Suomen henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä, uskoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä. Tuolloin vain raskaat kuorma-autot käyttäisivät uusiutuvaa dieseliä ja biokaasua.
Nylund ei pidä täysin epärealistisena hallituksen tavoitetta, jonka mukaan Suomessa olisi 13 vuoden päästä jo 250 000 sähköautoa. Tavoite sisältyy hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan, jonka tarkoituksena on vähentää muun muassa liikenteen päästöjä.
Lisääntynyt sähkön tarve vastaisi noin kymmentä prosenttia koko nykyisestä sähkönkulutuksesta. Nylundin mukaan edes siinä vaiheessa voimalaitoksia ei välttämättä tarvittaisi lisää, sillä erilaisilla älykkäillä järjestelmillä lataus voidaan ajoittaa hetkiin, kun sähkön kysyntä on alhaista.
Sähköautojen akuilla ja sähköautoverkostolla voidaan jopa tasata sähkönjakelun kysyntäpiikkejä.
– Kun esimerkiksi jouluaattona tulee piikki, autoista voidaan suunnata sähköä pois päin, kuvailee Ari-Pekka Manninen, liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) toimintavarmuusyksikön johtaja.
Lisää latauspisteitä
VTT:n Nylundin mielestä valtio tekee järkevästi, kun se pyrkii lisäämään sähköautoilua rakentamalla ensi alkuun enemmän latauspisteitä. Vasta kun sähköautojen kauppa kiihtyy, kannattaa kehitystä vauhdittaa uusilla poliittisilla päätöksillä, hän sanoo.
Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt rahaa ainakin kahdeksansadan uuden julkisen latauspisteen rakentamiseksi ympäri maan.
– Tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä olisi yhteensä 2 000 julkista latauspistettä, kertoo ylitarkastajatyö- ja elinkeinoministeriöstä.
