Vältteletkö sinäkin ajamista, koska pelkäät kuumottavia tilanteita? Ammattimies kertoo, mitä silloin kannattaa tehdä

Nämä ovat yleisimmät virheet inssissä 4:50
Katso videolta, mitkä ovat kaikkein yleisimmät virheet inssissä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kuinka uskaltautua takaisin ratin taakse, jos ei ole pitkään aikaan ajanut?

Vastaus: Ajopelon ennaltaehkäisy on monesti helpompaa kuin sen voittaminen – tosin jälkimmäinenkään näistä ei ole mahdotonta.

Ajopelko saattaa kummuta ajamattomuudesta tai jostain traumatisoineesta tapahtumasta, esimerkiksi vakavasta onnettomuudesta, lievemmästä liikennevahingosta tai pienimmillään jopa auton sammumisesta väärässä paikassa.

Ajotaitoa ylläpidetään ajamalla

Monella pariskunnalla on tapa, että aina sama tietty henkilö kiipeää ratin taakse, vaikka molemmilla olisi voimassa oleva ajokortti.

Kun tätä käytäntöä noudatetaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, ollaan lopulta tilanteessa, että aina matkustajan roolissa ollut on vieraantunut ajamisesta.

Vuosien vieriessä saattaa kuitenkin käydä niin, että kuljettajan roolin omineen terveydentila heikentyy eikä ajaminen ole enää turvallista. Käytännössä tämä johtaa siihen, että ajo-oikeudesta on luovuttava.

Tässä ollaan ison asian äärellä, sillä monesti ajamisesta luopuminen tarkoittaa myös muita massiivisia järjestelyjä: jos oma rakas koti on vuosikymmenet ollut automatkojen päässä palveluista eikä autoilua voida enää turvallisesti jatkaa, on edessä usein muutto palveluiden ääreen.

Mikäli myös toinen pariskunnasta olisi säännöllisesti ylläpitänyt ajotaitoaan, voisi asumista ehkä jatkaa vanhassa paikassa tuttuun tapaan hänen toimiessa kuljettajana. Jos taas pariskunnan sillä hetkellä ainoa ajo-oikeudenhaltija ei olekaan autoillut vuosiin tai vuosikymmeniin, on kynnys nousta ratin taakse ymmärrettävästi varsin korkea.

Jos ajopelon kuitenkin edellä kuvatussa tilanteessa haluaa vielä voittaa, suosittelen kääntymään asiansa osaavan autokoulun puoleen.

Aikanaan liikenneopettajana toimiessani annoin opetusta useammalle tässä tilanteessa olleelle kuljettajalle. Koulutus pyrittiin räätälöimään asiakkaan tarpeiden ja pelkotilojen mukaan, huomioiden hänelle keskeiset liikkumistarpeet ja -ympäristöt sekä asiakkaan oma auto.

Koskee myös nuorempia

Ajamattomuudesta johtuva ajopelko ei ole ongelma ainoastaan ikäautoilijoille. Moni nuori on vuosien varrella hankkinut ajokortin heti, kun se on ollut mahdollista, koska kaveritkin ovat tehneet niin.

Jos mahdollisuutta säännölliseen autoiluun ei kuitenkaan kortin saamisen jälkeen heti ole, alkavat orastavat taidot rutiinien puuttuessa ruostua varsin nopeasti. Taitojen ruostuessa ja asioiden unohtuessa kynnys palata takaisin ohjauspyörän taakse kasvaa. Näissäkin tapauksissa pelko on monesti voitettavissa esimerkiksi autokoulun avustuksella.

Kehotan kuitenkin miettimään ennen ajokortin hankintaa, onko sille todellista tarvetta juuri siinä elämänvaiheessa – ja ennen kaikkea – onko ajotaitoa mahdollista ylläpitää juuri kyseisessä elämänvaiheessa. Jos vastaus on ei, kehotan lykkäämään kortin hankintaa aikaan, jolloin liikkumistarpeet ehdottomasti edellyttävät omaa autoa ja myös taloustilanne sen hankkimisen ja ylläpitämisen sallii. Näin välttyy tarpeettomalta ajopelkojaksolta kortin hankkimisen ja sen todellisen tarpeen välissä.

Taustalla usein traumatisoinut kokemus

Tiedän tapauksia, joissa ajopelko on ottanut otteeseensa liikenneonnettomuuteen joutuneen kuljettajan tai matkustajan.

Paras keino ajopelon voittamiseksi tällaistenkin tilanteiden jälkeen olisi auton rattiin hyppääminen mahdollisimman pian onnettomuuden jälkeen. Mitä pidemmäksi aikaa jättäytyy pois ratista, sitä korkeammaksi kynnys palata ratin taakse kasvaa. Henkinen tuki ja tarvittaessa asiansa osaavan autokoulun valmennus saattavat auttaa tässäkin.

Herkimmillä kuljettajilla ajopelon voi laukaista jopa auton käsittelyn vaikeudet, kuten moottorin sammuminen tietyssä tilanteessa ja siihen yhdistetty muiden tienkäyttäjien luoma paine esimerkiksi äänimerkkiä soittamalla.

Syyt ajopelon taustalla pitää tunnistaa

Jos ajopelko ottaa vallan, mutta oma tahtotila on kuitenkin selättää se mahdollisimman nopeasti, kannattaa miettiä tarkasti syitä juuri omalle ajopelolle. Kun haasteet on tunnistettu, pitää niiden voittamiseksi löytyä ratkaisuja.

Jos auton sammuminen tai vaikkapa mäkilähtöjen tekeminen jännittää, löytyy ratkaisu auton valinnasta: liikenteeseen kannattaa jatkossa lähteä automaattivaihteisella autolla.

Jos taas ajopelon on laukaissut vaikkapa vieraassa ympäristössä tai haasteellisissa olosuhteissa, kuten pimeässä ajaminen, kannattaa jatkossa autoilla vain itselle tutussa ympäristössä tai hyvissä olosuhteissa – ainakin siihen asti, kun pelkotila on tuntuvasti lieventynyt.

Asiansa osaavat autokoulut kykenevät auttamaan ajopelon aiheuttajien tunnistamisessa ja pystyvät tämän jälkeen tarjoamaan opetusta juuri näiden tunnistettujen haasteiden selättämiseksi. Itseasiassa ihmettelen, etteivät autokoulualan toimijat markkinoi itseään nykyistä enemmän juuri tällä saralla, jolla kysyntää selvästi tuntuisi olevan. Tarjottavien palveluiden ei tulisi perustua vain säädettyihin lakeihin vaan niitä tulisi kehittää myös oma-aloitteisesti, kuten missä tahansa muussakin yritystoiminnassa.

Lue myös:

    Uusimmat