Voiko käytetyn sähköauton akkuun luottaa? Yleisesti ottaen voi, selviää tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta. Esson baarin puheet voi jättää omaan arvoonsa.
Akusto on sähköauton arvokkain komponentti, joten sen kestävyys herättää ymmärrettävästi kiinnostusta ja jopa huolta.
Autojen akkuihin erikoistunut Recurrent on selvittänyt, kuinka hyvin eri sähköautojen akut säilyttävät kuntonsa vuosien saatossa, ja tulokset voivat olla yllättäviä ainakin niiden korvaan, jotka epäilevät akkujen ikääntyvän yhtä huonosti kuin älypuhelimissa.
Recurrent selvitti 15 000 sähköauton akun kestävyyttä ja havaitsi, että ainoastaan 1,5 prosentissa sähköautoista akku on jouduttu vaihtamaan. Näistäkin vaihdoista suurin osa on tapahtunut takuuaikana.
Lue myös: Mies odotti tilaamaansa sähköautoa kolme vuotta – ilo loppui alle 48 tunnissa
Miten akku heikkenee?
Tilastotietoa ei ymmärrettävästi ole pidemmältä ajanjaksolta, ja vain aika näyttää, kuinka akkujen käy esimerkiksi 20 vuoden aikana. Toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa siltä, että akut kestävät paremmin kuin on ennakoitu. Lisäksi Recurrentin mukaan akun kunto heikkenee nopeimmin uudessa autossa, mutta hidastuu kilometrien kertyessä.