Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vanhuspalvelujen epäkohdiksi nousevat kiire ja virikkeiden puute – ”Tämä ei ole auringonlaskuala”

2:03Nämä ovat vanhuspalveluiden kipukohtiaNämä ovat vanhuspalvelun kipukohtia.
Julkaistu 23.11.2022 08:43(Päivitetty 23.11.2022 09:28)

Silja-Riikka Seppälä

silja-riikka.seppala@mtv.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) julkaisi tänään Suomen ensimmäisen kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset. Tulokset olivat pääosin myönteisiä, mutta kehitettävääkin riittää. 

Tulosten mukaan enemmistö kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista on tyytyväisiä palveluun. THL toteutti kyselyn keväällä 2022, ja siihen vastasi 42 000 asiakasta.

Julkisessa keskustelussa korostuvat usein vanhuspalveluiden ongelmat. 

– Ikäihmisten kokemat laatuongelmat nostetaan yleensä esille aina, mutta positiivisia asioita on kentällä paljon. On hyvä, että niistäkin keskustellaan, toteaa Helsingin seniorisäätiön toimitusjohtaja Marika Metsähonkala.

Laatuongelmat ovat olleet esillä erityisesti viime vuosina.

– Vuosia sitten julkisuudessa oli paljon keskustelua ikäihmisten palveluiden laatuongelmista, ja sen jälkeen vanhuspalvelulakiakin alettiin uudistamaan. Sen jälkeen tämä kansallinen kyselykin on tullut Suomeen, sillä se sisältyy tähän lainsäädännön uudistukseen, kertoo THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho.

Lue myös: Kotihoitoa epäillään iäkkään pariskunnan laiminlyönnistä Pöytyällä, vaikka vanhukset eivät olleet sen asiakkaita – poliisi selittää rikosepäilyn perusteet

Hoitajien aika asiakkaille tärkeää

Kyselyn mukaan palveluissa ikäihmiset kokevat hyväksi muun muassa sen, että henkilökunnalla on aikaa heille ja että työntekijät ovat ystävällisiä.

– Tästä muodostuu turvallisuuden tunne ikäihmisille, kertoo Metsähonkala.

Metsähonkalan mukaan asiakastyytyväisyys kulkee käsi kädessä sen kanssa, että myös työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi ja voivat vaikuttaa työnsä sisältöön. Nimenomaan työntekijöiden osallisuus vaikuttaa Metsähonkalan mukaan siihen, että tilanne on kohentunut vuosien varrella.

Lue myös:THL:n kysely: Hoiva-avustajia palkattaisiin tuhatpäin vanhustenhoitoon, jos heitä olisi tarjolla

Epäkohdiksi nousevat yksinäisyys ja virikkeiden puute

Vaikka enemmistö kyselyyn vastanneista oli palveluun tyytyväisiä, myös kehitettävää löytyi.

– Asiakkaat haluavat lisää aikaa hoitajien kanssa. Ymmärrystä kuitenkin löytyy hoitajien kiireeseen ja sille, että palveluita joutuu välillä odottamaan, Leppäaho sanoo.

Myös yksinäisyyden tunne ja virikkeiden puute nousivat esille.

– Virkistystoiminta ja ulkoilmamahdollisuudet olivat yksi kipukohta. Henkilöstön aika ei näihin toimiin riitä, sillä esimerkiksi ulkoilu vie aika paljon resurssia näin talvisin, kun laitetaan talvivaatteet päälle ja on liukasta ulkona, niin siihen tarvitaan henkilöstöä paljon.

Leppäaho korostaa myös järjestöjen, vapaaehtoistoiminnan ja aktiivisten läheisten merkitystä. Myös Metsähonkala korostaa omaisten panosta. Nähtäväksi jää, tuoko hoitajamitotuksen nostaminen apua palveluiden tilanteeseen. THL:n kysely on pilottimalli, ja tuloksilla ja raporteilla toivotaan muutosta alalle. Hoitajien työmarkkinatilanne on ollut kärkkäästi esillä keväällä ja kesällä palkkariitaan liittyen, ja se vaikuttaa mielikuvaan vanhustenhoidosta työpaikkana.

– Tämä ei ole auringonlaskuala. Todella toivon, että saamme veto- ja pitovoimaa nostettua, Metsähonkala kertoo.

9:44Mistä koostuu hyvä vanhustenhoito?Mistä koostuu hyvä vanhustenhoito?

Lisää aiheesta:

Rikkooko kotihoito ikääntyvän rauhaa? Ministeri Juuson kohuväite ja hoidon säästöresepti eivät osu maaliinHallitukselle ryöpytystä vanhuspalvelujen säästöistä: "Osa vanhoista ihmisistä kuolee vessan lattialle ilman hoitoa"Professori esittää vanhuksille lakisääteistä oikeutta palveluihin – nämä ovat kolme suurinta ongelmaaKorona-aika pienensi hoivakodin asukkaiden piirejä entisestään: "Vaikeuttanut oikeutta perhe-elämään"Vanhustenhoidosta tehdyt kantelut ovat rajussa nousussa: "Olemme menneet yhteiskunnassa raha ja säästöt edellä"Helsingin kotihoidon johtaja myöntää uupumisoireet: Kuormitus näkyy työntekijöissä
VanhustenhoitoVanhuksetTHLTutkimustuloksetSosiaalipalvelutKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Vanhustenhoito
  • 27.9.08:16
    Sote

    Noin 2 000 vanhusta odotti hoivapaikkaa kesäkuun lopussa – lähes 800 joutui vuoden alkupuolella odottamaan kauemmin kuin laki sallii

  • 16.9.06:43
    Terveydenhuolto

    Mistä rahat vanhustenhoitoon? Yli 84-vuotiaiden määrä kaksinkertaistuu Suomessa

  • 29.8.16:45
    Sairaudet ja taudit

    Espoolaisessa hoivakodissa tuberkuloositapaus – lähes sata altistunutta

  • 27.6.11:05
    Terveydenhuolto

    THL: Vanhustenhoitajia vähennetty tuhansilla, hoivaa tarvitsevien määrä ennallaan

  • 27.6.05:15
    Varkaudet

    Kotihoidon häikäilemätön työntekijä murtautui vanhusten koteihin