Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes tyrmää väitteet: Valtteri Bottaksen taktiikka laskettiin pilkulleen oikein

© 2021 Marco Canoniero
Julkaistu 01.07.2021 10:27
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Red Bullin Sergio Perezin väite siitä, että puolikin kierrosta lisää viime viikonlopun Steiermarkin GP:ssä olisi riittänyt Valtteri Bottaksen lyömiseen, voi pitää paikkansa, mutta Mercedeksen mukaan suomalaisen kisataktiikka oli laskettu juuri näin tiukalle.

Bottas sai ajaa kisan lopun karkuun Perezia, joka pystyi kahden pysähdyksen taktiikalla kirimään huimasti eroa kiinni tuoreemmilla renkaillaan. Matka kuitenkin loppui kesken, ja Bottas vei Itävallassa kolmospaikan.

LUE MYÖS: Mercedes riisti Red Bullilta ylivertaisen edun: Ossi Oikarinen avaa kohua herättäneen muutoksen yksityiskohdat

Perez kommentoi kilpailun jälkeen, että puolikin kierrosta olisi riittänyt Bottaksen ohittamiseen. Maalissa kaksikon välinen ero oli vain 0,5 sekuntia.

Mercedeksen mukaan kaikki meni kuitenkin laskelmien mukaan oikein. Päätös pitää Bottas radalla toisen pysähdyksen sijaan oli onnistunut taktinen ratkaisu.

– Jos kisa olisi ollut kaksi kierrosta pidempi, (Perezin) vauhti olisi riittänyt, mutta se ei ollut, kommentoi Mercedeksen strateginen johtaja James Vowles tiimin somevideolla.

– Eli laskelmamme siitä, mihin päädymme kahdella tai yhdellä pysähdyksellä, oli oikein. Jos olisimme pysähtyneet uudelleen, Valtteri olisi ollut neljäs, Vowles huomauttaa.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen asemasta Mercedeksellä merkittävä lausunto – "Auttaa häntä todella paljon"

Tämän väitteen Mercedes perustaa siihen, että Bottas olisi pudonnut radalle palatessaan takaisin Perezin taakse. Matka ei olisi riittänyt haastamaan Red Bullia kolmossijasta kummankin ollessa radalla uusilla renkailla.

Mercedes pyysi Bottasta tekemään eroa

Mercedes kuitenkin harkitsi kisan alkuvaiheessa Bottaksen siirtämistä kahden pysähdyksen taktiikkaan. Renkaiden kuluma viittasi siihen suuntaan, mutta jatkuvasti reaaliaikaisesti päivittyvä kisaennuste lupasi menestystä myös yhdellä stopilla.

– Jos katsoo kisan aikana syntyneitä eroja, voi nähdä, että Valtteri piti noin kolmen sekunnin eroa, jonka olimme kasvattaneet ensin 1,9 sekunnista 2,5 sekuntiin ja siitä kolmeen, jossa pidimme sen, Vowles kertoo.

– Syy siihen, miksi neuvoimme Valtteria tekemään niin, oli siinä, että halusimme varmistaa kahden pysähdyksen varalta, että meillä on riittävästi eroa Pereziin pysähtyäksemme kierrosta myöhemmin ja silti päästäksemme hänen edelleen.

–  Tuloksena oli se, että yksi pysähdys näytti edelleen renkaiden kuluman kannalta paremmalta, ja Perezilla oli vauhdissa pieni etu Valtteriin nähden, Vowles jatkaa.

LUE MYÖS: Nyt Lewis Hamilton on tosissaan – kulissipaljastus Max Verstappenin aiheuttamasta reaktiosta F1-mestarissa

Lopulta Mercedes päätti pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassaan.

– Merkittävää tässä on se, että jos olisimme pysähtyneet ja vaihtaneet kahteen pysähdykseen, olisimme sillä siirtäneet Valtterin pois palkintosijalta takaisin neljänneksi, eikä meillä yksinkertaisesti olisi ollut vauhtia ottaa kiinni ja ohittaa, Vowles perustelee.

Lisää aiheesta:

Miksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistäValtteri Bottas laukaisi ikävän ketjureaktion – näin Mercedes selittää pieleen mennyttä kisataktiikkaansaValtteri Bottaksen raivokohtaus sai yllättävän vastaanoton tallipomo Toto WolffiltaMercedeksen ottama riski aiheutti tallissa sekaannusta: tappio Kimi Räikköselle jyskyttää yhä Lewis Hamiltonin päässä – "Tiedättehän sen"Mercedes paljastaa: Valtteri Bottas sai huonommaksi lasketun taktiikan – löi silti Lewis Hamiltonin”James, tässä on Valtteri" – Bottakselle käskyjä ladellut insinööri kertoo nyt, miten suomalainen venyi nopeimpaan kierrokseen kuluneilla renkailla
F1Valtteri BottasMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"