Suomessa on noin 600 sähköautoa, kun taas Norjassa niitä on jo 50 000. Helsingin Sanomat selvitti, minkä takia sähköauto on Suomessa vielä harvinaisuus.
Vaikka Norjan väkiluku on vain noin viisi miljoonaa, eli vähemmän kuin Suomessa, on se sähköautomaana todellinen edelläkävijä.
Valtakunnallisen Sähköinen liikenne -hankkeen projektijohtaja Elias Pöyry arvioi Helsingin Sanomien haastattelussa, että sähköautoilun suhteen Suomi on Norjaa perässä noin viisi vuotta.
Poliittiset valinnat ja tukeminen
Suomessa uutta teknologiaa ei ole Pöyryn mukaan lähdetty tietoisesti ajamaan eteenpäin, mutta Norjassa on vahva usko sähköautojen yleistymisestä tulevaisuudessa. Norja on myös tukenut sähköautoilua vahvasti esimerkiksi keventämällä niiden verotusta sekä sallimalla niillä ajamisen bussikaistoilla.
Kallis hinta
Trafin tietojohtaja Juha Kenraali kertoo HS:lle, että yksi syy sähköautojen vähyyteen Suomessa on niiden kallis hinta verrattuna perinteisiin autoihin. Sähköautoja myydään Kenraalin mukaan niin vähän, että niiden hinnan laskeminen on hankalaa.
Biopolttoaineiden lobbaus
– Sanomalla biopolttoaineiden olevan ympäristöteko yritetään saada jatkoaikaa nykyiselle autokannalle. Käytännössä biopolttoaineet käyttävät samaa dieselteknologiaa, eli eivät ne päästöjä vähennä, Pöyry kertoo.
Luottamuksen puute
Kaikki sähköautot eivät pääse yhdellä latauksella kaikkien mielestä riittävän pitkälle. Kenraalin mukaan nykyistä, pääosin eteläiseen Suomeen keskittyvää latausverkkoa on vaikea laajentaa nykyisillä sähköautoilijamäärillä. Kun ihmiset oppivat luottamaan, että sähköautot toimivat pakkasella ja että yhdellä latauksella pääsee riittävän pitkälle, kiinnostus sähköautoja kohtaan Kenraalin mukaan herää.
