Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioita

2:18Psykologi kertoo, miten ruokakaupassa voidaan ”huijata” asiakkaita ostamaan tuotteitaKATSO VIDEO: Näin kuluttajia voidaan "huijata" valitsemaan tuotteita ruokakaupoissa.
Julkaistu 02.11.2022 12:28

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin maanantaina ruoan hinnan nousun vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Esille nousivat myös ruokakauppojen kikat saada kuluttajat nappaamaan tuotteita ostoskoreihinsa.

Pellervon taloustutkimus arvioi ruoan hinnan nousevan 11 prosenttia viime vuoteen verrattuna, eikä huippua ole vielä edes nähty. Viiden jälkeen -ohjelmassa keskusteltiin maanantaina suomalaiskuluttajien ostokäyttäytymisestä vallitsevassa tilanteessa.

Lue myös: Miksi eri ruokatuotteiden hinnat nousevat eri tahtia?

Näin valintojasi ohjaillaan ruokakaupassa

ruokakauppa
Tuotteiden sijoittelulla kaupassa on väliä.Shutterstock / 1000 Words

Psykologi Jaana Simola kertoi lähetyksessä muun muassa suomalaisten pinttyneistä ostostavoista: usein ruokakaupasta tarttuu mukaan samat tutut tuoteet.

– Tietyt asiat automatisoituvat, kun käydään kaupassa ja sitä toistetaan. Tiedonkäsittelyprosessia jää silloin muuhun käyttöön ja se helpottaa arkea.

Toki kuluttajat sortuvat myös heräteostoksiin. Simolan mukaan kyse on psykologiasta: kauppiaat tietävät, että se mihin ihmisten tarkkaavaisuus kiinnittyy ohjaa myös valintoja ja ostopäätöksiä.

– Kauppiaat osaavat sijoitella tuotteet houkutteleville paikoille ja sellaisille paikoille, mistä ihmisten on pakko mennä ohi. Siihen se heräteostosten mukaan tarttuminen perustuu.

Näin asiakas voidaan ikäänkuin huijata ostamaan tuote.

– On ne tietyt käytävät, mistä on pakko mennä kassalle. Siihen on kätevä sijoittaa esimerkiksi ne herkut. Kun on väsynyt nälkäinen ja kävelee siitä ohi, niin helposti tarttuu jotain mukaan.

Kauppias vaihtoi hyllyn paikan vasemmalta oikealle – myynnit kasvoivat 40 prosenttia

Hyllyjen sijoittelulla todellakin on väliä. Turkulaisen K-Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen kertoi lokakuussa Twitterissä havainneensa, että oikealle puolelle sijoitetut hyllyt kasvattavat tuotteiden myyntiä, koska valtaosa asiakkaista on oikeakätisiä.

Jos päivitys ei näy, katso se täältä.

Aaltonen kertoi Twitterissä, että jälkiruokahyllyn uusi sijoittelu vasemmalta oikealle kasvatti myyntejä peräti 40 prosenttia.

Katso myös: S-ryhmä ja Kesko paljastavat: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissa

1:25S-ryhmä ja Kesko paljastavat: Nämä ruoat ovat nyt suosittuja suomalaisten ostoskoreissaMitkä ovat tällä hetkellä ruokakaupan tuotteista nousijoita ja mitkä laskijoita?

Lue myös: Näiden viiden ruokatuotteen hinta on noussut eniten, joukossa ei alkuvuoden hintahirmu kala – MTV sai uunituoreet luvut

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"K-kaupoissa käynnissä hämmentävä vessapaperikokeiluRuokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Tätäkin on nyt tutkittu: Jos et mene kauppaan, et osta herkkujakaanRuokakaupan salakavala lihottaja: Tutulla tavalla yllättävä vaikutus vaa’an lukemaan – tähän mokaan jokainen meistä on sortunut!Ruokakaupoissa vaikutetaan salaa asiakkaiden ostoksiin – oletko huomannut näitä temppuja?
RuokakauppaRuokaViiden jälkeenMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa