Mainos

Vältä yleinen viikonloppumoka – kostautuu maanantaina töissä

Liian lyhyet unet arkisin ja korvaavat jättipitkät unet viikonloppuna – kuulostaako hyvältä suunnitelmalta? Ei kannata tuudittautua tämän suunnitelman toimivuuteen.

Nukahtamisen ja unessa pysymisen perusedellytyksiä on kolme. Työssäkäyvät ja koululaiset kompastuvat helposti jo ensimmäiseen kohtaan, kun arkisin nukuttavia lyhyempiä unia yritetään korvata viikonlopun korvausunilla.

Seuraava viikko alkaa kuitenkin taas huonosti ja väsyneenä, kun unensaanti sunnuntaina ei onnistukaan.

Lue kaikki kolme nukahtamisen ja unessa pysymisen perusedellytystä:

1. Todellinen unen tarve

Jotta nukahtaminen onnistuisi, tarvitsee takanasi olla riittävästi valvottuja tunteja – yleensä noin 16 tuntia. Moni nukkuu arkena vähemmän kuin olisi tarve ja viikonloppuna puolestaan korvausunia puolillepäivin tai jopa iltapäivään. Tällöin unensaanti ei sunnuntai-iltana enää onnistukaan.

– Se on fysiologinen mahdottomuus – useimpien kohdalla –, koska univaje on riittämätön. Viikko alkaa huonosti, kun valvotaan aamuyön puolelle ja uni jää lyhyeksi. Sitten ollaan väsyneitä, kun aamulla pitäisi reippaasti nousta ylös ja mennä töihin, kertoi neurologi ja unitutkija Christer Hubling kertoi Helsingin Mannerheimintielle avatun Hästens Storen infotilaisuudessa.

Ota kaikki kolme kohtaa haltuun ja nuku hyvin!

"Kun nämä kolme edellytystä riittävässä määrin kohtaavat, väsymys muuttuu uneliaisuudeksi ja nukahtaminen ja unessa pysyminen onnistuu. Monille unettomille on vaikea ymmärtää, että vaikka he ovat rättiväsyneitä, he eivät kykene nukahtamaan"

– Christer Hubling

2. Oikea-aikainen uni

Nukkumaan tulisi mennä elimistön rytmin kannalta oikeaan aikaan. Unitutkija Hublingin mukaan useimmille tämä aika on illalla, vähän ennen puoltayötä, jolloin yleinen aktiivisuustaso on laskenut ja nukahtaminen on helpointa.

– Tämä biologinen ja fysiologinen tekijä aiheuttaa sen,  että useimmille on vaikeaa tai jopa mahdotonta sopeutua epäsäännöllisiin työaikoihin. Ihmistä ei ole luotu vuorotyöhön, vaikka osa siihen kuitenkin sopeutuu. 

3. Kokonaisvaltainen deaktivaatio

Hublingin mukaan nukkumaan mennessä tulisi saavuttaa kaikinpuoleinen rauhoittuminen fyysisesti, psyykkisesti ja kognitiivisesti. Tämä tarkoittaisi sitä, että unta tuottavat mekanismit pääsisivät niskan päälle valvetta ylläpitäviin mekanismeihin nähden. 

Usein unettomuuden ja nukahtamisvaikeuden syy on se, että syystä tai toisesta deaktivaatio ei onnistukaan. Tämä voi johtua esimerkiksi mieltä painavista asioista tai kivuista. 

Lisää aiheesta? Katso Studio55, vieraana professori Mikko Härmä ja aiheena unettomuus:

Jos video ei näy mobiililaitteessasi, valitse täysversio sivun alalaidasta.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.