Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Unilever poistaa kokonaan yhden sanan tuotteistaan – tässä syy

1:12Neljä naista lopetti hiusten pesemisen – tällainen oli lopputulosMitä tapahtuu, jos shampoon käytön lopettaa useiksi viikoiksi? Neljä naista kokeili – katso lopputulos videolta!
Julkaistu 22.03.2021 13:58

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Unilever aikoo poistaa 200 tuotteestaan latautuneen sanan "normaali". Muutoksen taustalla vaikuttavat kuluttajien asenteet.

Unilever, yksi maailman suurimmista päivittäistavarayrityksistä, aikoo poistaa sanan "normaali" mainoksistaan ja tuotepakkauksistaan kaikkialla maailmassa. Unilever kertoo asiasta verkkosivuillaan.

Sana "normaali" poistuu BBC:n mukaan kaiken kaikkiaan 200 kosmetiikkatuotteesta ensi vuoden aikana. Jättiyrityksen tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Axe, Dove, Pepsodent, Rexona, Sunsilk ja TRESemmé. 

Jatkossa esimerkiksi aiemmin "normaaleille tai kuiville" hiuksille tarkoitetussa sampoossa lukee "kuiville ja vahingoittuneille" hiuksille.

Unileverin mukaan muutoksella on tarkoitus käydä haitallisten normien ja stereotypioiden kimppuun sekä laajentaa kauneuden käsitettä.

Lue myös: Kansalaisaloite hakee muutosta monia ihmetyttäneeseen ikuisuuskysymykseen: "Miksi naisten pitäisi maksaa hiustenleikkuustaan enemmän?"

Taustalla halu välttää boikotit?

Kauniiden ajatusten lisäksi muutoksen taustalla saattaa vaikuttaa viime vuonna rasisminvastaisen mielenosoitusten sivuseurauksena syntynyt kohu ihoa vaalentavista tuotteista. Koska kuluttajat ovat yhä valveutuneempia sosiaalisista ongelmista, on suurten yritysten oltava varovaisia välttääkseen kritiikin ja boikotit.

Viime vuonna Unilever muuttikin ihoa vaalentavan "Fair and Lovely" -voiteen (suom. vaalea ja ihana) nimeksi "Glow and Lovely" (suom. hehkuva ja ihana). Ihoa vaalentavien tuotteiden myyntiä kuitenkin jatkettiin vetoomuksista huolimatta. Vaaleampaa ihoa lupaavat tuotteet ovat erityisen suosittuja Aasiassa.

"Normaali on latautunut termi"

Unileverin mukaan muutoksen taustalla on kysely, johon vastasi 10 000 ihmistä yhdeksästä maasta.

Seitsemän kymmenestä vastaajasta kertoi, että kosmetiikkatuotteiden pakkauksissa lukevalla sanalla "normaali" on negatiivinen vaikutus ihmisiin. Erityisesti nuorten aikuisten korvaan "normaalius" särähti.

– Normaali on latautunut termi, koska se merkitsee, että on olemassa "epänormaali" eikä se kuvaa mitään, Roshida Khanom brittiläisestä Mintel-markkinatutkimusyrityksestä sanoo BBC:lle.

Kyselyn mukaan kosmetiikka-alan koetaan määrittelevän normaaliutta ja se voi saada ihmiset tuntemaan olonsa ulkopuolisiksi. Alan olisikin tärkeää laajentaa kauneuden käsitettä, seitsemän kymmenestä vastaajasta sanoi.

Lue myös: Ilta- vai aamusuihku? Asiantuntijat kertovat, kumpi kannattaa

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähteet: Unilever, BBC, News.au.com

Lisää aiheesta:

Somessa kuohuu: Suomessakin myytävän hiusöljyn väitetään aiheuttavan hiustenlähtöä, mutta onko väitteissä perää?Suomalaisyritys lanseeraa tamponin miehilleUseita kosmetiikan raaka-aineita kieltolistalle – miten uusi asetus vaikuttaa Suomessakin hitiksi nousseeseen Olaplex-hoitoon?Kosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaKauppa tuunasi muovipussinsa ”häpäistäkseen” asiakkaitaan – ekoteolla odottamaton vaikutusNainen kaljuuntui hiustuotetta käytettyään – ei voi haastaa yhtiötä oikeuteen, koska "ei lukenut käyttöohjeita"
Yritykset ja bränditIhonhoitoHiustenhoitoTasa-arvoKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • 13:45
    Patria

    Ruotsilta 1,5 miljardin kruunun tilaus Patriallle

  • 13:23
    Junaonnettomuudet

    VR:n työntekijä kuoli, kun opiskelija ajoi rekan junan eteen

  • 29.11.09:28
    Finnair

    Finnairin Airbus A320-koneiden turvallisuuspäivitykset tehty – lauantaina lennetään normaalisti

  • 29.11.06:25
    Lentokentät

    Airbusin koneisiin määrätään turvallisuuspäivityksiä – näin se vaikuttaa Finnairiin

  • 28.11.15:36
    Kela

    Kelan tilaisuudessa odoteltiin Lasse Lehtosta turhaan