VR-Yhtymä ja Posti ovat yhdistämässä kuljetuksiaan.

Valtion omistamat VR-Yhtymä ja Posti suunnittelevat kumipyöräkuljetustensa yhdistämistä. Postista VR:ään siirtyvien toimintojen liikevaihto on vajaa 400 miljoonaa markkaa. Järjestelyt koskisivat noin 1200:aa postin työntekijää.

Toimintojen yhdistämisellä pyritään nostamaan tehokkuutta ja parantamaan kilpailukykyä. Selvitystyö postin pitkänmatkan tavarakuljetusten ja linja-autoliikenteen siirtämisestä VR:ään on tarkoitus tehdä lokakuun loppuun mennessä. Lisäksi tutkitaan VR:n autokorjaamo- ja huoltamotoiminnan yhdistämistä postin PT-Autopalveluihin. VR:n korjaus- ja huoltamotöissä työskentelee noin 60 työntekijää.

Suunnitelman mukaan postin runko- ja aluekuljetukset siirtyisivät VR-konsernin Transpointille. Linja- ja tilausliikennettä harjoittava postin tytäryhtiö Gold Line siirtyisi puolestaan VR-konsernin Pohjolan Liikenteelle.

Aiesopimus selvitystyön aloittamisesta allekirjoitettiin tänään. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Matti Krannila ei ottanut vielä minkäänlaista kantaa työpaikkojen säilymiseen. Jos suunnitelmaa toteutuu, postin työntekijöistä tulee Pohjolan liikenteen työntekijöitä. Transpoint kuuluu VR-konsernissa Pohjolan liikenteeseen sen tytäryhtiönä.

VR on omistanut Pohjolan liikenteen kokonaan 1,5 vuotta. Pohjolan liikenteen liikevaihto oli viime vuonna noin 940 miljoonaa markkaa, ja sen palveluksessa on noin 1800 työntekijää. Yritysjärjestelyt pyritään tekemään ensi vuoden alkuun mennessä

Kilpailuetua

Krannila kertoi, että postin linja-autoliikenteen siirtyminen Pohjolan liikenteelle toisi mittakaavaetuja keskittyvillä ja tiukasti kilpailulla toimialalla. Postin maantiekuljetusten siirtäminen Transpointiin parantaisi puolestaan kuorma-autokaluston käyttöastetta. Tätä nykyä posti ja Transpoint liikennöivät samoilla linjoilla, mutta eri aikaan.

Krannilan mukaan järjestely on pelkistetty kuljetusalan toimialarationalisointi, jota on pohdittu aiemminkin. Hän kiisti, että hanke olisi saanut uutta vauhtia siitä, että posti- ja teletoimintaa harjoittavaa Suomen PT:tä ollaan pilkkomassa kahtia. Transpoint on tätä nykyä Suomen toiseksi suurin tavarankuljettaja Kiitolinjan jälkeen. Yhtiöllä on noin 250 omaa kuorma-autoa. Lisäksi sen käytössä on noin 700 alihankkijan autoa. Postissa on runsaat 400 kuorma-autoa.

Henkilöliikenteessä Pohjolan liikenne on 5:nneksi tai 6:nneksi suurin. Suurimmat kuljettajat ovat Koivisto-yhtymä ja Savonlinja. Kilpailu linja-autoliikenteessä on lisääntynyt koko ajan. Pohjolan liikenteellä on 220 linja-autoa ja postin Gold Linella noin 150 autoa.

Toiminnot pyritään yhdistämään ensi vuoden alkuun mennessä.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat