Laki vaikeuttaa sähköpotkulautailun valvontaa – poliisi ei saa edes puhalluttaa kuljettajaa

Video: Helsingin Itäväylällä koettiin järjetön tilanne – lähes 80 km/h kaahannut skuuttaaja oli törmätä autoon 0:21
Tältä näyttää viritetty sähköpotkulauta liikenteen seassa Helsingin Itäväylällä. Lauta oli viritetty kulkemaan lähes kahdeksaakymppiä.

Sähköpotkulautojen viritys on toistaiseksi pysynyt Suomessa pienenä ilmiönä. Sen sijaan suuri ongelma on poliisin mukaan se, että sähköpotkulaudoilla ajetaan päihtyneenä tai vastoin liikennesääntöjä.

Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo, että viritetyt sähköpotkulaudat ovat ainakin toistaiseksi marginaalinen ilmiö.

– Poliisin tietoon on tullut yksittäistapauksia, mutta ongelmasta ei voida puhua, ainakaan vielä, Kallio kertoo ja täydentää, ettei poliisi ole tarkkaan tilastoinut tapauksia.

Juridisesti sähköpotkulaudat luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, ja niiden laissa sallittu enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa. Jalankulkua avustavilla laitteilla, kuten tasapainolaudoilla, maksiminopeus on puolestaan 15 kilometriä tunnissa.

Myös Liikenneturvan tiistaina julkaiseman kyselytutkimuksen mukaan virityssäännöt ovat melko hyvin tiedossa. Kyselyyn vastanneesta runsaasta tuhannesta ihmisestä kolme neljäsosaa tiesi, ettei sähköpotkulaudan virittäminen ole sallittua.

Vuokralaudat yleistyneet eri puolilla Suomea

Kevyet sähköajoneuvot tulivat Suomessa laillisiksi vuonna 2016, ja laitteet ovat sittemmin yleistyneet. Valtaosa Suomen kaupunkien katukuvassa näkyvistä laitteista ovat yrityksiltä vuokrattavia sähköpotkulautoja.

Helsinkiin tulivat ensimmäiset vuokralaitteet vuonna 2019, ja vuosien mittaan laitteita on tullut tarjolla suureen osaan Suomen suurista ja keskisuurista kaupungeista.

Virittäminen ei ole poliisitarkastaja Kallion mukaan ongelma vuokrattavissa laudoissa. Sen sijaan poliisin mukaan vaaratilanteita on tullut lautojen käyttämisestä vastoin liikennesääntöjä.

Suuri ongelma on se, että laitteilla ajetaan päihtyneenä, mikä on Kallion mukaan vaarallista kuljettajalle itselleen. Tätä tukee myös tutkimus, jossa selvitettiin Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoidettuja sähköpotkulaudoilla kulkeneita. Yli puolet loukkaantuneista oli turman aikana ollut alkoholin tai muun päihteen vaikutuksen alainen. Kaikista loukkaantuneista enemmistö oli miehiä, ja suuri osa onnettomuuksista tapahtui yöaikaan.

– Lisäksi niillä ajetaan siellä, missä niillä ei saisi ajaa. Sähköpotkulaudoilla kuljetaan jalkakäytävillä ja mennään päin punaisia, Kallio sanoo.

Kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan liikennesäännöissä esimerkiksi polkupyöriin, jolloin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä ajaminen on niillä kiellettyä. Poliisihallituksen julkaisemassa blogissa todetaan myös, että laitteiden kuriton pysäköinti on monella paikkakunnalla ongelma.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Toimittaja testaa, millaista on ajaa"humalassa"sähköpotkulaudalla – näin poliisi arvioi suorituksen 4:31
KATSO MYÖS: Toimittaja testasi, miten sujuu sähköpotkulautailu "humalassa".

Promilleraja helpottaisi

Kaupungit ovat käyneet neuvotteluja sähköpotkulautayhtiöiden kanssa hillitäkseen laitteiden käyttöä koskevia haittoja. Poliisitarkastaja Kallion mukaan tehokas keino olisi promilleraja.

– Näkemyksemme mukaan mitään kulkuneuvoa ei tulisi kuljettaa päihtyneenä. Poliisi voi sakottaa jo nyt humalassa olevaa sähköpotkulaudan kuljettajaa. Kuljettamisesta pitäisi kuitenkin aiheutua vaaraa toisten turvallisuudelle.

Lisäksi valvontaa vaikeuttaa se, ettei poliisilla ole Kallion mukaan oikeutta puhalluttaa sähköpotkulautoja kuljettavia.

– Päihtymys tulee todeta silmämääräisesti, sanoo Kallio.

Lue myös:

    Uusimmat