Coldplayn Suomen konserttien hinnat nousivat lähes 400 euroon dynaamisen hinnoittelun vuoksi. Matkailualalla käytetty hinnoittelutapa on yleistymässä nyt myös tapahtuma-alalla.
Myös tapahtuma-alalla on alettu käyttää dynaamista hinnoittelua, jonka avulla hinnat nousevat tai laskevat kysynnän mukaan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt havaintoja dynaamisesta hinnoittelusta lento- ja junalippujen sekä hotelliöiden osalta jo useammalta vuodelta, kertoo Kilpailija- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamiehen valvontatoiminnan ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl.
– Näillä aloilla dynaaminen hinnoittelu saattaa osaltaan mahdollistaa sitä, että tarjolle saadaan myös vähemmän suosittuja tuotteita tai pystytään ylläpitämään matkustamista sellaisillakin reiteillä ja sellaisiin kellonaikoihin, joihin huippukysyntä ei kohdistu.
Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset saavat enemmän tuloja korkean kysynnän hetkinä.
– Niillä voitoilla ja tuloilla yritys voi tuoda tarjolle laajempaa valikoimaa. Toisaalta se on yrityksen valittavissa, käyttävätkö he tulot valikoiman parantamiseen vai voiton jakamiseen osakkaille.
Hotellihuoneiden sekä lento-ja festivaalilippujen lisäksi myös junalippuja hinnoitellaan dynaamisesti.