Vihannesten kotimaisuus tärkeä kuluttajalle

Vihannesten, perunan ja marjojen kotimainen alkuperä on kuluttajille hyvin tärkeää. Taloustutkimus Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan puolet kuluttajista ilmoittaa ostavansa aina kotimaista.

Kotimaisen vaihtoehdon valitsee peräti yhdeksän kymmenestä, kun saatavuus ja hinta ovat kohdallaan. Ainoastaan kaksi prosenttia ostajista ei kiinnitä huomiota kasvisten alkuperään. Puutarhatuotteilla ja perunoilla käytettävän Puhtaasti kotimainen -sirkkalehtitunnuksen viesti on tutkimuksen mukaan mennyt hyvin perille. Lipputunnuksen tuntee 85 prosenttia suomalaisista.

Lähes 4000 henkilölle tehdyn kyselyn mukaan noin neljä viidestä suomalaisista pitää tällä tunnuksella varustettuja tuotteita turvallisempana ja lähes yhtä moni laadukkaampina kuin ilman merkkiä olevia vastaavia tuotteita. -Esimerkiksi kotimaisen talvikurkun markkinointi olisi ilman tätä merkkiä olennaisesti vaikeampaa, sanoo toimitusjohtaja Jouko Tikkanen Kotimaiset Kasvikset -yhdistyksestä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat