Venäjä rajoittaa viljan vientiä, täyskielto toisi euroja Suomeen

Venäjä alkaa rajoittaa viljan vientiä pitääkseen hinnat kurissa ruplan heikentymisen jälkeen.

Varapääministeri Arkadi Dvorkovitshin mukaan rajoitukset otetaan käyttöön vuorokauden kuluessa.

Ruplan arvon nopea heikentyminen on tehnyt viljan viennistä huomattavan kannattavaa, jolloin hinta kotimarkkinoilla on noussut reippaasti.

MTK:n vilja-asiamies Max Schulman sanoo, että Venäjän täysimittainen vientikielto heilauttaisi selvästi maailmanmarkkinoita. Venäjä on iso peluri, joten kielto supistaisi nopeasti tarjontaa ja hinnat lähtisivät nousuun.  
Suomeen viljaa ei ole käytännössä viime vuosina tuotu, sen sijaan vientipuolella vaikutus voisi olla myönteinen.

– Vientipuolella pitäisi silloin olla hyvät mahdollisuudet viedä kohti kolmansia maita.

Suomessa vaikutuksia voisi näkyä keväällä.

– Vientipuolella pitäisi silloin olla hyvät mahdollisuudet viedä kohti kolmansia maita, Schulman sanoo.  

Ostajamaita voisi löytyä esimerkiksi Pohjois-Afrikasta, Aasiasta ja arabimaista.  

Schulmanin mukaan Venäjän vientirajoituksia on osattu odottaa. Jo syksyn mittaan Venäjä on jarrutellut viljan vientiä ja käytännössä pysäyttänyt laivoja satamiin esimerkiksi elintarviketurvallisuuteen vedoten.   

Viljatilanne maassa ei ole kehuttava, sillä vaikka kuluneen vuoden sato oli hyvä, ei ensi vuosi näytä niinkään valoisalta heikkokuntoisten syysviljojen vuoksi.  
  
Lentoyhtiöille tukea  
  
Dvorkovitshin mukaan Venäjä aikoo lisätä tukea myös maan lentoyhtiöille, jotka kärsivät ruplan romahduksen lisäksi matkustajamäärien laskusta.

Harkinnassa on, että niille myönnettäisiin lainatakuita ja suoria tukia enintään 28 miljoonan euron arvosta.   

Suurimmista Venäjän kotimaanlentoja lentävistä yhtiöistä Transaero ja UTair ovat jo tuen tarpeessa, Dvorkovitsh sanoi Vedomosti-talouslehden haastattelussa.  

Uutistoimisto Tass kertoi sunnuntaina Transaeron varoittaneen, että se saattaa joutua peruuttamaan lentojaan jo tämän vuoden puolella, koska yhtiöllä ei ole enää varaa maksaa alihankkijoille.  

Yhtiö itse kiisti aikeet perua lentoja, mutta myönsi tarvinneensa valtion tukea myös vuosien 2008-09 ruplakriisin aikana.  

Lue myös:

    Uusimmat