Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus paljasti sähköautomallit, joiden akusto on todennäköisimmin pitänyt vaihtaa

2:42Kurja yllätys! Sähköautojen toimintasäde lyhenee talvella 30 prosenttiaTiedätkö, kuinka paljon sähköauton toimintamatka voi talvella oikeasti lyhentyä? Katso videolta!
Julkaistu 02.04.2023 10:56

Ville Järveläinen

Voiko käytetyn sähköauton akkuun luottaa? Yleisesti ottaen voi, selviää tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta. Esson baarin puheet voi jättää omaan arvoonsa.

Akusto on sähköauton arvokkain komponentti, joten sen kestävyys herättää ymmärrettävästi kiinnostusta ja jopa huolta.

Autojen akkuihin erikoistunut Recurrent on selvittänyt, kuinka hyvin eri sähköautojen akut säilyttävät kuntonsa vuosien saatossa, ja tulokset voivat olla yllättäviä ainakin niiden korvaan, jotka epäilevät akkujen ikääntyvän yhtä huonosti kuin älypuhelimissa.

Recurrent selvitti 15 000 sähköauton akun kestävyyttä ja havaitsi, että ainoastaan 1,5 prosentissa sähköautoista akku on jouduttu vaihtamaan. Näistäkin vaihdoista suurin osa on tapahtunut takuuaikana.

Lue myös: Mies odotti tilaamaansa sähköautoa kolme vuotta – ilo loppui alle 48 tunnissa

Miten akku heikkenee?

Tilastotietoa ei ymmärrettävästi ole pidemmältä ajanjaksolta, ja vain aika näyttää, kuinka akkujen käy esimerkiksi 20 vuoden aikana. Toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa siltä, että akut kestävät paremmin kuin on ennakoitu. Lisäksi Recurrentin mukaan akun kunto heikkenee nopeimmin uudessa autossa, mutta hidastuu kilometrien kertyessä.

Recurrent huomauttaa, että kaikkien litiumioniakkujen kunto alkaa heikentyä sen jälkeen, kun akku on valmistettu. Tälle ei nykyisellä akkuteknologialla voida mitään. Vaikka akkua ei koskaan käytettäisi, se heikentyy ajan saatossa.

Recurrent listasi sähköautomallit, joiden akku on todennäköisimmin jouduttu vaihtamaan. Alla oleviin lukuihin ei ole sisällytetty valmistajien takaisinkutsuissa vaihdettuja akkuja.

  1. 2013 Tesla Model S (8,5 %)
  2. 2011 Nissan Leaf (8,3 %)
  3. 2014 Tesla Model S (7,3 %)
  4. 2015 Tesla Model S (3,5 %)
  5. 2012 Nissan Leaf (3,5 %)

"Olemme myyneet sähköautoja 12 vuotta"

Nissanin brittimarkkinoiden markkinointijohtaja Nic Thomas totesi viime vuonna Forbesin haastattelussa, että akut ovat kestäneet vanhoissakin Leafeissa hyvin.

– Lähes kaikki valmistamamme akut ovat edelleen autoissamme, ja olemme myyneet sähköautoja 12 vuotta, hän korosti.

Recurrent muistuttaa artikkelissaan, että akun elinikää voi pidentää muun muassa jatkuvaa pikalataamista välttämällä. On myös suositeltavaa, ettei akkua ladata aina täyteen, ajeta tyhjäksi ja sen jälkeen taas ladata täyteen, vaan varaustilan ääripäiden välttely kannattaa pidemmän päälle.

Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Lue myös: Suomalaistutkimus: Sähköauton lataaminen on mennyt niin vaikeaksi, että se saattaa jopa karkottaa ostajia

Lähteet: Recurrent, Forbes

Lisää aiheesta:

Sähköautojen eliniästä tehtiin huolta herättävä havaintoTesla julkaisi lukuja: Mitä sähköauton akusta on jäljellä yli 300 000 kilometrin jälkeen?Sähköautotko erityisen vähävikaisia? Lähes 10 miljoonaa katsastusta kertoo muutaMullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisestaSähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoaUskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"
SähköautotAuton viatAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • Eilen11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään