K-Supermarketilta kuitti limuviinojen tuomisesta ruokakauppoihin: ”Anteeksi vain, mutta limuviinat ovat aika pahan makuisia”

limuviina 1997
Nuorisolta loppui mietojen alkoholijuomien osto, kun eduskunta kielsi vuonna 1997 alle 2,8 prosenttisten alkoholijuomien oston. Lehtikuva

Helsinkiläisen K-Supermarketin väki avautui "limuviinojen vaaroista" Facebook-päivityksessään.

Uuden alkoholilain myötä ruokakauppojen valikoimiin saataisiin niin kutsutut limuviinat sekä nelosoluet.

Lakiuudistus on saanut paljon palautetta niin puolesta kuin vastaan. Kuluttajia aiempaa hieman vahvempien limuviinojen saanti ruokakauppoihin vaikuttaa pääosin tyydyttävän – sen sijaan uudistusta on ilmoittanut vastustavansa muun muassa Lääkäriliitto.

Sanansa soppaan on nyt antanut myös K-Supermarket Torpparinmäki julkaisemassaan Facebook-päivityksessä.

Jos Facebook-upotus ei näy, katso se täältä.

Helsinkiläisen ruokakaupan päivityksessä huomautetaan, että tälläkin hetkellä kaupat ovat täynnä limuviinaa, mutta ”ne ovat ’vain’ 4,7 prosentin vahvuisia”.

Uuden alkoholilain myötä ruokakaupoissa voitaisiin myydä enintään 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia nykyisen 4,7 prosentin sijaan. Lisäksi alkoholijuomien valmistustavan suhteen höllättäisi kaulusta.

– Mutta ostetaanko niitä nytkään? Meidän valikoimissa on kahta limuviinaa. Ennen oli kolmea, mutta yksi poistettiin, koska se ei mennyt kaupaksi, kirjoittaa K-Supermarket Torpparinmäki Facebook-sivuillaan.

Kauppa listaa päivityksessä alkuvuotensa myydyimmät alkoholijuomat, joiden joukossa eivät limuviinat edusta. Kyseisen kaupan mukaan limuviinojen myynnin osuus on tähän mennessä vuotta ollut 0,12 prosenttia koko alkoholin myynnistä.

"Limuviinat eivät uhka nuorisolle"

– Keskustelu on aina hyväksi, mutta sen verran uskallamme yli 10 vuoden kokemuksella sanoa, etteivät limuviinat ole juuri mikään uhka nuorisolle, Facebookissa todetaan.

Kaupassa ei uskota, että nuoriso joutuisi rappiolle aiempaa vahvempien limuviinojen kauppoihin tulon vuoksi. Facebookissa muistutetaan myös, että nuorilta tarkastetaan aina joka tapauksessa henkilöllisyys.

– Ja anteeksi vain panimo- ja juomayritykset, mutta limuviinat ovat aika pahan makuisia, eikä niitä juuri kukaan osta.

Aiheesta kirjoitti ensimmäisenä viihdelehti Stara.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.