Valtteri Bottakselle takaisku heti kauden alkuun – Kimi Räikkösen haamuaika sai vitsiniekat vauhtiin: "Olen varma, ettei hänen vaimonsa silti anna hänen ajaa"

F1-sarjan talvitestit alkoivat perjantaiaamuna Bahrainissa, missä ajetaan kahden viikon päästä kauden avausosakilpailu.

Lämpötila Sakhirin aavikolla oli kohdallaan. Ajopäivän alkaessa ilman lämpötila oli 30 ja radan pinta 34 astetta. Nelituntisen testisession edetessä ilman lämpötila nousi 35 asteeseen, ja radan pinnassa lämpötila oli kohonnut lounastaukoon mennessä peräti 43 asteeseen.

Melko voimakkaat tuulenpuuskat olivat Bahrainille tyypilliseen tapaan kuljettajien riesana.

Mutta ajamaan päästiin.

Nopeimmasta kierrosajasta vastasi McLarenille siirtynyt Daniel Ricciardo, jonka noteeraus 1:32,203 oli vain 0,028 sekuntia nopeampi kuin AlphaTaurin Pierre Gasly ja 0,042 sekuntia nopeampi kuin Red Bullin Max Verstappen omilla vedoillaan.

Mercedes menetti kolme tuntia

Aamun suurimmaksi puheenaiheeksi muodostui Mercedeksen vaihdelaatikkovika.

Valtteri Bottas ehti ajaa päivän alkajaisiksi vain yhden kierroksen, kunnes Mercedes veti seinät varikkopilttuunsa eteen ja alkoi vaihtaa autoonsa uutta vaihdelaatikkoa.

Bottas pääsi palaamaan radalle vasta kolme tuntia sen jälkeen, kun oli kurvannut ensimmäisen kierroksensa jälkeen varikolle. Nelituntista testisessiota oli tässä vaiheessa jäljellä enää 40 minuuttia.

Kun testit ajetaan läpi kolmessa päivässä, selvää on, ettei alku ollut Mercedeksen kannalta paras mahdollinen. Aiempina vuosina talli on perinteisesti saanut kasaan enemmän kierroksia kuin kukaan muu, mutta nyt Mercedes jäi ensimmäisenä aamuna 68 kierroksen päähän eniten kierroksia (74) ajaneesta Gaslysta.

Bottaksen paras kierrosaika 1:36,850 oli koko joukon hitain (+4,647).

– Tämä on yllättävää, ja olen varma, ettei kukaan ole niin yllättynyt kuin he itse. Kun miettii, minkälaisia laitteita talleilla on käytössään, voisi kuvitella, että tällaiset ongelmat olisi hoidettu kuntoon ennen kuin he tulevat tänne. Puolen päivän menettäminen kolmipäiväisissä testeissä… On erittäin merkittävää, jos alkaa menettää aikaa radalla, ex-kuski Martin Brundle analysoi Sky Sportsin lähetyksessä Mercedeksen ongelmiin liittyen.

Mercedes on talleista ainoa, joka ei ajanut uudella autollaan koeajoa ennen testejä.

Iltapäivällä Mercedes ajattaa Lewis Hamiltonia, ja Bottaksen seuraava ajovuoro koittaa lauantaina iltapäivällä.

Räikkönen kohahdutti

Ensimmäisen nelituntisen puolivälissä kohahdettiin, kun ajanottojärjestelmään kirjautui Kimi Räikkösen ajaman kierroksen päätteeksi aika 1:12,839, joka oli 20 sekuntia muita nopeampi. Vitsailua Alfa Romeon kohentuneesta suorituskyvystä riitti hetken, kunnes kävi ilmi, että Räikkösen auton lähettimessä oli jotain vikaa.

– Jos tuo pitää paikkansa, Alfa Romeo voittaa helposti maailmanmestaruuden, saksalainen Motorsport-Total mehusteli seurannassaan.

– Joko tässä on jokin häiriö tai sitten Alfa Romeo on tehnyt tälle kaudelle Brawn GP:n, WTF1-sivusto tviittasi.

– Räikkönen on 20 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu. Olen varma, ettei hänen vaimonsa silti anna hänen ajaa, motorsport.comin toimittaja Pablo Elizalde tviittasi ja viittasi Alfa Romeon viimevuotiseen tv-mainokseen, jossa Minttu-vaimo antoi Räikkösen vain pysäköidä perheen menopelin.

Parhaalla hyväksytyllä vedollaan Räikkönen pysäytti kellot aikaan 1:33,320 (+1,117), ja sillä irtosi kuudes sija. Räikkönen ajoi kaikkiaan 63 kierrosta.

Iltapäivällä Alfa Romeolla on ajovuorossa tallikaveri Antonio Giovinazzi, joka hoitaa testaamisen myös lauantaina. Räikkönen palaa C41-auton rattiin vasta sunnuntaina.

Ensimmäisen testisession tulokset:


sija:kuljettaja:talli:aika/ero:rengas*:kierrosta:
1.Daniel RicciardoMcLaren1:32,203C245
2.Pierre GaslyAlphaTauri+0,028C374
3.Max VerstappenRed Bull+0,042C260
4.Esteban OconAlpine+0,756C355
5.Charles LeclercFerrari+1,039C359
6.Kimi RäikkönenAlfa Romeo+1,117C363
7.Sebastian VettelAston Martin+1,539C3 (proto**)51
8.Roy NissanyWilliams+2,586C339
9.Mick SchumacherHaas+3,924C215
10.Valtteri BottasMercedes+4,647C26

* C1 on kovin, C5 pehmein.
** C3-prototyyppirengas on samanlainen kuin C3, mutta se on valmistettu eri paikassa. Tarkoituksena on verrata Pirellin Turkissa sijaitsevan varatehtaan tuotteiden laatua Romaniassa sijaitsevan ykköstehtaan tuotteisiin.


Lue myös:

    Uusimmat