Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000

Lehtikuva
Julkaistu 18.04.2017 03:00

MTV UUTISET–STT

Suomen henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä, uskoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä. Tuolloin vain raskaat kuorma-autot käyttäisivät uusiutuvaa dieseliä ja biokaasua.

Nylund ei pidä täysin epärealistisena hallituksen tavoitetta, jonka mukaan Suomessa olisi 13 vuoden päästä jo 250 000 sähköautoa. Tavoite sisältyy hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan, jonka tarkoituksena on vähentää muun muassa liikenteen päästöjä.

Lisääntynyt sähkön tarve vastaisi noin kymmentä prosenttia koko nykyisestä sähkönkulutuksesta. Nylundin mukaan edes siinä vaiheessa voimalaitoksia ei välttämättä tarvittaisi lisää, sillä erilaisilla älykkäillä järjestelmillä lataus voidaan ajoittaa hetkiin, kun sähkön kysyntä on alhaista.

Sähköautojen akuilla ja sähköautoverkostolla voidaan jopa tasata sähkönjakelun kysyntäpiikkejä.

– Kun esimerkiksi jouluaattona tulee piikki, autoista voidaan suunnata sähköä pois päin, kuvailee Ari-Pekka Manninen, liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) toimintavarmuusyksikön johtaja.

Lisää latauspisteitä

VTT:n Nylundin mielestä valtio tekee järkevästi, kun se pyrkii lisäämään sähköautoilua rakentamalla ensi alkuun enemmän latauspisteitä. Vasta kun sähköautojen kauppa kiihtyy, kannattaa kehitystä vauhdittaa uusilla poliittisilla päätöksillä, hän sanoo.

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt rahaa ainakin kahdeksansadan uuden julkisen latauspisteen rakentamiseksi ympäri maan.

– Tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä olisi yhteensä 2 000 julkista latauspistettä, kertoo ylitarkastajatyö- ja elinkeinoministeriöstä.

Pekka Grönlund

Nyt latauspisteitä on muutamia satoja. Jotta 250 000 sähköautoa pystytään lataamaan, tarvitaan liikenneministeriön arvion mukaan koti- ja työpaikan pistokkeiden lisäksi yhteensä 25 000 julkista latauspistettä. Valtio haluaa kuitenkin lopettaa oman tukemisensa pariintuhanteen tolppaan.

– Tavoitteena on, että ne lähtevät toteutumaan entistä enemmän markkinaehtoisesti, Grönlund sanoo.

Suomessa on henkilöautoja kaikkiaan 2,6 miljoonaa, joista sähköautoja vain reilut 2 000, joten hallituksen päämäärä on kunnianhimoinen. Esimerkiksi Norjassa, jossa on suhteessa eniten sähköautoja maailmassa, kulkee reilut 100 000 sähköautoa, mutta valtio on tukenut niiden hankkimista ja käyttämistä anteliaasti.

Hintojen laskettava

Hallitus katsoo, että hintojen lasku on myös keskeinen edellytys sähköautojen määrän lisäykselle.

– Jos sähköautomarkkinat lähtevät maailmanlaajuisesti liikkeelle, hinnat tulevat laskemaan, sanoo LVM:n Manninen.

Jos hinnat eivät laske, tavoite uhkaa jäädä toteutumatta, hän myöntää. Myös esimerkiksi akkuteknologian liian hidas kehittyminen voi torpata tavoitteen.

Hallitus pohtii parhaillaan myös muita keinoja sähköautoilun nopeuttamiseksi. Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) sanoi helmikuussa, että valtiolla on käytössään lainsäädäntöön liittyviä keinoja tai vero- ja avustusratkaisuja.

VTT:n Nylund muistuttaa, että sähköautoja verotetaan jo tällä hetkellä kevyemmin kuin fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja.

– Sähköauton nauttima veroetu on yhteensä yli 10 000 euroa koko elinkaaren aikana.

Hänen mukaansa halvin fossiilisella polttoaineella kulkeva Volkswagen Golf -auto maksaa ilman veroja 16 000 euroa ja sähköversio 38 000 euroa. 

Lisää aiheesta:

Autotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriSatojatuhansia sähköautoja Suomeen vuosikymmenen loppuun mennessä? "Jos elinkaarikustannuksia laskee..."Sähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Mitä sähköauton lataus tulee maksamaan? Tärkeä muistutus autoilijoiden huoltoasemakäytöksestä: "Alle 10 minuutissa ei pääse uudestaan tien päälle"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanTällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkua
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"