Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksi pieni ajatuskatkos turvaistuimen käytössä voi johtaa karmeaan jälkeen kolarissa: "Vakavia sisäisiä vammoja"

1:14Näin karmeaa jälkeä syntyy kolarissa, jos turvaistuinta ei ole asennettu oikeinNäin lapselle käy kolarissa, jos turvaistuinta ei ole asennettu oikein tai lapsi on kiinnitetty istuimeen väärin.
Julkaistu 12.11.2020 11:52

Ville Järveläinen

Turvaistuin tarjoaa oikein asennettuna ja oikein käytettynä lapselle erinomaisen suojan kolarissa, mutta seuraukset jomman kumman ohjeistuksen laiminlyönnistä voivat olla traagiset. Jopa testivoittajaistuin on väärin asennettuna tai väärin käytettynä hengenvaarallinen.

Autoliitto julkaisee yhteistyössä eri maiden autoliittojen sekä kuluttajajärjestöjen kanssa toteutettua turvaistuintestiä, jossa markkinoilla olevia istuimia laitetaan monipuoliseen arviointiin.

Testin kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta, käyttömukavuudesta, istuinmukavuudesta sekä istuimen kemikaalikuormasta. Heikko arvosana millä tahansa osa-alueella johtaa automaattisesti heikkoon kokonaisarvosanaan.

Vaikka istuimet monesti reputtavatkin liian korkeiden kemikaalipitoisuuksien vuoksi, on myös niiden turvallisuudessa ollut puutteita.

LUE MYÖS: Näiden turvaistuinten käyttö tulee lopettaa välittömästi – "Riski loukkaantua vakavasti"

Näin turvallisuutta testataan

Turvaistuintestin turvallisuusosio jakautuu etu- ja sivutörmäystesteihin sekä vöiden reititykseen ja istuimen vakauteen autossa. Käyttömukavuuden arvioinnissa keskitytään puolestaan istuimen väärinasentamisen riskiin sekä oikeaoppisen käytön helppouteen.

Turvaistuintestiä on kritisoitu siitä, että kokonaisarvosanaan vaikuttaa muukin kuin menestys törmäystestissä. Autoliiton mukaan kritiikki kertoo kuitenkin vain siitä, ettei esimerkiksi istuimen asentamiseen liittyvien osa-alueiden merkitystä osata aina arvostaa.

– Istuin, joka on hankala asentaa oikein tai johon lapsi on vaikea kiinnittää, ei voi saada testissämme hyvää arvosanaa. Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, joten myös istuimen käytettävyys on olennainen osa sen turvallisuutta, viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa Autoliiton tiedotteessa.

Kuinka pitkään turvaistuinta tulee käyttää?

Poliisi ja Liikenneturva toteuttivat viime vuoden alussa turvaistuinratsioita, jotka paljastivat lukuisia puutteita autoissa matkustaneiden lasten turvallisuudessa.

Alle kolmevuotiaiden lasten turvaistuimissa tai niiden käytössä ongelmia oli yli puolella, ja yli kolmevuotiaiden istuimissa kolmanneksella. Useammassa kuin joka kymmenennessä pysäytyksessä selvisi, että turvaistuinta käytettiin väärin. Täysin ilman turvavyötä matkusti muutama prosentti lapsista.

Lain mukaan lapsella on oltava autoillessa turvaistuin 135 senttimetriä pitkäksi asti. Liikenneturvallisuuden asiantuntijat suosittelevat lapsille matkustamista selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista.

LUE MYÖS: Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle

Vältä kohtalokkaat virheet

Yksi yleisimmistä istuinten kanssa tehtävistä virheistä on vöiden väärä reititys. Esimerkiksi turvakaukaloa asennettaessa auton turvavöillä saattavat lannevyön ja olkavyön reititys sekoittua keskenään, mikä taas voi aiheuttaa äkkipysähdyksessä turvakaukalon kiepsahtamisen irti turvavyöstä.

Toinen yleinen riskitilanne muodostuu, jos turvavyötä ei pujoteta sille tarkoitettuihin ohjaimiin. Jos vyö ei kulje ohjainten kautta, vyö saattaa luistaa törmäyksessä ja turvakaukalo irrota.

– Isofix-kiinnitys vähentää huomattavasti istuimen väärinasentamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Monet hyvät istuimet kertovat merkkivaloin ja äänimerkein, kun istuin on kiinnitetty kunnolla, Tolvanen kertoo.

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuudenNäin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden.

Vöiden oikea reititys on tärkeää myös kiinnitettäessä lasta istuimeen. Jos esimerkiksi kasvot menosuuntaan asennetun turvaistuimen lannevyötä ei pujoteta vyönohjaimeen, kulkee lannevyö helposti liian korkealla. Törmäystilanteessa vyö leikkautuu lapsen vatsaan, mikä voi aiheuttaa vakavia sisäisiä vammoja.

– Osa istuimista on suunniteltu sopimaan hyvin erikokoisille lapsille. Tällaista istuinta käytettäessä on erittäin tärkeää säätää se aina lapsen koolle sopivaksi. Kun selkänoja ja pääntuki ovat säädetty oikealle korkeudelle, pää on molemmilta sivuilta hyvin suojattu ja olkavyö kulkee lapsen hartian keskikohdan ja kaulan välillä, Tolvanen huomauttaa.

– Lapsi pitää kiinnittää tiukasti istuimeen törmäysturvallisuuden takia sekä siksi, ettei hän pääse kiemurtelemaan irti vöistä ajon aikana.

LUE MYÖS: Miksi turvaistuinkaan ei aina riitä pelastamaan lapsen henkeä?

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Edes markkinoiden paras turvaistuin ei välttämättä pelasta lapsen henkeä – "Ei voi liiaksi korostaa"Suositukset lapsen kuljettamisesta autossa muuttuivat – yhdestä harhaluulosta suomalaiset eivät tunnu pääsevän eroonMilloin lapsi voi siirtyä kaukalosta turvaistuimeen? Näitä asioita kaikki eivät osaa ottaa huomioon istuinta ostaessa ja käyttäessäLukija kysyi, minkälainen turvalaite lapselle kannattaa hankkia henkilöautokäyttöön – asiantuntija lyö pöytään niksit, joiden avulla matkanteko on turvallista Tiedätkö, millainen turvaistuin lapselle kannattaa oikeasti hankkia? – Tällaisen istuimen asiantuntija jättäisi ehdottomasti ostamattaMiksi turvaistuinkaan ei aina riitä pelastamaan lapsen henkeä?
AutotTörmäystestitAuton varusteetLiikenneturvallisuusLapsetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa