Sähköpotkulaudoilla saa suhata ilman promillerajoja, vaikka poliisi tehovalvoo niiden käyttöä – Liikenneturva: "Se on rikos vasta sitten, jos..."

16:19
Sähköpotkulautailun pelisäännöt – onko niitä?

Sähköpotkulaudat ovat ottaneet viimeisen kahden vuoden aikana vahvan aseman myös suomalaisissa kaupungeissa. Osa sähköpotkulautayrityksistä on kertonut pitävänsä laudat katukuvassa myös talvella. Mikä on kaupunkien vastuu vaaratilanteiden suhteen?

Miksi sähköpotkulautayritysten toiminta tuntuu niin salamyhkäiseltä? Katso yllä oleva video!

Helsinkiläiset ovat ottaneet kulkupelin nopeasti omakseen, minkä vuoksi myös sähköpotkulautoja vuokraavia yrityksiä on tupsahdellut useampia pääkaupunkiseudulle. Tunnetuimpia näistä ovat Voi, Lime sekä Tier.

Pysäköinnistä palautetta kaupungille

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen mukaan sähköpotkulaudat ovat kirvoittaneet värikästä keskustelua helsinkiläisten keskuudessa.

Helsingin kaupunki onkin vastaanottanut palautetta laidasta laitaan – useissa tapauksissa lautojen turvallisuuteen liittyen.

– On tullut palautetta, miten näkövammaiset tai vanhemmat ihmiset voivat liikkua jalkakäytävillä silloin, jos nämä sähköpotkulaudat ovat huonosti pysäköityjä. On tullut myös ehkä sitä uutuuteen liittyvää palautetta, Sinnemäki luettelee.

Sähköpotkulaudoilla on laillista ajaa myös talvella

Helsingin kaupunki ei voi säädellä sähköpotkulautojen käyttämistä, sillä ne ovat Suomen lainsäädännön mukaan laillisia kulkuneuvoja.

Sinnemäen mukaan yrityksillä on lupa pitää sähköpotkulautoja liikenteessä myös talven yli. Kaupungin kunnossapidon sähköpotkulautayritysten edustajat käyvät keskusteluja siitä, miten potkulautojen käyttäminen ja säilöminen tapahtuvat parhaalla mahdollisella – ja ennen kaikkea turvallisella – tavalla.

– Helsingin kaupunki on todennut hyvin selkeästi, että emme halua yhtään sellaista tapausta, jossa sähköpotkulauta esimerkiksi jäisi lumen peittoon ja joutuisi sinne, missä on lumivarasto.

– On tiettyjä säitä, jolloin näitä (sähköpotkulautoja) ei kannata pitää käytössä, Sinnemäki jatkaa.

Alkoholin osuus turmissa suuri

Vaikkei kaupunki olekaan lainsäätäjän roolissa, Sinnemäen mukaan sähköpotkulautojen käyttö etenkin talvella ja yöaikaan ovat ajattelemisen arvoisia asioita.

– Näissä onnettomuuksissa, joita nyt on tilastoitu, alkoholin osuus on paljon isompi kuin vaikkapa pyöräonnettomuuksissa, ja onnettomuudet ovat painottuneet yöaikaan.

– Poliisillahan on mahdollisuus puuttua siihen, jos liikennekäyttäytyminen näyttää holtittomalta. joissa siihen Helsingin poliisi on tänä syksynä tehostetusti valvonut sähköpotkulautoja ja itseasiassa samassa yhteydessä pyöräilyn ja kävelyn sääntöjä. Silloin tietenkin puututaan päihtyneenä ajamiseen, mutta ehkä se (päihtyneenä ajamisen) voisi yksiselitteisesti kieltää.

Päihtyneenä ajamiseen vaikea puuttua lainsäädännön vuoksi

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan päihtyneisiin sähköpotkulautailijoihin on vaikeaa puuttua lainsäädännön vuoksi. Sähköpotkulaudat ovat liikkumismuotona suhteellisen tuore keksintö: Ne tulivat laillisiksi vasta vuonna 2016.

Siinä, missä EU:n lainsäädäntö määrittelee ajoneuvoihin liittyviä lakeja, sähköpotkulaudat jäävät kyseisen lainsäädännön ulkopuolelle.

Suomessa onkin luotu kaksi uutta liikkumisvälineryhmää: kevyet sähköajoneuvot sekä jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet. Molempien kulkupelien kohdalla noudatetaan pyöräilijöitä koskettavia liikennesääntöjä.

– Niiden ero on se, että kevytsähköajoneuvoissa rakenteellinen maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa. Jalankulkua korvaavalla laitteella 15 kilometriä tunnissa on rakenteellinen enimmäisnopeus, Valtonen selventää.

Yritykset ovat rajoittaneet nopeuksia

Vaikka lain mukaan potkulaudoilla voikin suhata yli kahtakymppiä, Valtosen mukaan yritykset ovat rajoittaneet sähköpotkulautojen nopeutta noin 20 kilometrin tuntinopeuteen.

– Näissähän on se etu, että näillä pystyttäisiin toteuttamaan tällaista niin sanottua geo-fencing-toimintoa, eli voidaan tietyillä alueilla, missä on paljon jalankulkijoita, laite automaattisesti rajoittaa nopeutta pienemmäksi. Samaten yöaikaan nopeus voisi olla toinen tai ehkä jopa käyttö olisi estetty, Valtonen ehdottaa. 

Vaikka potkulaudoissa on kilowatin sähkömoottori, kapistus koetaan moottorittomaksi ajoneuvoksi. Valtonen pitää tätä suurena virheenä, sillä sähköpotkulaudoilla tapahtuvat onnettomuudet menevät tällä hetkellä veronmaksajien piikkiin. 

– Kuten polkupyörälläkin, kyse on liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla. Se on rikos vasta sitten, jos aiheuttaa toiselle vaaraa – siellä ei ole promillerajaa. Siksi poliisin on vaikeaa puuttua hyvinkin humalaisen ajamiseen, Valtonen surkuttelee.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja