Mainos

Suomi on vielä sähköautoilun takapajula – HS: Tämän vuoksi Norja vie meitä 50 000–600

Suomessa on noin 600 sähköautoa, kun taas Norjassa niitä on jo 50 000. Helsingin Sanomat selvitti, minkä takia sähköauto on Suomessa vielä harvinaisuus.

Vaikka Norjan väkiluku on vain noin viisi miljoonaa, eli vähemmän kuin Suomessa, on se sähköautomaana todellinen edelläkävijä.

Valtakunnallisen Sähköinen liikenne -hankkeen projektijohtaja Elias Pöyry arvioi Helsingin Sanomien haastattelussa, että sähköautoilun suhteen Suomi on Norjaa perässä noin viisi vuotta.

Poliittiset valinnat ja tukeminen

Suomessa uutta teknologiaa ei ole Pöyryn mukaan lähdetty tietoisesti ajamaan eteenpäin, mutta Norjassa on vahva usko sähköautojen yleistymisestä tulevaisuudessa. Norja on myös tukenut sähköautoilua vahvasti esimerkiksi keventämällä niiden verotusta sekä sallimalla niillä ajamisen bussikaistoilla.

Kallis hinta

Trafin tietojohtaja Juha Kenraali kertoo HS:lle, että yksi syy sähköautojen vähyyteen Suomessa on niiden kallis hinta verrattuna perinteisiin autoihin. Sähköautoja myydään Kenraalin mukaan niin vähän, että niiden hinnan laskeminen on hankalaa.

Biopolttoaineiden lobbaus

– Sanomalla biopolttoaineiden olevan ympäristöteko yritetään saada jatkoaikaa nykyiselle autokannalle. Käytännössä biopolttoaineet käyttävät samaa dieselteknologiaa, eli eivät ne päästöjä vähennä, Pöyry kertoo.

Luottamuksen puute

Kaikki sähköautot eivät pääse yhdellä latauksella kaikkien mielestä riittävän pitkälle. Kenraalin mukaan nykyistä, pääosin eteläiseen Suomeen keskittyvää latausverkkoa on vaikea laajentaa nykyisillä sähköautoilijamäärillä. Kun ihmiset oppivat luottamaan, että sähköautot toimivat pakkasella ja että yhdellä latauksella pääsee riittävän pitkälle, kiinnostus sähköautoja kohtaan Kenraalin mukaan herää.

Vanha autokanta

Suomessa ajetaan edelleen suht vanhoilla autoilla. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli Trafin mukaan vuoden 2015 lopussa 11,3 vuotta, kun EU:ssa henkilöautot ovat keskimäärin 9,7 vuotta vanhoja. 

– Muutosta ei voida tehdä niin, että päätetään vaihtaa kaikki autot sähköautoiksi vuonna 2025. Joka vuosi on myytävä vähän, jotta saadaan kehitys pysymään yllä. Päättäjien on ollut vaikeaa ymmärtää tämä, Pöyry kertoo Helsingin Sanomille.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.