Kauppa tuunasi muovipussinsa ”häpäistäkseen” asiakkaitaan – ekoteolla odottamaton vaikutus
14:47Miten kierrättää muovi oikein?
Julkaistu 10.07.2019 12:04
MTV LIFESTYLE
Kanadalainen päivittäistavarakauppa lanseerasi kyseenalaisen muovipussin, jolla kauppa pyrkii estämään muovipussien käyttämisen, kertoo brittiläinen Mirror-lehti.
Ilmastonmuutos on ollut viime aikoina yksi suurimmista maailmanlaajuisista puheenaiheista. Ilmaston lämpenemistä pyritään ehkäisemään monilla eri konsteilla – yksi niistä on muovijätteen vähentäminen.
Yksityinen päivittäistavarakauppa oli huolissaan asiakkaidensa muovin kulutuksesta. Niinpä kauppa lanseerasi 6. kesäkuuta muovipussin, jonka tarkoituksena on vähentää muovijätettä.
– Tämä on pieni askel, jolla toivomme olevan suuria vaikutuksia. Ja teemme sen huumorilla, East West Market kertoo tiedotteessaan.
Muovipusseihin on painettu noloja logoja ja tekstejä, joiden katsotaan "häpäisevän" muovipussissa ostoksiaan kanniskelevan asiakkaan.
Kauppa on luonut tempaustaan varten fiktiivisiä brändejä, kuten ”Wart Ointment Wholesale” (suom. Syylävoidetukku) ja ”The Colon Care Co-Op” (suom. Paksusuolihuollon Osuuskunta) sekä ”The Weird Adult Video Emporium” (suom. Outo Aikuisten Videoiden Tavaratalo).
East West Marketin kampanja onkin saanut osakseen myös soraääniä. Osa asiakkaista koki, että kauppa ja sen henkilökunta pitivät asiakkaita pilkkanaan.
– Ei lainkaan cool. Ihmiset, joilla on oikeasti suolisairaus, ovat häpeissään muutenkin, eräs närkästynyt asiakas tokaisi.
– En halua enää käydä kaupassanne. Menen paikkaan, joka saa minut tuntemaan itseni tervetulleeksi, en arvoteltavaksi, eräs kommentoi tuohtuneena.
Herää myös kysymys: miksi kauppa teetätti printit muovipusseihin, kun he olisivat voineet tehdä saman alunperin kangas- tai paperipusseihin, jotka ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto?