VR:n tulos kutistui - rataverkkon ylläpitoon tarvitaan lisää rahaa

VR-konsernin liikevaihto kutistui viime vuonna 172 miljoonalla 6,7 miljardiin markkaan, yhtiön mukaan lähinnä ratatöiden vähenemisen vuoksi. Myös tavaraliikenteen liikevaihto laski hieman. Tulos rahoituserien jälkeen jäi 82,6 miljoonaa edellisvuodesta ja oli nyt 492 miljoonaa markkaa.

Juna kesällä

Liikevaihdon vertailukelpoisuutta vaikeuttaa yhtiön mukaan ratatöitä tekevän VR-Ratan kirjauskäytännössä tapahtunut muutos.

VR:n junilla tehtiin viime vuonna noin 53 miljoonaa matkaa, joista pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä 41 miljoonaa. -Henkilöliikenteessä Helsingin lähiliikenne on kasvanut parin viime vuoden aikana kaukoliikennettä nopeammin, VR-Yhtymän talousjohtaja Veikko Vaikkinen sanoo. Tälle vuodelle yhtiö ennakoi pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen kolmen prosentin kasvua.

Kaukoliikennettä on haitannut ratojen heikko kunto, minkä vuoksi aikatauluja ei ole voitu nopeuttaa. -Kiireellisintä olisi nopeuttaa Helsingistä lähtevän pääradan liikennettä Tampereelle, Seinäjoelle ja Ouluun, Vaikkinen sanoo. Oman osansa vaativat vielä myös lopputyöt Turun radalla sekä Kouvolan ja Pieksämäen suunnalla. Uusia kulunvalvontalaitteita radoille asennetaan niin nopeasti kuin se on teknisesti mahdollista.

Lähijuna ja kiskot

Ratojen kunnosta vastaa Ratahallintokeskus, joka tilaa suurimman osan ratatöistä VR-Yhtymään kuuluvalta VR-Ratalta. Viime vuonna VR-Rata teki valtion omistaman rataverkon rakentamis- ja kunnossapitotöitä runsaalla 1,5 miljardilla markalla. Lisäksi rataverkkoon liittyviä töitä tehtiin myös muille asiakkaille, lähinnä teollisuudelle ja kunnille niin että kaikkiaan niitä kertyi runsaan 1,7 miljardin markan arvosta. Ratatyöt vähenivät selvästi edellisen vuoden ennätysmäärästä. Esimerkiksi radan päällysrakennetöiden määrä jäi viidenneksen edellisvuodesta. Töiden määrä riippuu valtion talousarvioon myönnetyistä radanpidon määrärahoista. Vaikkisen arvion mukaan Ratahallintokeskus tarvitsisi radanpitoon vuodessa noin 200 miljoonaa markkaa nykyistä enemmän.

Uusia pendolinoja parissa vuodessa

Pendolino

VR-konsernin investointimenot olivat viime vuonna runsaat 1,2 miljardia markkaa, mistä suurin osa kertyi jo aiemmin tehdyistä päätöksistä. -Kalustoinvestoinnit ovat pahasti kesken. Esimerkiksi kahdeksan uutta pendolinoa on tilauksessa, mutta ne tulevat vasta parin vuoden sisällä, Vaikkinen sanoo. Yhtiö aikoo myös kasvattaa kaksikerroksisten InterCity -junien vaunumäärän noin sataan. Nykyisin raiteilla kiitää vajaat 30 kaksikerroksista vaunua.

VR:n toiminnasta henkilöliikenteen osuus on hieman kasvanut, mutta tavaraliikenne on vielä selvästi suurempaa. Tavaraliikenteen osuus yhtiön liikevaihdosta oli 1,9 miljardia ja henkilöliikenteen vajaat 1,6 miljardia markkaa. Rautateillä kulki viime vuonna 40 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä on pari prosenttia edellisvuotta vähemmän. Yksi syy määrien vähentymiseen oli Venäjälle kulkevan transitoliikenteen supistuminen viisi prosenttia. Kotimaassa raskaan teollisuuden rautatiekuljetukset alkoivat elpyä loppuvuonna, mutta silti kotimaan kuljetusmäärä jäi 2 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat