Uimataitoinen "taistelukentän taksi" – tällaisia ovat kiitellyt suomalaiset Pasit Ukrainan puolustusrintamassa

Viikon kohutuimmat sotavideot: Katso, kuinka Ukrainan pieni drone moukaroi venäläisjättiläisen 7:52
Viikon kohutuimmat sotavideot: Katso, kuinka Ukrainan pieni drone moukaroi venäläisjättiläisen.

Suomi on luovuttanut parisenkymmentä Pasi-kuljetuspanssariajoneuvoa Ukrainaan, arvioi MTV Uutisille sotilasasiantuntija Petri Mäkelä.

– Minimissään 12 on lähtenyt Suomesta jonnekin, todennäköisesti Ukrainaan, Mäkelä sanoo viitaten Puolustusvoimien kalustokirjanpitoon.  

Puolustusvoimien entinen tiedustelupäällikkö, kenraalimajuri evp. Pekka Toveri sanoi tuoreimmassa Panssari-lehden julkaisussa, että kolme Pasiksi kutsuttua Panssari-Sisua olisi tuhoutunut Ukrainassa Venäjän hyökkäyssodan aikana.

– Tällä hetkellä varma tieto on kahdesta tuhoutuneesta vaunusta. Toisessa kyseessä oli ilmeisesti miinaosuma, jossa kyydissä olleet selvisivät hengissä. Toisessa oli suora osuma pahemmilla seurauksilla, Mäkelä kertoo tuhoutuneista suomalaisista Paseista.

Mäkelä kuitenkin muistuttaa, että Ukrainan kuri kalustotappioiden tiedotuksen suhteen on pysynyt hyvin koko sodan ajan. Suurin osa kuusipyöräisistä Paseista lienee vielä taistelukuntoisia, mutta on mahdollista, että enemmänkin suomalaisten lahjoittamia panssariajoneuvoja on tuhoutunut.

– Mediaan tulee huomattavasti vähemmän tavaraa heidän tappioistaan kuin venäläisten tappioista.

Ukraina on Panssari-lehdessä julkaistun artikkelin mukaan menettänyt yhteensä jopa 2 000 kevyttä panssariajoneuvoa, joista noin 200 ovat olleet länsimaiden lahjoittamia.

Ukrainalaisten hehkuttama maantiekiitäjä

Ukraina on vaatinut länneltä talven aikana kiireellistä raskasta aseapua. Tällä hetkellä panssarijoukot ovat Ukrainassa avainasemassa, jotta Venäjän valtaamat alueet saadaan takaisin tämän vuoden aikana.

Ukraina on saanut pysäytettyä Venäjän hyökkäyksen, mutta se tarvitsee enemmän panssarikalustoa vihollisen tuhoamiseksi. Mäkelä puhuu panssarikalustosta elinehtona tehokkaalle sodankäynnille.

– Ukrainan tyyppisessä maastossa ne ovat edellytys sille, että voidaan edetä ja saada tuloksia aikaiseksi, Mäkelä sanoo.

Suomen lahjoittamat Pasit ovat Mäkelän arvion mukaan vastanneet hyvin ukrainalaisten tarpeisiin. Ukrainalaiset ovat kiitelleet erityisesti yhtä suomalaisen panssariajoneuvon ominaisuutta: XA-185-sarjalainen Panssari-Sisu kykenee uimaan.

Vaikka kuljetuspanssarivaunujen kyky ylittää vesistöjä ei ole kovin ainutlaatuinen ominaisuus, on se huomattava etu viholliseen nähden.

– Tämä ominaisuus puuttuu venäläiskalustosta – ne pystyvät uimaan, mutta huomattavasti kankeammin.

Pasin vahvuuksiin lukeutuu myös sen nopeus, joka voi yltää parhaimmillaan lähes 90 kilometrin tuntivauhtiin. Mäkelä kuvailee laitetta luotettavaksi, joka on helppo omaksua ja käyttää Ukrainan maastossa.

– Pasi on taistelukenttien taksi, jolla siirretään joukkoja paikasta toiseen.

Länsi ei pysty vastaamaan panssarikalustotarpeisiin

Ukraina on saanut sodan aikana paikattua kalustotappioitaan kohtuullisen hyvin. Sotasaaliiksi se on saanut Panssari-lehden mukaan noin 600 panssarivaunua, 600 rynnäkköpanssarivaunua ja yli 400 kuljetuspanssarivaunua ja panssariajoneuvoa.

Tällä hetkellä Ukrainalla on palveluskäytössään arviolta noin 1 000 panssarivaunua, joka ei kuitenkaan riitä kaikkien joukkojen varustamiseen.

Erityisesti Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on peräänkuuluttanut Leopard-taistelupanssarivaunujen toimituksien nopeuttamista. Kuljetuspanssariajoneuvoja on paremman puutteessa käytetty myös taistelupanssarivaunuina.

– On selvää, että tappioita tulee, varsinkin jos Paseja käytetään korvaamaan rynnäkköpanssarivaunuja. Jos sitä joudutaan käyttämään tankin korvikkeena, se on väärä paikka. Ainakin yhdellä videolla mentiin sellaisella tyylillä, jota meillä ei suositella tällaisen vaunun käyttöön.

Mäkelä viittaa viime syksynä sosiaalisessa mediassa levinneeseen videoon, jossa eturintamassa edennyt Ukrainan käytössä ollut suomalainen Panssari-Sisu tuhottiin.

Panssarivaunujen toimittaminen Ukrainaan olisi elintärkeää, mutta Mäkelä toteaa, että realiteetit tuleva tällä hetkellä nopeasti vastaan.

– Ukrainan vaatimukset ovat jopa alakanttiin siitä, mitä he tarvitsisivat. Eurooppalaiset eivät kuitenkaan pysty vastaamaan näihin tarpeisiin. Yhdysvalloilla kalustoa olisi, mutta sitä ei tiedä, millä aikataululla niitä pystyttäisiin toimittamaan.

Oma valmius pidettävä myös korkealla

Mäkelällä ei ole tarkkaa tietoa siitä, mille alueille ja mihin käyttöön tarkemmin ottaen suomalaisia Paseja on toimitettu. Todennäköisesti ne ovat jalkaväen käytössä, kuten ne on tarkoitettukin.

– Kaikki panssaroidut ajoneuvot, jotka pystyvät tarjoamaan sirpalesuojaa ja suojaa jalkaväen aseilta, ovat erittäin tärkeitä siellä.

Mäkelä uskoo, että Suomi jatkaa Pasi-toimituksiaan Ukrainaan – ellei ole jo jatkanutkin. Puolustusvoimat ei turvallisuussyistä avaa Ukrainalle luovutettavan puolustusmateriaalin sisältöä ulkopuolisille tahoille.

– Se on kuitenkin kalustoa, jota meillä jonkin verran on ja minkä korvaajaan pystyään luottamaan Suomessa. Se on sellainen apu, jota voidaan näkemykseni mukaan antaa, vaikka meillä on kotimaassakin tarvetta panssarikalustolle.

– Sen puoleen pitää kieli keskellä suuta antaa kalustoa, että pysyy myös oma valmius toimia korkealla.

Lue myös:

    Uusimmat