Unilever aikoo poistaa 200 tuotteestaan latautuneen sanan "normaali". Muutoksen taustalla vaikuttavat kuluttajien asenteet.
Unilever, yksi maailman suurimmista päivittäistavarayrityksistä, aikoo poistaa sanan "normaali" mainoksistaan ja tuotepakkauksistaan kaikkialla maailmassa. Unilever kertoo asiasta verkkosivuillaan.
Sana "normaali" poistuu BBC:n mukaan kaiken kaikkiaan 200 kosmetiikkatuotteesta ensi vuoden aikana. Jättiyrityksen tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Axe, Dove, Pepsodent, Rexona, Sunsilk ja TRESemmé.
Jatkossa esimerkiksi aiemmin "normaaleille tai kuiville" hiuksille tarkoitetussa sampoossa lukee "kuiville ja vahingoittuneille" hiuksille.
Unileverin mukaan muutoksella on tarkoitus käydä haitallisten normien ja stereotypioiden kimppuun sekä laajentaa kauneuden käsitettä.
Lue myös: Kansalaisaloite hakee muutosta monia ihmetyttäneeseen ikuisuuskysymykseen: "Miksi naisten pitäisi maksaa hiustenleikkuustaan enemmän?"
Taustalla halu välttää boikotit?
Kauniiden ajatusten lisäksi muutoksen taustalla saattaa vaikuttaa viime vuonna rasisminvastaisen mielenosoitusten sivuseurauksena syntynyt kohu ihoa vaalentavista tuotteista. Koska kuluttajat ovat yhä valveutuneempia sosiaalisista ongelmista, on suurten yritysten oltava varovaisia välttääkseen kritiikin ja boikotit.