Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Työryhmä: Bensan ja fossiilisen dieselin myynti kiellettävä vuonna 2045

2:11Lisää sähköautoja ja tuulivoimaa
Julkaistu 12.12.2018 12:34(Päivitetty 12.12.2018 16:53)

MTV UUTISET –STT

Liikenteen ilmastopolitiikkaa pohtinut työryhmä esittää lukuisia tukitoimia, veronkiristyksiä ja kieltoja, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat nollaan vuoteen 2045 mennessä.

– Keskeisin toimi on fossiilisten liikenteen polttoaineiden myyntikielto vuonna 2045, painottaa työryhmän puheenjohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Katso videolta uutisjuttu: Lisää sähköautoja ja tuulivoimaa!

Bensa-asemien on näin ollen muututtava sähköautojen latauspisteiksi ja biokaasuautojen tankkausasemiksi, jos ne mielivät jäädä henkiin. Myös uusiutuvaa dieseliä myytäisiin edelleen, mutta uusiutuva diesel ohjattaisiin Ristolan mukaan raskaan liikenteen käyttöön.

Tavoite päästä hiilettömään liikenteeseen edellyttää, että vuonna 2045 Suomen teillä liikkuisi noin kaksi miljoonaa sähkökäyttöistä henkilöautoa. Kaasuautojen määrän pitäisi olla noin 250  000.

Vuoden 2030 tavoite on noin 670  000 sähköautoa ja noin 130  000 kaasuautoa. Tuolloin bensa- ja dieselautoja on vielä runsaasti liikenteessä. Nyt myyty auto on silloin 12-vuotias, mikä ei ole autolle ikä eikä mikään.

Viime vuonna täyssähköautojen määrä nousi Suomen teillä lähes 1  500:aan. Kirittävää siis riittää.

Uusien bensa- ja dieselautojen myynti kiellettäisiin viimeistään vuonna 2035. Todennäköistä on, että harva on silloin kiinnostunut uudesta autosta, jonka käyttö päättyy jo kymmenen vuoden kuluttua bensan myynnin loppuessa.

Kieltojen lisäksi uusien autojen ostajia voidaan Ristolan mukaan ohjata nollapäästöisien autojen hankintaan verotuksen keinoin. Päästöttömille autoille myönnettäisiin myös hankintatukea. Verotuksessa tulisi siirtyä auton hankinnasta sen käyttöön.

–  Pidemmällä tähtäimellä voitaisiin siirtyä kilometripohjaiseen verotukseen, hän ehdottaa.

Tiemaksut nopein keino

Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045 -raportin mukaan tehokkain keino vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on vaikuttaa eri liikennemuotojen käyttöön.

Lyhyellä aikavälillä tehokkain keino vaikuttaa liikenteeseen ovat raportin mukaan tiemaksut kaupunkiseuduilla. Pitkällä aikavälillä keinona ovat investoinnit kestävään liikennejärjestelmään.

Hiiletön liikenne vaatii muutoksia ihmisten tavassa liikkua. Liikennettä ohjattaisiin raiteille, linja-autoihin, pyöräilyyn ja kävelyyn. Päästöttömiin teknologoihin ja kestäviin liikkumistapoihin siirtymistä tuettaisiin. Polttoaineveron korotus hillitsisi yksityisautojen käyttöä, ja hankintatuet ohjaisivat siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin.

Työryhmän mukaan verorasitus ei kokonaisuutena kasvaisi, mutta verot kohdennettaisiin eri tavalla kuin nyt.

Keinot osittain ristiriitaisia

Työryhmän loppuraportin vastaanottanut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi, ettei työryhmän ehdotuksia ole varmastikaan mutkatonta toteuttaa.

Työryhmä myöntää, että siirtyminen kestävään liikenteeseen vie aikaa, koska yhteiskunta on rakentunut vuosikymmenten aikana yksityisautoilun varaan.

Keinot päästä vähäpäästöiseen liikenteeseen ovat myös osittain ristiriidassa keskenään. Esimerkiksi nollapäästöisten autojen ostamiseen liittyvät hankintatuet eivät kannusta siirtymään joukkoliikenteeseen.

Juttua täydennetty kello 16.53.

Lisää aiheesta:

Tesla otti yllättäen kantaa Suomen päästösuunnitelmiin – ehdottaa neljää muutosta: "Tämä kehitys on nähtävä huolestuttavana"Työryhmä haluaa lisätä sähköautojen määrän 10 vuodessa 700 000:een, valtaosan pitäisi olla täyssähköautojaAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat"Tyhmää kieltää hyviä teknologioita" – dieselauton päästöjä voidaan pudottaa 90 prosentilla, uskoo Neste-pomoPolttomoottoriautojen verotuksen kiristys ja lopulta myyntikielto – näillä keinoilla nollapäästöisten myyntiä halutaan lisätäTällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkua
SähköautotLiikennePäästötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään