Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vain rikkailla on varaa ostaa sähköauto ja viisi muuta väittämää sähköautoista – "Sähköauto maksaa itsensä takaisin viidessä vuodessa"

8:32Sähköautot ovat vain rikkaille ja viisi muuta väittämää sähköautoista
Julkaistu 30.01.2019 07:27
Toimittajan kuva

Heidi Asplund

heidi.asplund@mtv.fi

Suomi on muiden valtioiden tapaan sitoutunut vähentämään päästöjään. Yksi keskeinen tapa on liikenteen sähköistäminen. Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen -ohjelmassa otettiin selvää, miten hyvin kuusi sähköautoihin liittyvää visiota ja väittämää pitävät paikkansa.

1. Vuonna 2030 Suomen teillä on 700 000 sähköautoa

"Aika hulppealta tavoiteelta tämä tuntuu. Se hallituksen tavoite 250 000 sähköautoa, jossa on ladattavat hybridiautot ja täyssähköautot mukana, on täysin realistinen ja menee näillä kasvulukemilla heittämällä rikki. Kyllä siihen päästään, jos halutaan. Käytännössä se vaatisi joko vahvaa valtion ohjausta tai autojen kehittymistä. 11 vuotta on hyvin pitkä aika. Jos jo 2025 meillä on edullista akkutekniikkaa, niin tuo on mahdollista", toteaa autoelektroniikan lehtori, sähköautoasiantuntija Vesa Linja-aho.

 2. Sähköä ei riitä sähköautoille

"Sähkön määrä ei ole minkäänlainen ongelma tässä asiassa. Jos koko ajosuorite, mikä henkilöautoilla nyt ajetaan, ajettaisiin sähköllä, Suomen sähkönkulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Sitä voi ehkä kuvata sillä, että olemme viime vuosina lisänneet tuulivoimaan sen verran tehoa", Energiateollisuuden johtaja Jukka Leskelä sanoo.

3. Suomen sähköverkko ei kestä liikenteen sähköistämistä

"Lataustarve hajautuu eri aikoihin. Vähän sama juttu kuin on saunominen tällä hetkellä. Senkin vaikutuksia kantaverkon tasolla on hyvin vaikea nähdä. Kantaverkko kestää. Sitten on jakeluverkot ja kiinteistöjen omat sähköverkot, jotka pitää tapauskohtaisesti katsoa. Kantaverkon kannalta kyseessä ovat hajautetut kuormat. Ympäri maatahan niitä autoja on", sanoo Fingridin voimajärjestelmän käytön kehityspäällikkö Jonne Jäppinen. 

 4. Vain rikkailla on varaa sähköautoon

"Vaihtaisin sanan rikkailla tilalle hyvätuloisilla. Ei uusi sähköauto maksa kuin 10 000 euroa enemmän kuin polttomoottoriauto. Jos ajaa 30 000 kilometriä vuodessa, säästää polttoainekuluissa noin 2 000 euroa per vuosi eli sähköauto maksaisi noin viidessä vuodessa itsensä takaisin", Vesa Linja-aho laskee.

 5. Sähköauto ei toimi Suomen etäisyyksillä ja pakkasilla

"Tuo on osatotuus. Jos asuu aivan pohjoisessa Lapissa ja lähimpään sairaalaan on 450 kilometriä, niin ei sitä mikään sähköauto 40 asteen pakkasella mene. Mutta jos ajatellaan etelämmässä ja suurissa kaupungeissa, eivät nuo ole mikään ongelma. Riippuu niin paljon käytöstä", Linja-aho toteaa.

 6. Akku on sähköauton heikoin lenkki

"Pitää paikkansa. Jos meillä olisi halpaa akkutekniikkaa käytössä, niin olisimme ajaneet jo kymmeniä vuosia sähköautoilla kaikki", Linja-aho sanoo.

Lisää aiheesta:

Lähes kaikki uudet autot voivat olla sähköautoja jo 2030-luvulla, esittää raportti

Uutissuomalainen: Antti Rinne sähköistäisi 200 000 työsuhdeautoa

Taloyhtiöt voivat pian saada avustusta sähköautojen latausinfraan

Kaivos- ja metalliyhtiö Terrafame luottaa sähköautobuumin vetoapuun eikä enää hakeudu veronmaksajien kukkarolle: “Valtio pääsee nauttimaan sijoittamansa rahamäärän tuotosta”

Työryhmä: Tavoitteeksi kaksi miljoonaa sähköautoa vuonna 2045

Lisää aiheesta:

Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"Sähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanTarvitseeko kukaan omaa autoa viiden vuoden päästä? Asiantuntija vastaa 7 väitteeseen tulevaisuuden liikkumisestaVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000Suomi on vielä sähköautoilun takapajula – HS: Tämän vuoksi Norja vie meitä 50 000–600
Asian ytimessä.docSähköautotSähköIlmastonmuutosPäästötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Asian ytimessä.doc
  • 06:45
    Syöpä

    Marika Kojo ajoi kolarin ja sai syöpädiagnoosin samana päivänä: "Elän kuoleman rajapinnoilla"

  • 26.10.08:30
    Syöpä

    Elli, 42, on sairastanut keuhkosyöpää jo 13 vuotta: "Elän puolen vuoden sykleissä"

  • 17.10.05:00
    Asunnottomuus

    Janne, 12, karkasi kotoa ja ajautui kodittomana vankilakierteeseen – yksi kohtaaminen käänsi elämän suunnan

  • 14.10.05:16
    Asunnottomuus

    Yhä useampi päätyy kadulle asumaan – nuorten miesten häädöt lisääntyneet rajusti

  • 13.10.05:30
    Pohjois-Korea

    Pohjois-Korean perustajan poika eli vuosia Suomessa – käskettiin kotiin Euroopasta, eikä hänestä enää kuultu