Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tätä Coldplay-lipuissa puhuttanut dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa – sama käytäntö juna- ja lentolipuissa: "Ei saisi tulla kuluttajille yllätyksenä"

2:43Coldplay-keikkojen dynaaminen hinnoittelu ihmetyttää – tätä se tarkoittaaVideo: Coldplay-keikkojen dynaaminen hinnoittelu ihmetyttää – tätä se tarkoittaa.
Julkaistu 28.07.2023 19:40

Reeta Hytönen

reeta.hytonen@mtv.fi

Coldplayn Suomen konserttien hinnat nousivat lähes 400 euroon dynaamisen hinnoittelun vuoksi. Matkailualalla käytetty hinnoittelutapa on yleistymässä nyt myös tapahtuma-alalla.

Myös tapahtuma-alalla on alettu käyttää dynaamista hinnoittelua, jonka avulla hinnat nousevat tai laskevat kysynnän mukaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt havaintoja dynaamisesta hinnoittelusta lento- ja junalippujen sekä hotelliöiden osalta jo useammalta vuodelta, kertoo Kilpailija- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen valvontatoiminnan ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl.

– Näillä aloilla dynaaminen hinnoittelu saattaa osaltaan mahdollistaa sitä, että tarjolle saadaan myös vähemmän suosittuja tuotteita tai pystytään ylläpitämään matkustamista sellaisillakin reiteillä ja sellaisiin kellonaikoihin, joihin huippukysyntä ei kohdistu.

Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset saavat enemmän tuloja korkean kysynnän hetkinä.

– Niillä voitoilla ja tuloilla yritys voi tuoda tarjolle laajempaa valikoimaa. Toisaalta se on yrityksen valittavissa, käyttävätkö he tulot valikoiman parantamiseen vai voiton jakamiseen osakkaille.

Hotellihuoneiden sekä lento-ja festivaalilippujen lisäksi myös junalippuja hinnoitellaan dynaamisesti.

VR
on hinnoitellut kertalippujaan dynaamisesti vuodesta 2016 alkaen. Junalipun hintaan vaikuttaa matkan pituus, varausajankohta ja kysyntä.

Myös useat autonvuokrauspalvelut hinnoittelevat palveluitaan dynaamisesti. Myös huvipuisto Särkänniemi hinnoittelee huvipuistorannekkeensa kysynnän mukaan.

Lue myös: Junalippujen hinta voi moninkertaistua, jos ei toimi ajoissa – tällaiset vinkit VR antaa matkustajille

Kommentti: Coldplay tekee Suomessa historiaa – mutta lipunmyynti oli kaikkien aikojen dynaaminen sekamelska

Mitä suurempi kysyntä, sitä korkeampi hinta

– Kovan kysynnän aikana hinta voi olla korkeampi, mutta matalan kysynnän aikana halvempi, toteaa Rosendahl.

Eli jos esimerkiksi festivaaliliput on hinnoiteltu dynaamisesti eikä niille ole paljon kysyntää, niiden hinnat voivat laskea.

– Samoin jos artistilla on useampi keikka, niin on mahdollista, että viikonlopun päiviin osuvat keikat ovat paljon paremmin myyviä. Ja vaikka viimeinen maanantaille osuva keikka myy vähän heikommin, dynaamisen hinnoittelun myötä hinnan pitäisi reagoida kysyntään halvempana.

Rosendahlin mukaan dynaamisella hinnoittelulla pyritään vastaamaan kysynnän vaihteluihin. Dynaamisessa hinnoittelussa hinnat voivat laskea sekä nousta. Dynaaminen hinnoittelu eroaa siis esimerkiksi huutokaupasta, sillä huutokaupassa hinnat nousevat vain ylöspäin.

– Tiivistetysti sanottuna dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa sitä, että tietotekniikan ja algoritmien avulla hinta vaihtuu sen mukaan, minkälainen kysyntä tuotteeseen kohdistuu.

Lue myös: Coldplayn keikkalippujen hinnat pompsahtivat lähes 400 euroon – syynä dynaaminen hinnoittelu

Onko dynaaminen hinnoittelu laillista?

Yritykset saavat harjoittaa dynaamista hinnoittelua, sillä kuluttajansuojalaki ei kiellä sitä. Rosendahl toteaa, että yritysten täytyy muistaa hintojen kertomisessa kuitenkin kuluttajansuojan perussäännöt.

Yritykset eivät saa johtaa kuluttajia harhaan mainonnallaan. Jos yritys on luonut tuotteita markkinoidessaan sellaisen kuvan, että hinnat ovat kiinteitä, hinnoittelu ei saisi yhtäkkiä muuttua dynaamiseksi.

– Kuluttajalle ei saisi tulla yllätyksenä se, että kyseessä on dynaaminen hinta.

Kuluttajat pohtivat, vaikuttaako hintaan heidän aikaisempi ostohistoriansa. Se ei kuitenkaan vaikuta dynaamiseen hinnoitteluun.

Rosendahlin mukaan kuluttajien on hankala erottaa dynaamisen ja personoidun hinnoittelun eroja. Personoituun hinnoitteluun käytetään esimerkiksi asiakkaan ostohistoriaa tai muita asiakastietoja.

Dynaamisen hinnoittelun piirissä olevia tuotteita voi usein ostaa vain verkosta.

Lue lisää: Yksi tuote, monta hintaa: Netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

7:18Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

Katso videolta, ketkä hyötyvät personoidusta hinnoittelusta. 

Lisää aiheesta:

Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"Coldplayn keikat nostivat hotellihinnat pilviin, muuttavatko lisäkeikat tilannetta? "Voisi kuvitella, että helpottaa hintapaineita"MTV selvitti: Näin suuret verkkokaupat nostavat ja laskevat hintoja ennen alennusmyyntejä – 30 prosentin alennus olikin oikeasti vajaat 7 prosenttiaNousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"Yksi tuote, monta hintaa: Netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvätReilua vai ei? Tekoäly määrää senkin, paljonko joudut maksamaan matkalipuista – "Ajatellaan, että maksukykyiset pystyvät maksamaan"
RahaTalousMusiikkiMatkailuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Raha
  • 08:24
    Korot

    Palaavatko nollakorot vielä? Asiantuntijat kommentoivat

  • 05:33
    Verkkokauppa

    Temuttajien saituudesta yllättävä havainto: "Perisuomalainen synti"

  • Eilen19:16
    Analyysi

    Analyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta Euroopasta

  • 24.10.06:31
    Kirjastot

    Säästätkö sinäkin huomaamattasi satasen kuussa? Tätä et tiennyt kirjastostasi

  • 22.10.19:50
    Ukrainan sota

    Orpo: Euroopan maiden pitäisi osallistua Ukrainan tukemiseen tasapuolisemmin