Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle

Näin turvatyynyillä varustettu turvaistuin toimii kolarissa 0:10
Näin turvatyynyillä varustettu turvaistuin toimii kolarissa.

Tuoreen kyselyn tulokset paljastavat, että jopa turvavyötietoudessa on suomalaisilla petrattavaa. Liikenneturva muistuttaa, että vain kiinnitetty turvavyö pelastaa.

Liikenneturva selvitti joulukuussa suomalaisten tietämystä erilaisista liikenneaiheista. Tulosten perusteella turvavyön oikeaoppinen käyttö ei ole selvää kaikille.

Jos kaikkein yksinkertaisimpana turvavyösääntönä voidaan pitää sitä, että vyö on oltava kiinnitettynä liikkuvassa autossa, lienee seuraavaksi simppelein se, että vain yksi matkustaja turvavyötä kohden.

Joka kymmenes Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta uskoi, että mikäli autossa ei ole jokaiselle omaa turvavyöllistä paikkaa, voi kaksi lasta matkustaa käyttäen samaa turvavyötä.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen muistuttaa, että turvavyösääntö ei ole kovin monimutkainen, vaikka vyön käyttämisessä näyttääkin olevan epäselvyyksiä.

– Jokaisella matkustajalla – niin aikuisella kuin lapsellakin – on oltava oma turvavyöllinen paikka. Vaikka vyö estäisi matkustajia singahtamasta ulos autosta, onnettomuustilanteessa samalla turvavyöllä vyötetyt voivat aiheuttaa toisilleen pahojakin vammoja, Heiskanen toteaa.

Turvavyötä kiinnitettäessä on huolehdittava siitä, että se kulkee olan yli oikein ja on kunnolla kiristetty myös lantio-osasta. Talvipakkasilla paksu toppatakki on hyvä riisua, jotta vyö saadaan vedettyä riittävän kireälle.

Takapenkillä turvavyö jää useammin kiinnittämättä

Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan noin viisi prosenttia etupenkillä matkustavista jättää vyön kiinnittämättä. Takapenkillä ilman vyötä matkustaa 13 prosenttia eli lähes joka kahdeksas. Vyötön takapenkkiläinen kuitenkin vaarantaa itsensä lisäksi myös edessä matkustavien hengen, sillä esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella tapahtuvassa kolarissa ihmisen törmäyspaino on jo 40-kertainen.

Myös alhaisilla nopeuksilla turvavyö on ehdoton, sillä aikuinenkaan ei pysty estämään iskeytymistään rattiin tai etupenkin selkänojaan, mikäli äkkipysähdys tapahtuu yli 7 km/h:n nopeudessa.

Myös turvatyynyt vaativat turvavyön toimiakseen oikein

Vaikka turvatyynyt ovat autoissa nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus, eivät ne toimi suunnitellulla tavalla, mikäli turvavyötä ei käytetä oikein. Pelkän turvatyynyn pelastavaan voimaan luottava matkustaja voi jopa vammautua turvatyynyn vaikutuksesta.

Toinen potentiaalisesti hengenvaarallinen virhe on jalkojen lepuuttaminen kojelaudalla. MTV Uutiset haastatteli viime keväänä irlantilaisnaista, joka käytännössä menetti otsansa pidettyään jalkoja kojelaudalla. Kolarin seurauksena lauennut turvatyyny sinkosi naisen jalat päin hänen kasvojaan. Hän oli vähällä kuolla.

Myös Heiskanen varoittaa matkustajia pitämästä jalkojaan kojelaudalla.

– Vaikka matka olisi pitkä ja penkki alkaisi puuduttaa, jalat kannattaa pitää jalkotilassa. Verenkiertoa voi elvyttää myös pysähtymällä useammalle verryttely- ja jaloittelutauolle”, Heiskanen vinkkaa.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat