Veimme poliisin testaamaan Helsingin kaduille ilmestyneet sähköpotkulaudat ja näyttämään, missä niillä oikeasti kuuluisi ajaa – "Ihan jännittävä kapistus", mutta kaksi asiaa on haastavaa

Helsingin kaduille ilmestyneet sähköpotkulaudat ovat herättäneet kysymysten tulvan liikennesääntöihin liittyen. Missä niillä kuuluisi ajaa? Entä mihin ne saa parkkeerata? Helsingin poliisi näytti mallia ja kävi kurvailemassa Karhupuiston laidalla. 

Vasta paikan päällä selviää, että vanhempi konstaapeli Jani Markkanen on itseasiassa ensimmäistä kertaa sähköpotkulaudalla liikenteessä. Ensimmäisenä haasteena onkin saada menopeli liikkeelle. Jotta potkulaudan lukitus aukeaa, pitää alkuun potkia vauhtia jalan. 

Kun sähkömoottori saadaan päälle, testi voi alkaa. Muutaman testikierroksen jälkeen meno näyttää siltä, että konstaapelia ei uskoisi ensikertalaiseksi. 

– Ihan jännittävä kapistus. Positiivinen kokemus, mutta yllätti alkuun, että käsimerkin näyttäminen risteyksessä oli aluksi vähän huteraa, kun toinen käsi piti irrottaa tangosta, Markkanen arvioi.

Toinen yllätys liittyi sähköpotkulaudan jarruihin. 

– Täällä kahvassa kiinni oleva jarruvipu ei ole kauhean tehokas. Jos tulisi oikea tilanne, niin kyllä tuo jalkajarru takana olisi varmasti paljon pysäyttävämpi.

Jalkakäytävällä vain taluttaen

Sosiaalisessa mediassa sähköpotkulautailijoita on jo parjattu milloin mistäkin. Päivitysten mukaan laudoilla kurvaillaan kulmien takaa kovalla vauhdilla ja jätetään lojumaan minne sattuu levälleen. Jakoipa joku kuvan ruokakaupan hyllyjen väliin hylätystä sähköpotkulaudasta. 

Siispä kysytään tieliikennesääntöjen asiantuntijalta. Paras nyrkkisääntö on noudattaa polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä. Sähköpotkulaudan paikka on pyöräteillä, ei jalkakäytävillä. Oikean paikan löytäminen ajoradalla tuntuukin tähän mennessä olleen käyttäjille vaikeinta.

– Nopealla otannalla sanoisin että käytännön tasolle ei ehkä ole tullut näiden sääntöjen noudattaminen. Paljon on tullut  valituksia, että sähköpotkulaudoilla on menty jalkakäytävillä ja vähän mistä helpoiten pääsee.

Kun vastassa on mukulakivikatu tai suuria tiehidasteita, houkutus siirtyä jalankulkijoiden sekaan voi olla suuri. 

– Silloinkaan ei laki tunne poikkeusta, sitten edetään taluttamalla. Ja reittisuunnittelua kannattaa harrastaa, Markkanen vinkkaa. 

Vaikka lautaa ei tarvitse palauttaa tiettyyn paikkaan, sitä ei voi jättää mihin tahansa

Sähköpotkulaudat kulkevat korkeintaan 25 kilometrin tuntinopeudella. Maksiminopeudella ei kannata sännätä risteysalueille. Kypärää poliisi suosittelee sähköpotkulautailijoille samaan tapaan kuin polkupyöräilijöille. 

Poliisin tietoon ei ole vielä tullut kolareita, joissa yhtenä osapuolena olisi ollut sähköpotkulauta. Toisaalta, polkupyöräonnettomuuksistakin vain todella vakavat ilmoitetaan poliisille saakka. 

Toisin kuin keltaisilla kaupunkipyörillä, sähköpotkulaudoilla ei ole erikseen määrättyjä telakoita. Koska potkulaudat voi vapaasti jättää kantakaupungin sisälle rajatun alueen sisällä mihin tahansa, niitä todellakin jätetään mihin tahansa, miten tahansa. Keskellä kulkuväyliä lojuessaan ne voivat olla vaarallisia esimerkiksi näkövammaisille.

Potkulaudan saa jättää jalkakäytävälle tai pyörätielle, mutta se ei saa haitata muuta kulkemista. Yhdellä jalalla varustettu hontelo potkulauta kaatuu herkästi tuulenpuuskissa, joten on hyvä idea asettaa se vaikkapa seinustan viereen. 

"Ei ole aiheuttaneet harmaita hiuksia"

Pitkäksi venähtäneen terassi-illan päätteeksi potkulauta ei ole paras ratkaisu kotiinpaluuvälineeksi, sillä tankojuopoksi lasketaan myös päihtynyt sähköpotkulautailija. Päihtyneelle sähköpotkulautailijalle voidaan antaa sakkorangaistus. 

Muuten poliisi valvoo sähköpotkulautailijoita kuten polkupyöräilijöitäkin: puuttuu ja huomauttaa, jos meno näyttää vaaralliselta, ja tarvittaessa antaa vahvemman viestin rikesakolla.

Torstaina Helsingin poliisi julkaisi erillisen tiedotteen, jossa vastattiin eniten kysyttyihin kysymyksiin. Ovatko sähköpotkulaudat työllistäneet poliisia tavallista enemmän?

– Ei nämä ole meille mitenkään harmaita hiuksia aiheuttanut. On hienoa, että ihmiset pääsevät kulkemaan ja on uusia innovaatioita, vanhempi konstaapeli Jani Markkanen toteaa. 

Yhden vinkin hän kuitenkin muille ensikertalaisille antaa.

– Suosittelen  ihmisille, että ennen kuin lähtee varsinaisesti ajamaan, niin kokeilee miten tämä laite toimii ja miten se pysäytetään, Markkanen vinkkaa. 

Lue myös:

    Uusimmat