Viinin suosio kasvussa suomalaisten pidoissa

Suomalaisten alkoholin kulutus on noussut viimeisen puolen vuoden aikana rajusti. Eniten kasvua on viineissä, jossa nousu on yli kolmetoista prosenttia. Olut, makkara ja Koskenkorva -mieltymyksistään tunnetut suomalaiset ovat nyt löytäneet viinin aterioilleen. Viinifestivaaleilla voi tutustua uusiin makuihin.

Italialaista ruokaa äyriäisineen mustekaloineen, oliiveineen ja Italian viinien maistelua aterioilla. Lahdessa on oivallettu, että suomalaiset ovat lähentymässä Eurooppaa myös ruoka- ja juomatavoissaan. Lahden Viinijuhlat järjestettiin ensimmäistä kertaa sopivasti nyt kun alkuvuodesta punaviinin kulutus oli noussut 18 % ja valkoviinin yli kymmenen prosenttia.

- Suomalaiset pääsevät matkustelemaan, pääsee näkemään mitä muualla tapahtuu ja sitten ilmeisesti on niin, ettei sittenkään ole kivaa olla vain humalassa, Johan Roos arvelee.

- Kaikenlaista vierasta ruokaa on tullut Suomeen ja se on lisännyt varmaankin myös sitä kiinnostusta viiniin, Tiina Houni tuumii.

- Italian ruokakulttuurihan on Suomeen levinnyt jo hyvissä ajoin ja se on sijansa Suomessa saanut jo pizzan ja pastan kautta, sanoo Lahden Viinijuhlien festivaalipäällikkö Ari Kosonen.

Vaikka viinijuhlien viinit ovat italialaisia, ei Italia viinien myyntitilastoissa yllä aina ykköseksi. Yli 37 prosenttia suomalaisista valitsee punaviinikseen espanjalaisen. Valkoviinin kärkimaita ovat Ranska, Italia ja Unkari.

Viinin lisäksi muitakin seurustelujuomia juodaan aterioilla enemmän kuin ennen. Konjakkien liköörien, kuohuviinien ja jälkiruokaviinien myynti on lyhyessä ajassa noussut yli 10 prosenttia. Eurooppaan liittyminen ja alkoholin halpeneminen tekevät nyt suomalaisistakin viinin asiantuntijoita

Miten viinijuhlien vieras Harri Åkerfelt sitten luonnehtisi Chiantia, jota maistelee?

- Tää on notkea ja nuorekas. Siinähän se. Voisin sanoa niinkuin vaimo sanoo parhaasta viinistä, että tämä on antava.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 02.07.2002).

Lue myös:

    Uusimmat