Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksi tuote, monta hintaa: Netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

7:18Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvätKatso videolta, ketkä hyötyvät personoidusta hinnoittelusta.
Julkaistu 13.02.2021 17:09
Toimittajan kuva

Mikko Kormilainen

mikko.kormilainen@mtv.fi

Miltä kuulostaisi se, että maksat verkkokaupasta tilaamastasi leivänpaahtimesta eri hinnan kuin naapurisi? Tällainen hinnoittelu on sallittua ja se yleistyy internetin kauppapaikoilla koko ajan.

Yritykset voivat asiakkaista kerätyn tiedon perusteella päättää, kuinka paljon ne tietyistä palveluista tai tuotteista pyytävät rahaa kunkin kuluttajan kohdalla.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimusjohtaja Tuulia Hakola-Uusitalon mukaan personoitua hinnoittelua hyödynnetään erityisesti sellaisissa tuotteissa ja palveluissa, joissa voidaan hyödyntää digitaalista alustaa. Näitä ovat Hakola-Uusitalon mukaan esimerkiksi matkat ja hotellivaraukset.  

– Kun nettiä käytetään, voidaan katsoa montako kertaa kävit sivustolla ja kuinka pitkään viivyit siellä. Sen pohjalta voidaan suuresta massasta laskea ostotodennäköisyyksiä ja millaista ostokäyttäytymistä kuluttajalle voidaan ennustaa.

Lue myös: Korona kiritti kodinkonekauppaa viime vuonna – tekniikkaa hankittiin niin etätyöhön kuin viihteeseenkin

Ihmisten maksuhalukkuus pyritään saamaan selville

Personoidussa hinnoittelussa pyritään saamaan selville kunkin ihmisen maksuhalukkuutta.

– Jos olet käynyt tietyllä sivustolla monta kertaa, ja ostokäyttäytymisesi näyttää, että tulet tuotteen ostamaan, hinta voi olla korkeampi. Kaikki tykkää saada alennuksia, mutta siitä, että hintaa nostetaan sinulle, on totaalinen no no. Jos tiedetään, että naapuri saa edullisemmin, sitä ei varmaan kannateta.

Hakola-Uusitalon mukaan on vahva suositus, että yritysten pitäisi laittaa näkyviin tieto siitä, jos personoitua hinnoittelua on käytetty.

– On tulossa laki, joka velvoittaa ilmoittamaan, jos personoitua hinnoittelua on käytetty.

Lue myös: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty data

Lisää aiheesta:

Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummiaFacebookin saa joko mainoksilla tai ilman – asiantuntija kertoo, miten käy tietojenkeruun Tätä Coldplay-lipuissa puhuttanut dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa – sama käytäntö juna- ja lentolipuissa: "Ei saisi tulla kuluttajille yllätyksenä"Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioitaKilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty dataReilua vai ei? Tekoäly määrää senkin, paljonko joudut maksamaan matkalipuista – "Ajatellaan, että maksukykyiset pystyvät maksamaan"
TalousKauppaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 08:15
    MTV Uutisextra

    Orpo: EU:n tarkkailuluokalle joutuminen on harmittavaa, mutta ei dramaattista

  • Eilen18:56
    Teboil

    Teboil hakeutunut yrityssaneeraukseen

  • Eilen18:23
    Nokia

    Nokia aikoo tehdä Trumpin hallinnon kanssa Yhdysvaltoihin miljardien jätti-investoinnit

  • Eilen14:43
    Velka

    Mitä EU:n tarkkailuluokalle pääsy oikeasti tarkoittaa? "Sehän saattaa olla jopa Suomen onni"

  • Eilen13:34
    Politiikka

    SDP:n Razmyar: VTV suosi Orpon hallitusta raportillaan, virastolta tyrmäys – "Julkaisupäivä päätettiin kauan sitten"