Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi on vielä sähköautoilun takapajula – HS: Tämän vuoksi Norja vie meitä 50 000–600

Nissan Leaf -sähköauto latauksessa.
Nissan Leaf -sähköauto latauksessa.Lehtikuva
Julkaistu 13.07.2016 12:29

MTV LIFESTYLE

Suomessa on noin 600 sähköautoa, kun taas Norjassa niitä on jo 50 000. Helsingin Sanomat selvitti, minkä takia sähköauto on Suomessa vielä harvinaisuus.

Vaikka Norjan väkiluku on vain noin viisi miljoonaa, eli vähemmän kuin Suomessa, on se sähköautomaana todellinen edelläkävijä.

Valtakunnallisen Sähköinen liikenne -hankkeen projektijohtaja Elias Pöyry arvioi Helsingin Sanomien haastattelussa, että sähköautoilun suhteen Suomi on Norjaa perässä noin viisi vuotta.

Poliittiset valinnat ja tukeminen

Suomessa uutta teknologiaa ei ole Pöyryn mukaan lähdetty tietoisesti ajamaan eteenpäin, mutta Norjassa on vahva usko sähköautojen yleistymisestä tulevaisuudessa. Norja on myös tukenut sähköautoilua vahvasti esimerkiksi keventämällä niiden verotusta sekä sallimalla niillä ajamisen bussikaistoilla.

Kallis hinta

Trafin tietojohtaja Juha Kenraali kertoo HS:lle, että yksi syy sähköautojen vähyyteen Suomessa on niiden kallis hinta verrattuna perinteisiin autoihin. Sähköautoja myydään Kenraalin mukaan niin vähän, että niiden hinnan laskeminen on hankalaa.

Biopolttoaineiden lobbaus

– Sanomalla biopolttoaineiden olevan ympäristöteko yritetään saada jatkoaikaa nykyiselle autokannalle. Käytännössä biopolttoaineet käyttävät samaa dieselteknologiaa, eli eivät ne päästöjä vähennä, Pöyry kertoo.

Luottamuksen puute

Kaikki sähköautot eivät pääse yhdellä latauksella kaikkien mielestä riittävän pitkälle. Kenraalin mukaan nykyistä, pääosin eteläiseen Suomeen keskittyvää latausverkkoa on vaikea laajentaa nykyisillä sähköautoilijamäärillä. Kun ihmiset oppivat luottamaan, että sähköautot toimivat pakkasella ja että yhdellä latauksella pääsee riittävän pitkälle, kiinnostus sähköautoja kohtaan Kenraalin mukaan herää.

Vanha autokanta

Suomessa ajetaan edelleen suht vanhoilla autoilla. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli Trafin mukaan vuoden 2015 lopussa 11,3 vuotta, kun EU:ssa henkilöautot ovat keskimäärin 9,7 vuotta vanhoja. 

– Muutosta ei voida tehdä niin, että päätetään vaihtaa kaikki autot sähköautoiksi vuonna 2025. Joka vuosi on myytävä vähän, jotta saadaan kehitys pysymään yllä. Päättäjien on ollut vaikeaa ymmärtää tämä, Pöyry kertoo Helsingin Sanomille.

Lisää aiheesta:

Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"Sähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanVain rikkailla on varaa ostaa sähköauto ja viisi muuta väittämää sähköautoista – "Sähköauto maksaa itsensä takaisin viidessä vuodessa"Lähes kaikki uudet autot voivat olla sähköautoja jo 2030-luvulla – tuoreen raportin mukaan tavoite on vaikeaVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000
SähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään