Venäjällä suunnitellaan jälleen uutta öljysatamaa

Venäjä suunnittelee uuden öljysataman rakentamista myös Uuraaseen (Vysotsk), joka on 30 kilometriä viime talvena käyttöön vihitystä Koiviston (Primorsk) satamasta pohjoiseen. Hankkeesta vuotaneiden tietojen mukaan uuden sataman rakentaisi öljy-yhtiö Lukoil.

Tieto uudesta öljysatamasta on Suomessa varsin tuore. Energiayhtiö Fortumin hankintajohtaja Kimmo Rahkamo sanoo kuulleensa siitä pari viikkoa sitten. Hän lisää kuulleensa muista kilpailevista hankkeista Suomenlahdella. Venäjän satamahanke Uuraaseen on kantautunut myös eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtajan Pentti Tiusasen (vas.) tietoon. Hän kertoo, että Lukoilin varapresidentti Leonid Fedunin olisi varmistanut asian.

Tietojen mukaan Uuraaseen nousevan öljysataman kapasiteetiksi tulisi 10 miljoonaa tonnia raakaöljyä vuodessa. Satamaa on kaavailtu jopa 70000 tonnin suuruisille tankkereille. Tiusanen tietää, että venäläisen uutistoimisto Interfaxin mukaan satamahankkeessa olisi mukana yhdysvaltalainen suunnittelu- ja rakennusjätti Fluor Daniel. Sen mukaan asia oli esillä myös investointiseminaarissa keväällä Venäjällä.

-Uuraan satama on otettava erityisesti kansainvälisen riski- ja turvallisuusarvioinnin kohteeksi. Varsinkin kookkaille tankkereille kaavaillun saaristoväylän vaarallisuuteen on kiinnitettävä kansainvälistä huomiota, eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Tiusanen vaatii.

Hän muistuttaa, että Tromssassa Norjassa koolla olleet pohjoismaiset ministerit kannattivat Itämeren öljyntorjunnan nopeaa kartoittamista ja yhteistoiminnan varmistamista siltä varalta, että öljyonnettomuuksia sattuu. Uuraaseen tulevan sataman tekee ongelmalliseksi se, että väylä salmeen on matala ja karikkoinen. Meno Uuraaseen on huomattavasti hankalampaa kuin Koivistolle. Myös jääolot ovat Uuraan edustalla jopa hankalammat kuin Koivistolla.

Koivistoon öljytuoteterminaali

Uuraaseen on aiemmin suunniteltu bulkkisatamaa, josta vietäisiin muiden muassa lannoitteita. Öljysataman rakentamisesta ei ole tätä ennen ollut puhetta. Raakaöljy Uuraaseen on suunniteltu tuotavaksi vaunuilla rautateitse. Rahkamo arvelee, ettei kaikkia hankkeita voi ottaa samalla vakavuudella, koska niitä on Venäjällä niin monta. Koska Uuraaseen satamaa on rakentamassa Lukoil, Rahkamo toteaa, että asiassa varmasti ollaan vakavissaan.

-Uskon, että tämä on ennen kaikkea öljytuotteiden vientiin tähtäävä hanke. Raakaöljylogistiikalle on edullisempaa, että öljy kulkee putkea pitkin, kuten Koivistoon. On epätodennäköistä, että raakaöljyputkea jatkettaisiin Uuraaseen, Rahkamo sanoo.

Osittain kilpailevana hankkeena Uuraan sataman kanssa Rahkamo näkee Koivistolle rakennettavan öljytuoteterminaalin, jota suunnittelee Transnefteprodukt. Sen suunnitelmissa on tuoda Koivistolle putkia pitkin valmiita jalosteita kuten bensiiniä ja dieseliä.

Koiviston sataman läpi kuljetetaan lähitulevaisuudessa noin 30 miljoonaa tonnia raakaöljyä. Uudet öljyterminaalit lisäisivät kuljetuksia roimasti tästä. Jos Uuraan satamahanke toteutuu, voidaan kaiken tämän päälle ynnätä vielä 10 miljoonaa öljytonnia.

Koiviston sataman raakaöljykuljetukset ovat huolestuttaneet esimerkiksi suomalaisia ympäristöjärjestöjä. Lisääntyneet kuljetukset kasvattavat riskiselvityksissä mitattuja Koiviston sataman aiheuttamia onnettomuusriskejä meriliikenteessä entisestään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat