minkään näköisiä terveyseroja tai muitakaan eroja.
Aihe herättänyt huolta
Hallituksen esityksestä ovat huolissaan erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä poliisi.
– Vahvempien alkoholijuomien helpompi saatavuus todennäköisesti heijastuu alkoholista aiheutuvien haittojen laajempana esiintymisenä muun muassa yleisessä katuverkossa ja ihmisten kodeissa, tarkoittaen näin poliisitehtävien määrän kasvua, Poliisihallitus pohtii lausunnossaan.
HUS-yhtymä on niin ikään huolissaan muutoksen inhimillisestä hinnasta.
– Ehdotettu lakimuutos tulisi lisäämään alkoholikuolleisuutta, alkoholin käytön aiheuttamia sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksia, riskiä työelämän ulkopuolelle joutumisesta ja oletettavasti myös alkoholipäihtymykseen liittyvää rikollisuutta, HUS sanoo lausunnossaan.
Myös THL on korostanut sitä, että muutos on huono alkoholin riskikäyttäjille ja heidän terveydelleen.
– Myös ne ruokakauppojen asiakkaat, jotka pyrkivät pidättäytymään alkoholista tai vähentämään kulutustaan altistuisivat lisääntyvälle alkoholijuomien tarjonnalle päivittäisympäristössä, mikä vaikeuttaisi ostoimpulssien ohittamista ja lisäisi heräteostoja, THL toteaa.
Uusimmat
-
23:20
Roni Back palkittu vuoden vaikuttajana Tubecon Awards -gaalassa
-
22:55
Miljonääri päätyi tahtomattaan kuviin 25-vuotiaan naisen kanssa – lehtereillä alkoi tapahtua: "Tyttörukka"
-
22:50
Kaivinkone roihahti liekkeihin pellolla Eurassa
-
22:45
NHL-hirmuteini mukana – Kanada julkisti vakuuttavan joukkueen jääkiekon MM-kisoihin
-
22:34
Haaretz: Israel harkitsee pakotteita Turkille
-
22:10
Hamasin panttivangiksi luultu mies löytynyt kuolleena Israelissa
-
22:00
Voittotaisteluun käsittämätön käänne – katsoja jyräsi urheilijan ennen maalia
-
21:42
Ukraina iski ilmatukikohtaan Krimillä: sateliittikuvat näyttävät tuhot
-
21:33
Suomalainen keihäsmies tilitti: "En nukkunut yhtään, ja missasin jatkolennon" – näin kävi kisassa
-
21:25
IS: Selvitysryhmän mukaan Kanadan-suurlähettiläs Jari Vilén kosketellut naisia epäsopivasti
-
21:07
Max Verstappen yllättävissä vaikeuksissa – lopussa tärähti
-
21:00
Haavoittunut oranki teki jotain hyvin ihmismäistä
-
20:56
Veikkausliigassa pysäyttämätöntä menoa: "Saimme pari maalia putkeen, ja peli oli ohi"
-
20:45
Kenian tulvissa kuollut jo yli 200 ihmistä – sykloni Hidaya saattaa kylvää lisää tuhoa
-
20:43
Sointu Borg kanavoi Pamela Andersonia, Joona Hellmanin solmiossa suora viesti – tältä näytti Tubecon Awards -gaalan punaisella matolla
-
20:31
Työministeri Satonen haluaa yli 55-vuotiaat töihin – naisten ja miesten työllistymisessä selvä ero
-
20:25
Tutkija pelkää katastrofaalisten megapalojen lisääntyvän
-
20:16
Helsingin Sanomien Viestikoekeskus-juttu hovioikeuteen elokuussa
-
20:11
Tutkimus selvitti, miten vihan tunne voi vaikuttaa terveyteesi
-
20:05
32-vuotias mies kuoli harjoiteltuaan kuntosalilla – riipaiseva video
-
Lataa lisää