Skuuttijahti Helsingissä: Poliisi nappasi rysän päältä 13 kurvailijaa 40 minuutissa – näin ei todellakaan saa tehdä sähköpotkulaudalla

1:12
Katso myös video: Maikkarin toimittaja testasi poliisin valvonnassa, miten hankalaa sähköpotkulaudalla on ajaa kännissä.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein jalkautui tänään Helsingin kaduille valvomaan skuutteja eli sähköpotkulautoja.

Skuuteista on keskusteltu paljon, ja Helsingin poliisilaitoskin on saanut runsaasti palautetta siitä, että niillä ajetaan jalkakäytävillä, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo. 

– Päädyimme Kaisaniemenkadulle valvomaan. Siinä on melko kapea jalkakäytävä ja runsaasti jalankulkijoita. Sähköpotkulautoja ja polkupyöriä alkoi tulla vähän enemmän kuin tarpeeksi. Kiireeksihän se meni, Pasterstein kertaa valvonnan tunnelmia.

Melkoinen rykelmä kiinni!

Ennen kello 11 Pasterstein oli kollegansa kanssa pysäyttänyt jo useamman skuuttikuskin. Tienvarressa oli poliisin kuvan mukaan seitsemän skuuttia.

– 40 minuutin aikana ehdittiin määrätä 13 liikennevirhemaksua. Kyllä kai tämä määrä jostain haasteesta kertoo, jos ei nyt sentään jo ongelmasta, hän toteaa pysäytetyistä skuuteista ja pyöräilijöistä.

Puolet 40 euron liikennevirhemaksun saaneista kuskeista väitti ajaneensa jalkakäytävällä ensimmäistä kertaa.

– Sikäli heille kävi huono tuuri, jos näin oli. Osa oli myös vähän siitä närkästyneitä, että he saivat sakon, mutta vetosivat siihen, että tätä [skuutilla jalkakäytävällä ajoa] tehdään joka paikassa. Mutta eihän se tietenkään ole peruste sille, että voi itse rikkoa sääntöjä.

Sähköpotkulaudalla ei asiaa jalkakäytävälle

Sähköpotkulautailijan on aina syytä muistaa, ettei hän ole jalankulkija ajaessaan skuutilla. Laitteella kuljetaan pyöräilijää koskevia sääntöjä noudattaen.

Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä, mutta mikäli pyörätietä ei ole tarjolla, ajetaan sähköpotkulaudalla ajoradalla – ihan niin kuin polkupyörälläkin.

Pastersteinin näkemyksen mukaan käyttäjien on otettava vastuu liikennesäännöistä.

– Valvonnan keinoin tähän pystytään jonkin verran puuttumaan. Mutta kyllä se on näidenkin kohdalla, kuten kaikissa liikennesäännöissä, että sääntöjen noudattaminen on käyttäjälähtöistä. Käyttäjien pitäisi pikkuhiljaa sisäistää sähköpotkulautojen käyttö ja oikea paikka liikenteessä, Pasterstein toteaa.

Vakava onnettomuus Turussa

Skuuttien turvallisuus on puhuttanut viime päivinä, sillä viime viikolla Turussa tapahtui vakava turma, jossa henkensä menetti 23-vuotias skuuttikuski.

Tilanteessa sähköpotkulautakuljettaja jäi linja-auton alle. Linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä kuolemantuottamuksesta. Sähköpotkulautailijaa ei epäillä rikoksesta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja