Helsingin kotihoidon johtaja myöntää uupumisoireet: Kuormitus näkyy työntekijöissä

MTV Uutiset kertoi uupuneesta kotihoidon työntekijästä, joka sanoo, että Helsingin kaupungin kotihoito on niin huonossa jamassa, että hän ei pistäisi omia vanhempiaan kaupungin palvelujen piiriin. Kaupungin johtava työntekijä myöntää, että työntekijä on kritiikissään osittain oikeassa.

Osastopäällikön mukaan asiakaskunta on muuttunut entistä sairaammaksi.

– Työntekijä on siinä mielessä oikeassa, että kotihoidon asiakaskunta on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana vaativammaksi. Aiemmin kotihoidon asiakkaista lähes kaksi kolmesta tarvitsi kotipalvelua ja yksi kolmesta kotisairaanhoitoa. Tänä päivänä tilanne on päinvastainen, kommentoi tilannetta sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen osastopäällikkö Arja Peiponen.

Uudet vaateet saattavat ahdistaa

Uupumusta saattaa aiheuttaa myös uusi teknologia.

– Toinen iso osaamisen haaste on teknologian käytön lisääntyminen myös kotihoidon piirissä. Nämä uudet vaateet asettavat haasteita työntekijöiden osaamiselle ja mikäli yksittäinen työntekijä kokee, ettei oma osaaminen riitä tämän päivän haasteisiin, aiheuttaa se ahdistusta.

MTV Uutisten haastatteleman uupuneen työntekijän mukaan työpaikalla kaikki sanovat, että ovat niin väsyneitä, että eivät jaksa tehdä työpäivien jälkeen muuta kuin mennä peiton alle. Tämän Peiponen kiistää, mutta huomauttaa, että kuormitus näkyy tutkimustuloksissa.

– Esimerkiksi Kunta10-selvityksissä ja muissa työhyvinvointiin liittyvissä tarkasteluissa nousee esille se, että osa kotihoidon työntekijöistä ja esimiehistä kokee kuormittuvansa.

Asiakkailta arvosanaksi kahdeksan

Uupunut sanoo, että hän ei pistäisi vanhempiaan Helsingin kaupungin kotihoitoon. Mitä tämä kertoo palvelun tilasta? 

– Ikävää, että hän kokee kotihoidon laadun niin heikoksi, ettei omia vanhempiaan voisi Helsingin kotihoidon palvelujen piiriin laittaa. Olisi hyvä, jos olisi tarkemmin tietoa siitä, millä alueella tilanne on näin huono. En usko, että kaikki kotihoidon työntekijät kokevat työnsä laadun noin heikoksi tai että palvelu olisi asiakkaiden mielestä noin heikkoa.

Viimeisin, vuoden 2016 syksyllä toteutettu, kaupungin tekemä asiakastyytyväisyysmittaus todentaa, että asiakkaat ovat olleet palveluun keskimäärin melko tyytyväisiä. Mittauksen mukaan yleisarvosana kotihoidon palvelulle oli 8.05. Tosin vastausprosentti oli vain 35.

Työvoimaa on lisätty

Uupuneen perusviesti on kuitenkin se, että henkilökuntaa pitäisi olla enemmän, jotta työn voisi tehdä hyvin. Oletteko lisäämässä työvoimaa vai koetteko, että työvoimaa on tarpeeksi ja työ on nykyisellään riittävän laadukasta? 

– Kotihoitoon on lisätty vuoden 2013 jälkeen yhteensä 48 eritasoista hoitotyön työntekijää. Kotihoito 2020 -kehittämisohjelman mukaisesti erilaista asiantuntijuutta on lisätty kotona asumisen tukemiseen. Tämä vähentää tarvetta ympärivuorokautiseen, pitkäaikaiseen hoitoon. Ennalta ehkäiseviä ja toimintakykyä edistäviä toimenpiteitä on lisätty.

Etäkäynneillä lisätehostusta

Helsingin kaupunki on ottanut käyttöön myös etähoidon. Joulukuussa 2016 palvelun piirissä oli yli 600 asiakasta ja etäkäyntejä kertyi noin 18 000 kappaletta. Tämä on noin 7 prosenttia kuukauden käynneistä. 

– Etäkäynteinä voidaan toteuttaa erilaisia tarkastuskäyntejä, mutta myös kuntoutus- tai päivätoimintaryhmään osallistuminen on mahdollista. Etäkuntoutus laajenee koko kaupungin alueelle tänä vuonna.

"Valtaosa voi hyvin"

Johtaja pitää työntekijöittensä yleistilanne jakautuneena.

– Valtaosa kotihoidon henkilöstöstä on innostunut ja motivoitunut työhönsä ja voi hyvin. Toki osa työntekijöistä ja esimiehistä kokee, että työtä on liikaa ja erilaiset haasteet työssä kasvavat. Tähän tilanteeseen yritetään vastata muun muassa palvelujen sisältöä uudistamalla. Kotihoidon työn tueksi osoitetaan teknisiä ratkaisuja, jotka auttavat sekä työntekijöitä että asiakkaita selviytymään arjen haasteista.

Peiponen näkee Helsingin kaupungin kotihoidon tulevaisuudessa vahvuuksia. 

– Kaupungin kotihoidon vahvuus on se, että täällä "otetaan koppi" niistäkin asiakkaista, jotka eivät itse pysty palveluja valitsemaan ja joiden palvelutarve vaatii moniammatillista asiantuntemusta. Kotihoidon integraatio muiden palvelujen kanssa takaa asiakkaille yhtenäisen hoito- ja palveluketjun sekä ison organisaation mahdollisuudet muun muassa vahvan ammattitaidon omaavan henkilöstön ja erilaisten teknisten ratkaisujen muodossa. Uskon, että tälle toiminnalle riittää kysyntää jatkossakin.

Peiponen muistuttaa, että kaupunki tarjoaa työntekijöille jatkuvaa koulutusta ja kotihoidossa on lisääntyneiden vaateiden takia myös muutettu ammattikuntarakennetta sekä lisätty sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaresurssia. 

Lue myös:

    Uusimmat