Vastuullisten kahvien suosio kasvaa nopeasti

Suomessa tunnetuimman vastuumerkin Reilun kaupan kahvien myynti tuplaantui viime vuonna.

Yhä useampi suomalainen haluaa kuppiinsa vastuullisesti tuotettua kahvia. Pauligin ja Meiran mukaan vastuullisuus on nyt selvä trendi kahvimarkkinoilla. Molemmat ovat tuoneet vuoden sisällä kauppoihin perinteisen puolen kilon paketin vastuusertifikaatilla merkittyä kahvia.

Meira lanseerasi Reilun kaupan kahvinsa viime vuoden syksyllä. Pauligin UTZ-sertifikaatilla varustettu Mundo tuli kauppojen hyllyille toukokuussa.

Vastuullisten kahvien suosio näkyy myös siinä, että Suomessa tunnetuimman vastuumerkin, Reilun kaupan kahvien myynti tuplaantui viime vuonna. Kokonaiskahvimarkkinoista sertifioitujen kahvien osuus on kuitenkin edelleen vain vajaat viisi prosenttia.

Reilun kaupan kahveja on Suomessa ollut markkinoilla vajaa kymmenen vuotta. Pauligin ja Ruokakeskon käyttämä UTZ-sertifikaatti on Suomessa uusi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat