Mainos
Mainos

Älä sorru terveyskuplaan! Neljä pakkausmerkintää, jotka johtavat helposti harhaan – eivät kerro tuotteesta mitään

Älä anna tuotteiden etikettien johtaa harhaan! Monet terveellisinä pitämäsi tuotteet eivät välttämättä vastaa lainkaan mielikuvia.

Professori ja ruokakirjailija Marion Nestlen mukaan monet valmistajat käyttävät tuotteidensa markkinoinnissa termejä, jotka voivat johtaa kuluttajan helposti harhaan. 

Asiantuntija listasi ylös termit, joiden kanssa kuluttajan kannattaa olla erityisen tarkkana – ne eivät kerro itse tuotteesta tai sen terveellisyydestä juuri mitään.

1. Kevyesti makeutettu

Termiä ”kevyt” ei ole säädelty, joten tuotetta kuin tuotetta voidaan kutsua ”kevyeksi” sokerimäärästä riippumatta. Pakkauksesta löytyvään termiin ei siis kannata tuudittautua, vaan perehtyä tarkemmin pakkauksen takaa löytyvään tuoteselosteeseen.  

Esimerkkinä tästä Nestle mainitsee erään valmistajan kevyesti makeutetut mustikkamurot, jotka sisältävät annosta kohden peräti 13 grammaa sokeria. Tuote saattaa olla kevyt vaihtoehto joihin muihin sokerisiin muroihin verrattuna, mutta tästä huolimatta annoksesta kyseisiä muroja voit saada jopa puolet päivittäisestä sokerin saantisuosituksesta. 

2. Valmistettu oikeasti hedelmistä

– Tämä termi saa minut nauramaan. Se on varma merkki siitä, että tuotteessa on vähän tai ei lainkaan hedelmää, Nestle toteaa.

Asiantuntijan mukaan paras keino hedelmäpitoisen tuotteen löytämiseksi on perehtyä ainesosaluetteloon, johon ainesosat on merkitty määrien mukaan suurimmasta pienimpään. Jos hedelmiä ei löydy ainesosaluettelon kärkipäästä, niitä ei ole tarpeeksi, Nestle muistuttaa.

Esimerkkinä nainen mainitsee erään valmistajan mansikan makuisen aamiaispatukan, joka on pakkauksen mukaan valmistettu aidoista hedelmistä. Ainoa mansikkaa muistuttava aine tuotteessa on kuitenkin mansikkapyrekonsentraatti.

3. Luonnollinen

Aivan kuten ensimmäisen kohdan suhteen, myös termi ”luonnollinen” on varsin monitulkintainen termi, sillä sitä ei ole säädetty lailla. Asiantuntijan mukaan termiä käytetään hyvin monissa tuotteissa antamaan asiakkaille mielikuva tuotteeseen käytettyjen ainesosien laadusta ja aitoudesta.

Kanadalainen ravitsemusterapeutti Abby Langer toivookin, että kyseisen termin käyttäminen lopetettaisiin mahdollisimman pian.

4. Gluteeniton

Gluteenittomuuden merkitseminen tuotteeseen on tärkeää keliaakikoille, mutta Nestleen mukaan termiä on alettu käyttää paljon myös tuotteissa, joilla ei ole mitään tekemistä viljatuotteiden kanssa. Termin avulla asiakkaille halutaan antaa mielikuva tuotteen terveellisyydestä.

Asiantuntija haluaa kuitenkin muistuttaa, että vaikka tuote olisi gluteeniton, se ei vielä tarkoita sitä, että tuote olisi terveellinen. "Gluteeniton” ei myöskään kerro mitään tuotteen hiilihydraattipitoisuudesta.  

Lähde: NyPost

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.