Poliisi ei halua ainakaan vielä kieltää vuokrattavia sähköpotkulautoja. Sen mukaan onnettomuuksien ehkäisy näyttää kuitenkin hankalalta.
Kolme ihmistä on kuollut pääkaupunkiseudulla sähköpotkulautaonnettomuudessa kesän aikana. Heistä kaksi oli alle 15-vuotiaita.
– Kieltämättä aika kauan saimme olla, ennen kun kuolemaan johtavia onnettomuuksia ilmaantui, poliisitarkastaja Heikki Kallio toteaa.
Poliisilla keinot vähissä
Kallion mukaan poliisilla ei valvonnan lisäksi ole juuri muita keinoja ehkäistä onnettomuuksien syntyä.
– Valvonta on ykköskeino, mutta ei sekään ole tietenkään sillä tavalla aukotonta. Emme valvo joka paikassa koko ajan. Sillä ei ongelmaa sataprosenttisesti ratkaista, hän sanoo.
Kalliota huolestuttaa etenkin alle 18-vuotiaiden liikennekäyttäytyminen, koska liikennesäännöt eivät ole vielä tulleet tutuksi autokoulun kautta. Hän arvioi, että koulun ja kodin kautta saadussa liikenneopetuksessa voi olla puutteita.
– Liikenneturvalla on esimerkiksi hyvät ohjeet väistämisvelvollisuuksista nettisivuillaan, mutta se on toinen juttu, menevätkö nuoret niitä katselemaan.
Lue myös: Jo neljä kuollut sähköpotkulautaonnettomuuksissa tänä vuonna – Lääkäri skuuttien kieltämisestä: ”Kyllä sen neljän kuoleman jälkeen alkaa olla perusteltu kysymys”
Husin alueella hoidettu lähes 300 loukkaantunutta
Hus-yhtymän tilastojen mukaan viime vuonna Helsingissä hoidettiin 297:ää sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantunutta yli 16-vuotiasta.
2022 vastaava luku oli 668, eli ensisilmäyksellä onnettomuuksien määrä on laskenut pääkaupungissa.
Helsingissä vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeutta on tiputettu vuodesta 2022 kulkemaan päivisin maksimissaan 20 kilometriä tunnissa, ja öisin laudat kulkevat maksimissaan 15 kilometriä tunnissa tai vaihtoehtoisesti ne eivät ole käytössä ollenkaan.
Nopeusorajoitusten muuttamisen katsotaan vaikuttaneen loukkaantuneiden määrän laskuun.
