Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somesta

2:06Meikkipussin siivous: näin kauan kosmetiikka säilyyKatso myös: Näin kauan kosmetiikka säilyy.
Julkaistu 29.11.2021 14:26
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Brittiläinen kosmetiikkafirma Lush kertoo vetäytyvänsä sosiaalisesta mediasta.

The Hill ja useat muut mediat ovat viikonlopun aikana uutisoineet tuorekosmetiikkaan keskittyvän Lush Cosmeticsin päätöksestä vetäytyä Facebookista, Instagramista, Snapchatista ja TikTokista. Yritys kertoo päätöksestään tiedotteessaan, joka on osuvasti otsikoitu: "Ole jossakin muualla! Lush kokeilee epäsosiaalisuutta."

Lushin päätös ryhtyä antisosiaaliseksi on astunut voimaan 26.marraskuuta. Muutos tullaan näkemään globaalisti jokaisessa 48 maassa, joissa Lushilla on myymälöitä. Päätös antisosiaalisuudesta perustuu sosiaalisen median koukuttavuuteen, alustoilla tapahtuvaan kiusaamiseen sekä alustojen aiheuttamiin mielenterveydellisiin vaikutuksiin.

Lush kauppa kylypypallo
Lush on tunnettu värikkäistä kylpypalloistaan.Copyright (c) 2017 canbedone/Shutterstock.

Esimerkiksi Lush Finland -Instagramissa on jäljellä enää useista kuvista koostuva teksti: "be somewhere else" eli vapaasti suomennettuna "ole jossain muualla". Suomessa Lushilla on verkkokaupan lisäksi kaksi kivijalkamyymälää Helsingissä kauppakeskus Citycenterissä ja Mannerheimintiellä.

Lue myös: Kauneusmoguli paljasti, millaisen editointimankelin läpi hänen kuvansa käyvät ennen julkaisua – tunnustukselle ristiriitainen vastaanotto

Käyttäjien mielenterveys huolen aiheena

Päätös juontaa juurensa FOMO:n (lyhenne sanoista fear of missing out) tunteesta eli pelosta, että jää jostain paitsi. Lush kertoo, että pysyi 26. marraskuuta asti sosiaalisessa mediassa sen takia, että niitä oli pakko pitää yllä. Samalla Lush kuitenkin tiedotteessaan mainitsee, että sosiaalisen median alustat ovat paikkoja, jonne ketään ei pitäisi kannustaa menemään.

– Kylpypommien keksijänä teen kaikkeni valmistaakseni tuotteita, jotka auttavat ihmisiä poistumaan puhelimeltaan ja keskittymään hyvinvointiinsa. Sosiaalisen median alustat ovat muodostuneet tämän vastakohdaksi koukuttavine algoritmeineen, Lushin CDO & tuotekehittäjä Jack Constantine kertoo tiedotteessa.

shutterstock_765531604Suomessa Lushilla on kaksi kivijalkamyymälää Helsingissä kauppakeskus Citycenterissä ja Mannerheimintiellä.Copyright (c) 2017 Benoit Daoust/Shutterstock.

Lush kertoo, että sosiaalisen median vaikutukset käyttäjien mielenterveyteen ovat toissijaisia asioita tietyille alustoille ja niin kauan, kun muutoksia ei tehdä, aikoo Lush pysyä niiltä poissa.

– Meidän on pakko tehdä jotain suojataksemme asiakkaitamme harmilta ja manipuloinnilta, mitä voi tapahtua yrittäessämme pitää yhteyttä sosiaalisen median kautta, tiedotteessa kerrotaan.

Lue myös: Natalia teeskenteli luksusloman Balilla – kuvat oli oikeasti otettu Ikeassa: "Älkää uskoko kaikkea, mitä näette netissä"

"Sosiaalisen median käyttö on riski"

Verkkosivuillaan Lush visioi uutta antisosiaalista mediapolitiikkaansa. Uuteen missioon kuuluu muun muassa halu pystyä kommunikoimaan yrityksen asiakkaiden kanssa mahdollisimman suoraan ilman, että kolmannet osapuolet hallitsevat tarpeettomasti vuorovaikutusta.

– Olen viettänyt koko elämäni vältellen haitallisten raaka-aineiden käyttämistä tuotteissani. Nyt meillä on ylivoimaisia todisteita siitä, että sosiaalisen median käyttö on riski. En halua vaarantaa asiakkaitani tälle harmille, joten nyt on aika ottaa se pois mixistämme, Lushin OBE, perustajajäsen, toimitusjohtaja ja tuotekehittäjä Mark Constantine kertoo.

Lush ei ole ensimmäinen yritys, joka on vetäytynyt pois äskettäin muodostetun Metan alustoilta. Meta on Facebookin ja Instagramin emoyhtiö. Vaatebrändi Patagonia on luopunut kaikesta maksetusta Facebookissa tapahtuvasta somemainonnasta kesäkuusta 2020 lähtien.

Katso myös: Puhelimesi laskee, paljonko aikaa tuhlaat somessa – Näin paljon MTV Uutisten toimittajat viettävät aikaa Instagramissa päivittäin:

3:14Puhelimesi laskee, paljonko aikaa tuhlaat somessa – Näin paljon MTV Uutisten toimittajat viettävät aikaa Instagramissa päivittäin

Lue myös: Jos luppoaikaa on 30 sekuntia, käsi hakeutuu jo räpläämään puhelinta – tämän se tekee aivoille: "Lopulta ei ole enää..."

Lue myös: Moni seuraa satoja Instagram-tilejä, mutta näkee kuvia vain kymmeniltä – ärsyttävään ilmiöön vaaditaan nyt muutosta Yhdysvalloissa

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: The Hill, Lush ja Instagram

Lisää aiheesta:

Deittisovellus kehotti lopettamaan selibaatin – someraivo syttyiRanska aikoo puuttua sosiaalisen median "tuhoisiin psykologisiin vaikutuksiin" – tätä se tarkoittaa somevaikuttajilleDokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Kauneusmoguli paljasti, millaisen editointimankelin läpi hänen kuvansa käyvät ennen julkaisua – tunnustukselle ristiriitainen vastaanottoPiilaakson sisäpiiri paljastaa: Näin ihmiset saadaan riippuvaisiksi sosiaalisen median sovelluksistaMikä ihme on Instagramin korvike, Vero? Tämä sinun pitää sovelluksesta tietää
Sosiaalinen mediaKauneus ja tyyliMielenterveysIhonhoitoInstagramLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • ke20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat