VR tarvitsee miljoonia rataverkon ylläpitoon

Rautateiden turvalaitteiden uusiminen on haukannut VR-konsernin käytettävissä olevia varoja. Tilanne on vaikuttanut siihen, ettei yhtiö kykene vielä nopeuttamaan henkilöliikenteen aikatauluja.

Juna vauhdissa

-Turvalaitteita asennetaan niin nopeasti kuin se on teknisesti mahdollista, sanoo VR-yhtymän talousjohtaja Veikko Vaikkinen. Vaikkisen mukaan ratatöihin tarvittaisiin noin 200 miljoonaa markkaa nykyistä enemmän. Nyt yhtiöllä on käytettävissä vajaat kaksi miljardia markkaa.

Matkalippujen hintoja yhtiö ei kuitenkaan aio tänä vuonna korottaa. VR:n junilla tehtiin viime vuonna noin 53 miljoonaa matkaa, joista pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä 41 miljoonaa.
-Henkilöliikenteessä Helsingin lähiliikenne on kasvanut parin viime vuoden aikana kaukoliikennettä nopeammin, Vaikkinen sanoo. Tälle vuodelle yhtiö ennakoi pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen kolmen prosentin kasvua. Kaukoliikennettä on haitannut ratojen heikko kunto, minkä vuoksi aikatauluja ei ole voitu nopeuttaa.
-Kiireellisintä olisi nopeuttaa Helsingistä lähtevän pääradan liikennettä Tampereelle, Seinäjoelle ja Ouluun, Vaikkinen sanoo. Oman osansa vaativat vielä myös lopputyöt Turun radalla sekä Kouvolan ja Pieksämäen suunnalla.

-Kalustoinvestoinnit ovat myös pahasti kesken. Esimerkiksi kahdeksan uutta pendolinoa on tilauksessa, mutta ne tulevat vasta parin vuoden sisällä, Vaikkinen sanoo. Yhtiö aikoo myös kasvattaa kaksikerroksisten InterCity -junien vaunumäärän noin sataan. Nykyisin raiteilla kiitää 22 kaksikerroksista vaunua.

Uutta henkilökuntaakin tarvitaan

VR:n toiminnasta henkilöliikenteen osuus on hieman kasvanut, mutta tavaraliikenne on vielä selvästi suurempaa. Tavaraliikenteen osuus yhtiön liikevaihdosta oli 1,9 miljardia markkaa. Rautateillä kulki viime vuonna 40 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä on pari prosenttia edellisvuotta vähemmän. Yksi syy määrien vähentymiseen oli Venäjälle kulkevan transitoliikenteen supistuminen viisi prosenttia.

Kaiken kaikkiaan VR-konsernin liikevaihto kutistui viime vuonna 172 miljoonaa markkaa 6,7 miljardiin ratatöiden vähentymisen takia. Yhtiön tulos rahoituserien jälkeen jäi 82,6 miljoonaa markkaa edellisvuodesta 492 miljoonaan. VR-konserniin kuuluvat emoyhtiö VR-yhtymän lisäksi mm. VR Osakeyhtiö, VR Rata, ravintolapalveluista huolehtiva Avecra sekä Pohjolan Liikenne, jotka työllistävät noin 16 500 ihmistä.

Vaikkisen mukaan henkilökunnan määrä on vähentynyt vuosittain noin kolmen prosentin luokkaa, mutta tämän vuosikymmenen alkupuolella yhtiö joutuu palkkaamaan muun muassa uusia veturinkuljettajia ja muuta junahenkilökuntaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat