Sähköpotkulaudat kuumentavat tunteita suurkaupungeissa maailmalla – joesta löytyi 500 lautaa Kölnissä, Madridissa rikkeistä jopa 200 euron sakot

Suomessakin keskustellaan nyt sähköpotkulautojen turvallisuudesta. Kauppalehden kirjeenvaihtajat kertovat, miten suurkaupungeissa suhtaudutaan uusiin kulkupeleihin.

Potkulaudoille parkki San Diegossa

Yhdysvaltain viranomaiset ovat huolissaan sähköpotkulautoihin liittyvistä onnettomuuksista. Maassa raportoitiin vuosina 2009–2019 liki 104 000 sähköpotkulautaonnettomuudesta.

Detroitilaisten lääkäreiden tutkimuksen mukaan raportoiduista onnettomuuksista 28 prosenttia on päähän ja niskaan kohdistuvia vammoja. Asiasta uutisoi Daily Mail. Tyypillisesti onnettomuudet aiheuttavat aivovaurioita, haavoja, aivotärähdyksiä ja murtumia.

Santamonicalainen henkilövahinkoihin erikoistunut asianajaja Catherine Lerer on jutellut noin 400 sähköpotkulaudan takia onnettomuuteen joutuneen kanssa. Hän keskusteli niin potkulautojen alle jääneiden jalankulkijoiden kuin potkulautailijoiden kanssa.

Lener uskoo, että sähköpotkulaudat ovat polkupyöriä alttiimpia aiheuttamaan onnettomuuksia ja että polkupyöriä pienemmillä pyörillä varustetuilla sähköpotkulaudoilla on vaikeampi pysyä tasapainossa.

Hänen mukaansa viranomaisten pitäisi kieltää sähköpotkulautojen käyttö yöaikaan ja niillä ajaminen jalkakäytävillä.

USA:ssa sähköpotkulaudoilla saa ajaa korkeintaan 15 mailin tuntinopeudella eli reilut 24 kilometriä tunnissa. Laudoilla saa ajaa teillä, joiden nopeusrajoitus on reilut 40 kilometriä tunnissa, mutta sähköpotkulaudoilla saa silti ajaa vain 25 kilometrin tuntivauhtia.

Mobillisovellusten avulla vuokrattaville polkupyörille löytyy ympäri kaupunkeja pyöräparkkeja, joihin pyörät jätetään.

Sen sijaan sähköpotkulaudan voi poimia mistä tahansa ja jättää mihin tahansa. Ympäri teitä jätetyt potkulaudat ovat aiheuttaneet ongelmia niin kävelijöille, autoilijoille kuin pyöräilijöillekin.

The San Diego Union-Tribune uutisoi, että San Diegossa viranomaiset ovat saaneet kesän aikana lähes 15 000 valitusta heitteille jätetyistä sähköpotkulaudoista.

San Diego on huhtikuusta lähtien varannut sähköpotkulaudoille omat parkkipaikat. Käyttäjää sakotetaan, jos hän ei parkkeeraa potkulautaa oikealle paikalle.

Sähköpotkulautayhtiöt yrittävät tehdä potkulaudoistaan turvallisempia.

Lime veti viime vuonna takaisin sähköpotkulautoja niiden turvallisuusuhan takia. Yhtiön mukaan muun muassa potkulautojen akut olivat turvallisuusuhka "potkulautoja väärinkäytettäessä”.

Hellevi Mauno, New York

hellevi.mauno@almamedia.fi

Saksassa pohditaan: Käänne vai kurimus

Saksan suurissa kaupungeissa ei voi välttyä näkemästä onnettomuuksia, joissa sähköpotkulautailija on osallisena.

Itse osuin viimeksi paikalle vajaa viikko sitten. Pienemmän kotikatuni ja isomman sisääntuloväylän risteyksessä ambulanssin valot vilkkuivat ja liikennettä ohjattiin vastaantulevien kaistan kautta kohti Münchenin keskustaa.

Jalkakäytävän reunalla istui nuori nainen sähköpotkulautansa kanssa ja hieroi kättään ja ohimoaan. Jotain pahempaa oli tapahtunut, koska ambulanssi oli paikalla.

En jäänyt selvittämään yksityiskohtia. Koska oli aamu, päättelin, että alkoholilla, potkulautaonnettomuuksien keskeisimmällä syyllä ei tällä kertaa ollut osuutta asiaan.

Saksassa on käyty jo pitkään kiivasta keskustelua sähköpotkulautojen pysäköimisestä, nopeusrajoituksista ja promillerajoista. Laudoilla saa ajaa kaupungissa 20 kilometrin tuntivauhtia.

Kölnissä sukeltajat löysivät muutama viikko sitten 500 Rein-jokeen upotettua potkulautaa.

Taustalla oli riita pysäköinnistä. Juuri Kölnissä joissain kaupunginosissa on keskustelu jopa totaalikielloista, koska onnettomuuksia ja pysäköintisotkuja on liikaa.

Samaan aikaan kurimuksen keskellä tuoreet tutkimukset vahvistavat, että sähköpotkulaudoilla voi olla merkittävä rooli suurkaupunkien liikennekäänteessä, jossa polttomoottorien käyttö pyritään kieltämään kokonaan ja yksityisautoilua vähennetään.

Tapio Nurminen, München

tapio.nurminen@almamedia.fi

Vuokralaudat kokeilussa Englannissa

Britanniassa kokeilukäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat herättäneet ristiriitoja. Toiset näkevät ne ympäristöystävällisenä liikkumismuotoja, kun toiset pitävät niitä vaarallisina.

Viime syksystä lähtien Englannissa yli 50 paikkakunnalla on käynnistetty kokeiluja, joissa sähköpotkulautoja on yleisön vuokrattavissa. Reilu viikko sitten kokeilu alkoi Lontoossa, jossa sähköpotkulautoja on tarjolla alkuun kahdeksassa Suur-Lontoon 32 kunnasta.

Vuokraavia yrityksiä on yli kymmenen, joista Lontooseen valittiin kolme tarjouskilpailulla.

Vuokrapotkulaudoilla ei saa ajella jalkakäytävillä, mutta teillä ja pyöräteillä voi liikkua. Vuokraajan täytyy olla täyttänyt 18 vuotta, ja hänellä on oltava vähintään mopokortti tai ajokorttilupa.

Nopeusrajoitus on 25 kilometriä tunnissa, mutta kokeilupaikkakunnilla on alemman nopeuden alueita sekä kiellettyjä alueita.

Britanniassa lain mukaan yksityisten sähköpotkulautojen käyttö on kielletty julkisilla teillä ja jalkakäytävillä. Sähköpotkulautoja on kuitenkin vapaasti myytävänä, ja niitä näkee silloin tällöin, vaikka käytöstä voidaan sakottaa 300 puntaa eli noin 350 euroa.

ITV:n keväällä keräämien tietojen mukaan vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat olleet osallisina 800 vaaratilanteessa, joihin on voinut liittyä epäsosiaalista käytöstä ja päihtymystä. Laudat ovat aiheuttaneet yli 200 loukkaantumista ja 1100 valitusta, joista monet koskevat kulkupelien jättöä jalkakäytäville.

Auli Valpola, Lontoo

auli.valpola@almamedia.fi

Isot kaupungit tiukkoina Espanjassa

Kun sähköpotkulaudat ilmestyivät Espanjan kaduille, ne poikivat heti valituksia onnettomuuksista ja jalkakäytävien tukkimisesta.

Sattui kuolemantapauksiakin. Barcelonassa sai surmansa iäkäs rouva, johon sähköpotkulautailija törmäsi naisen astuessa kotioveltaan jalkakäytävälle.

Isot kaupungit säätelivät potkulautojen käyttöä omilla järjestyssäännöillä jo pari kolme vuotta sitten. Valtakunnallinen säätely on kesken. Tänä vuonna sähköpotkulaudat – ja muut vastaavat, kuten Segwayt – määritettiin tieliikennelain alaisiksi ajoneuvoiksi.

Kaupunkien säännöt vaihtelevat, mutta sekä Barcelonassa että Madridissa saa potkulaudoilla nykyisin ajaa vain pyöräteillä tai autojen joukossa kaduilla, joilla nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa. Tällaisia katuja ovat Madridissa useimmat pikkukadut. Jos pyörätie on jalkakäytävällä, sähköpotkulaudalla saa ajaa vain 10 km/t. Autokaistalla sallitaan 25 km/t.

Jalankulkijaa on aina väistettävä, eikä kulkuväyliä saa tukkia. Laite on pysäköitävä sinne mihin autot, moottoripyörät ja kaupunkipyörätkin. Väärin pysäköidyt viedään kaupungin varikolle, mistä ne on lunastettava.

Madridissa rikkeistä voi saada 60–100 euron sakot, pahimmista 200 euroa.

Promillerajat ovat samat kuin autoilijoilla, eikä korvakuulokkeet päässä saa ajaa.

Sähköpotkulautojen käyttö on säätelyn myötä vähentynyt ainakin Madridissa.

Jyrki Palo, Madrid

jyrki.palo@almamedia.fi

Hongkongissa ei ole tilaa

Hongkongissa asuu 7,5 miljoonaa ihmistä noin Lohjan kokoisella alueella.

Yhdellä asuinalueella voi olla enemmän ihmisiä kuin koko Helsingissä.

Koska erityishallintoalueen koko maapinta-ala ei ole asuinkäytössä, nousee väestöntiheys paikoitellen kymmeniin tuhansiin ihmisiin neliökilometrillä.

Tästä syystä Hongkongin kadut ovat päiväsaikaan erittäin ruuhkaisia viikonpäivästä huolimatta. Välillä kaduilla kulkiessa olo on kuin festarialueelle jonottaessa.

Hongkongiin ei mahdu pyöräteitä, eikä moni edes osaa pyöräillä, polkupyörän omistamisesta puhumattakaan.

Sähköpotkulautojen tai kaupunkipyörien tuominen alueelle ei ole millään tapaa mahdollista ja niiden lisäämistä kaupunkiympärisöön tuskin on kukaan esittänytkään.

Hongkongin koillispuolella on muutaman kilometrin lenkki pyörätietä, joka on vuokrapyöräasemineen suosittu viikonlopun retkikohde.

Monelle tärkeämpää näyttää olevan valokuvien ottaminen polkupyörän kanssa, kuin itse polkupyöräily.

Sähköttömiä potkulautoja näkee lähinnä paikalle lähetettyjen länsimaisten työntekijöiden lasten käytössä alueilla, joilla tilaa riittää ja joissa vuokrat nousevat jopa kymmeniin tuhansiin euroihin kuukaudessa asuntoa kohti.

Manner-Kiinan kaupungeissa nähtiin joitain vuosia sitten paljon kaupunkipyöriä, kun kasvuyritykset ryntäsivät markkinalle.

Sittemmin moni yrityksistä on tehnyt näyttävän konkurssin jättäen jälkeensä hylättyjen pyörien vuoren.

Hannamiina Tanninen, Hongkong

hannamiina.tanninen@almamedia.fi

Lue myös:

    Uusimmat