Loukkaantuneita sähköpotkulautailijoita tulee Helsingissä päivystykseen joka päivä – "Enemmän kuin polkupyöräilijöitä"

2:04
Sähköpotkupyöräilijät olivat tuoneet heinäkuun puolivälissä pääkaupunkiseudun päivystyksiin jo lähemmäs 200 potilasta.

Sähköpotkulautailijoille on jaettu Suomessa arviolta kymmenet sakot.

Koko Suomessa on annettu noin kymmenet rikesakot sähköpotkulautailijoille, arvioi Sisä-Suomen poliisi. Poliisin valtakunnalliseen tietojärjestelmään on kirjattu 11 kappaletta sähköpotkulaudan kuljettajia koskevaa liikennerikkomusta.

Todennäköisesti kaikissa tapauksissa on kirjoitettu sakot, mutta on mahdollista, että joissain on selvinnyt huomautuksella, kertoo komisario Mikko Särkioja Sisä-Suomen poliisista.

Torstaina Helsingin poliisi kertoi määränneensä neljälle ruuhkaisella jalkakäytävällä sähköpotkulautailleelle rikesakot. Sakon määrä on 40 euroa.

Sakot perustuivat siihen, että jopa 25 kilometriä tunnissa kulkeva sähköpotkulauta rinnastuu polkupyörään, eikä polkupyörällä saa ajaa jalkakäytävällä, vaan kevyen liikenteen väylällä tai pyöräkaistalla, tai jos niitä ei ole, autokaistan sivussa.

Älypuhelimella vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyivät suurimpien kaupunkien katukuvaan tänä vuonna, ja närää on aiheuttanut eritoten jalkakäytävillä ajo sekä pysäköinti keskelle kulkuväyliä.

Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoo, että poliisi on seurannut kesän mittaan, millaiseksi liikennekäyttäytyminen uuden kulkupelin kanssa on muotoutunut.

– Tässä vaiheessa kesää voi jo todeta, että jos jalkakäytävillä ei lopu kevyitten sähköajoneuvojen käyttäminen, niin tässä on lopputulos. Siitä saa 40 euron rikesakon.

Poliisin todelliset mahdollisuudet puuttua jalkakäytävillä ajeluun ovat kuitenkin rajalliset.

– Poliisilain mukaan tehtävät laitetaan kiireellisyysjärjestykseen, ja tämä ei ole niitä kiireellisimpiä, toteaa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Rikesakkojen lisäksi voi saada päiväsakot, jos ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa muiden turvallisuudelle.

Keskelle tietä pysäköinti on periaatteessa pysäköintivirhe, josta voi saada pysäköintivirhemaksun – jos saisi selville, kuka vuokrattavan kulkupelin on väärin pysäköinyt.

Sähköpotkulaudoilla ei ole kiinteitä telakoita, vaan ne voi ottaa älypuhelimella käyttöön siitä, mihin edellinen lautailija on ne jättänyt.

Turussa suhteessa enemmän potkulauta- kuin pyöräonnettomuuksia

Sähköpotkulautoja on vuokrattavissa myös esimerkiksi Tampereella ja Turussa.

Turussa onnettomuuksia, joiden osallisena on ollut sähköpotkulauta, on kirjattu kahdeksan kappaletta, kertoo komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisista.

Useimmat ovat olleet kääntymässä olleen auton ja sähköpotkulaudan törmäyksiä.

Sakkoja ei ole Katajiston tietojen mukaan jaeltu, mutta esitutkinnassa on ainakin yksi tapaus, jossa punaisia päin ajanutta lautailijaa epäillään niin sanotusta tankojuoppoudesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Potkulauta törmäsi vihreitä päin ajaneen auton kanssa.

Suhteutettuna siihen, että potkulautoja on liikenteessä vähemmän kuin polkupyöriä, Katajisto arvioi, että potkulautailijoille tapahtuneita onnettomuuksia on ollut tänä kesänä suhteessa enemmän kuin polkupyöräonnettomuuksia.

– Kun apparaattia innostuu vauhdikkaasti kuljettamaan, se saattaa liikkua nopeammin kuin pyöräilijä, Katajisto sanoo.

Sekä sähköpotkulauta- että polkupyöräonnettomuuksista suurin osa jää kuitenkin tulematta poliisin tietoon, Katajisto arvioi.

150 lautailijaa pelkästään Helsingin kantakaupungin päivystyksessä

Helsingin kantakaupungin päivystyksestä vastaavaan Haartmanin sairaalaan on tullut kesän aikana jo yli 150 ihmistä sähköpotkulautailusta johtuvien vammojen takia, päivystyksestä kerrotaan STT:lle.

Toukokuun alusta alkaen on kirjattu 150 tapausta, mutta sairaalan mukaan kaikkia tapauksia ei ole kirjattu, joten määrä on todennäköisesti suurempi.

Mukana ovat ihmiset, jotka ovat hakeutuneet pientraumapäivystykseen riippumatta vamman tasosta.

Valtaosa on ollut sähköpotkulaudan kuljettajia ja mukana on ollut jokunen kävelijä tai pyöräilijä, jota potkulautailija on töytäissyt, kertoo osaston lääkäri Aino Salmiheimo Haartmanin sairaalan pientraumapäivystyksestä.

– Enemmän on ollut sähköpotkulautailijoita kuin pyöräilijöitä, Salmiheimo kertoo.

Tyypillinen tilanne on Salmiheimon mukaan ollut, että on juotu alkoholia ja sitten otettu kotiin lähtiessä sähköpotkulauta alle.

– Heti kun on hyvä sää, tulee enemmän.

Onnettomuusalttiutta lisää, että laudoilla ajetaan liki aina ilman kypärää ja usein myös humalassa.

Potkulautailijoilla ja pyöräilijöillä samanlaisia vammoja

Älypuhelimella vuokrattavia sähköpotkulautoja on ollut kesällä liikkeellä paljon etenkin Helsingin kantakaupungissa, joten kantakaupungin päivystystä hoitavan Haartmanin tilanne antanee jonkinlaista kokonaiskuvaa loukkaantumisista.

Vakavampia vammoja alueella saaneet ohjataan Töölön sairaalaan. Sieltä kerrotaan, että hoitoon on tullut kesäkuun alusta alkaen 35 loukkaantunutta sähköpotkulautailijaa. Heistä noin kolmasosa on leikattu.

– Eniten on ollut kasvojen ja pään alueelle kohdistuneita vammoja, ehkä runsas kolmannes. Vajaalla kolmanneksella on ollut ylä- tai alaraajan murtuma, kertoo ylilääkäri, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Kaisa Virtanen Töölön sairaalasta, joka kuuluu Helsingin yliopistolliseen sairaalaan.

Osalta on esimerkiksi irronnut hampaita.

Virtasen mukaan polkupyöräilijöitä tulee hoidettavaksi selvästi sähköpotkulautailijoita enemmän.

Töölön sairaalaan tulee loukkaantuneita pyöräilijöitä joka päivä, potkulautailijoita keskimäärin joka toinen päivä. 4–5 vuoden takaisten tilastojen mukaan pyöräilijöitä tuli Töölön sairaalaan noin 500 vuodessa.

Vertailussa täytyy ottaa huomioon, että potkulautailijoiden määrä, 35, on kahden kuukauden ajalta.

– Polkupyöräilijöille tulee samanlaisia vammoja kuin sähköpotkulautailijoille, mutta paljon vakavampia. Polkupyörillä mennään lujemmin, Virtanen kertoo.

Tampereella ei ruuhkaksi asti

Ainakaan Tampereen päivystyksessä lautailijoista ei ole kuitenkaan muodostunut suurta asiakaskuntaa.

Sähköpotkulaudalla loukkaantuneita on tullut päivystykseen silti muutama viikossa, mutta kyse on ollut usein pienistä vammoista, kuten asvaltti-ihottumista, kertoo ylilääkäri Sami Mustajoki Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) päivystyksestä.

Pyöräilijöitä tulee sen sijaan Taysin päivystykseen joka päivä.

Turun yliopistollisesta keskussairaalasta arvioidaan, että sähköpotkulautailijoita hakeutuu murtumien vuoksi hoitoon viikoittain ja joitakin leikkaushoitoa vaativia vammojakin on ollut.

Tarkempia lukumääriä ei kuitenkaan ollut perjantai-iltapäivällä saatavilla.

Sairaaloiden tiedossa ei ole yhtään sähköpotkulautoihin liittyvää kuolemantapausta, jollaisista on raportoitu esimerkiksi Ruotsissa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja