Uusi Tähtien sota on teknologian riemuvoitto

Jos Episodi I: Pimeä uhka olisi ensimmäinen Tähtien sota -elokuva, sitä kohdeltaisiin visionäärisenä läpimurtona, joka siirtää elokuvaa kohti digitaalisen kuvankäsittelyn aikakautta.

Olemme niin tottuneet odottamaan George Lucasin elokuvilta ihmetekoja, että totuus miltei unohtuu. Pimeä uhka on tehty niin pitkälle tietokoneella, että vitsi näyttävimmästä koskaan tehdystä animaatioelokuvasta" on vain hiukan liioittelua. Lucas on paitsi käsikirjoittanut myös ohjannut uuden Tähtien sodan.

Star Wars, Episode 1, oikean kokoinen


Se on Svengijengi `62 -elokuvalla läpimurtonsa tehneen miehen ensimmäinen ohjaus yli 20 vuoteen. Lucas on pitänyt muutenkin langat tiukasti omissa käsissään: lavasteet, puvustus ja arkkitehtuuri noudattelevat tarkoin Tähtien sota -universumin isän toiveita.

Katsoja saa nauttia niin art nouveau -tyylisestä vedenalaisesta kaupungista ja renessanssihenkisistä palatseista kuin ihmiskunnan historiasta ammentavista tyyliluomuksista. Joka puvulla vaikuttaa olevan oma erityinen ulkonäkönsä ja tyylinsä.

Digitaalinen luomus

Lucasin omistama Industrial Light & Magic -tehostetalo vie alkuperäisessä trilogiassa ja mm. Terminator 2 -, Jurassic Park - ja Forrest Gump -elokuvissa nähdyn tietokonetaituroinnin entistä pitemmälle. Taustojen lisäksi monet kohtaukset,kulkuvälineet ja jopa hahmot (raivostuttavalla karibialaisella aksentilla puhuva Jar-Jar Binks) ovat tietokoneella tehtyjä.

Peräti 95 prosenttia elokuvan kohtauksista onkin ainakin osittain digitaalisesti luotuja. Se on kolme kertaa niin paljon kuin missään pitkässä näytelmäelokuvassa aikaisemmin.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat