Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) julkaisi tänään Suomen ensimmäisen kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset. Tulokset olivat pääosin myönteisiä, mutta kehitettävääkin riittää.
Tulosten mukaan enemmistö kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista on tyytyväisiä palveluun. THL toteutti kyselyn keväällä 2022, ja siihen vastasi 42 000 asiakasta.
Julkisessa keskustelussa korostuvat usein vanhuspalveluiden ongelmat.
– Ikäihmisten kokemat laatuongelmat nostetaan yleensä esille aina, mutta positiivisia asioita on kentällä paljon. On hyvä, että niistäkin keskustellaan, toteaa Helsingin seniorisäätiön toimitusjohtaja Marika Metsähonkala.
Laatuongelmat ovat olleet esillä erityisesti viime vuosina.
– Vuosia sitten julkisuudessa oli paljon keskustelua ikäihmisten palveluiden laatuongelmista, ja sen jälkeen vanhuspalvelulakiakin alettiin uudistamaan. Sen jälkeen tämä kansallinen kyselykin on tullut Suomeen, sillä se sisältyy tähän lainsäädännön uudistukseen, kertoo THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho.