Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin hapuilu paljasti Red Bull -pomolle Mercedeksen ongelman: "Ottavat riskejä"

Mercedeksen hapuilevat otteet F1-sarjan kesän kisoissa kertovat siitä, ettei mestaritallilla ole autonsa kanssa samanlaista varmuutta kuin Red Bullilla, kommentoi jälkimmäisen pomo Helmut Marko.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kohautti viime sunnuntain Steiermarkin GP:n jälkeen kertomalla, että tiimin tämän vuoden kehitystyö on nyt päättynyt. Red Bullin johtaessa sekä valmistajien että kuljettajien MM-taistelua tämä tulkittiin jo ennenaikaisena luovuttamisen merkkinä.

Samalla Wolff heitti myös Red Bullin suuntaan piikin, jossa hän kertoi kilpailijan riskeeraavan paljon jatkamalla tämän vuoden autonsa kehitystyötä sillä seurauksella, että kehitystyö vuoden 2022 suuria sääntömuutoksia varten vaarantuu.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko hymähtää Wolffin kommenteille.

– On mukavaa, että Toto Wolff on huolissaan meidän ensi vuoden autostamme, Marko näpäytti RacingNews265-sivuston haastattelussa.

Aivan näin yksinkertainen kuvio ei Markon mukaan ole. Red Bull ei koe vaarantavansa tulevan autonsa rakennusprojektilla käyttämällä vielä joitain viikkoja tämän vuoden mestaruuksiensa varmistamiseen uusilla päivityksillä.

– Totta kai me kehitämme auto vielä kesätaukoon asti. Se on koko ajan ollut tavoitteemme. Vuoden 2022 auton kehitystyö ei ole missään vaiheessa ollut vaarassa ohjelmamme takia, Marko sanoo.

Hän kuitenkin myöntää, että kehityksen jatkaminen kesän loppuun asti johtuu pelkästään mahdollisuudesta voittaa F1-mestaruus ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen. Red Bull ei halua Markon mukaan toistaa BMW:n mokaa kaudelta 2008.

– Formula 1:ssä täytyy käyttää jokainen tilaisuus. Meillä on siihen kapasiteettia, ja aloitimme vuoden 2022 auton kehittämisen ajoissa.

– Tuomme nykyiseen autoomme päivityksiä kauden toisella puoliskolla, mutta kehitystyö tuulitunnelissa on jo takanamme, Marko kommentoi.

Mercedes-kuskien hapuilu paljastaa riskinoton

Hän kertoo myös panneensa merkille, että haastajan asemaan joutunut Mercedes on ollut oman autonsa kanssa selvästi suuremmissa ongelmissa kuin neljä kisaa putkeen voittanut Red Bull.

– Yleinen etumme on se, että automme on ollut nopea tähän asti jokaisella radalla. Olemme jatkuvasti nopeita suhteellisen pienillä viilauksilla, Marko sanoo.

– Mercedeksestä voi nähdä, että heidän täytyy tehdä paljon säätöä autonsa kanssa. (Lewis) Hamilton yleensä onnistuu siinä, joten hän löytää sen aina oikeaan aikaan.

– On kuitenkin selvää, että Mercedes tekee välillä kokeiluita. Monaco on minulle yksi esimerkki. Valtteri Bottas oli siellä erittäin vahva, mutta Lewis ei ollut lähimaillakaan. Bakussa se oli taas aivan päinvastoin. Näyttää siltä, että he ottavat riskejä, kun taas meille riittää pienemmät viilaukset, ja auto on heti kilpailukykyinen, Marko jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat