Volvo uhkaa Voima-lehteä raastuvalla

Autonvalmistaja Volvo on suuttunut Voima-lehdelle. Volvo syyttää Voimaa tuotemerkkinsä halventamisesta.

Autonvalmistaja on pahastunut Voima-lehden numerossa 8/2008 julkaistusta vastamainoksesta, jossa tehdään pilaa Volvon viherpesukampanjasta.

Volvo vaatii Voima-lehteä kustantavalta yhtiöltä kirjallista vakuutusta siitä, ettei lehti jatkossa halvenna Volvon tavaramerkkiä. Jos Voima ei anna vaadittua kirjallista lupausta, Volvo harkitsee oikeustoimia.

Voima ei aio antaa Volvolle yhtiön vaatimaa lupausta.

- Vastamainoksen motivaatio on journalistinen, ei kaupallinen. Kyse on journalismista, ja siihen liittyvät ratkaisut kuuluvat päätoimittajalle. Lehden omistajien edustajana puolustan viimeiseen asti päätoimittajan oikeutta tehdä tällaisia journalistisia valintoja, Voima Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Rantanen sanoo tiedotteessa.

Voima-lehti julkaisee jokaisessa numerossaan uuden vastamainoksen.

- Vastamainoksen idea on usein kasvattaa yleisön mediakriittisyyttä mainoksia kohtaan muokkaamalla ja ironisoimalla mainonnassa käytettyjä verbaalisia ja kuvallisia viestejä, Voiman vastaava päätoimittaja Kimmo Jylhämö kuvaa.

Vastamainokset eivät ole toistaiseksi poikineet yhtään oikeusjuttua lehteä vastaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat