Sähköpotkulaudat ovat ottaneet viimeisen kahden vuoden aikana vahvan aseman myös suomalaisissa kaupungeissa. Osa sähköpotkulautayrityksistä on kertonut pitävänsä laudat katukuvassa myös talvella. Mikä on kaupunkien vastuu vaaratilanteiden suhteen?
Miksi sähköpotkulautayritysten toiminta tuntuu niin salamyhkäiseltä? Katso yllä oleva video!
Helsinkiläiset ovat ottaneet kulkupelin nopeasti omakseen, minkä vuoksi myös sähköpotkulautoja vuokraavia yrityksiä on tupsahdellut useampia pääkaupunkiseudulle. Tunnetuimpia näistä ovat Voi, Lime sekä Tier.
Pysäköinnistä palautetta kaupungille
Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen mukaan sähköpotkulaudat ovat kirvoittaneet värikästä keskustelua helsinkiläisten keskuudessa.
Helsingin kaupunki onkin vastaanottanut palautetta laidasta laitaan – useissa tapauksissa lautojen turvallisuuteen liittyen.
– On tullut palautetta, miten näkövammaiset tai vanhemmat ihmiset voivat liikkua jalkakäytävillä silloin, jos nämä sähköpotkulaudat ovat huonosti pysäköityjä. On tullut myös ehkä sitä uutuuteen liittyvää palautetta, Sinnemäki luettelee.
Lue myös: Loukkaantuneita sähköpotkulautailijoita tulee Helsingissä päivystykseen joka päivä – "Enemmän kuin polkupyöräilijöitä"
Sähköpotkulaudoilla on laillista ajaa myös talvella
Helsingin kaupunki ei voi säädellä sähköpotkulautojen käyttämistä, sillä ne ovat Suomen lainsäädännön mukaan laillisia kulkuneuvoja.
Sinnemäen mukaan yrityksillä on lupa pitää sähköpotkulautoja liikenteessä myös talven yli. Kaupungin kunnossapidon sähköpotkulautayritysten edustajat käyvät keskusteluja siitä, miten potkulautojen käyttäminen ja säilöminen tapahtuvat parhaalla mahdollisella – ja ennen kaikkea turvallisella – tavalla.
– Helsingin kaupunki on todennut hyvin selkeästi, että emme halua yhtään sellaista tapausta, jossa sähköpotkulauta esimerkiksi jäisi lumen peittoon ja joutuisi sinne, missä on lumivarasto.
