Tutkimus paljasti sähköautomallit, joiden akusto on todennäköisimmin pitänyt vaihtaa

Kurja yllätys! Sähköautojen toimintasäde lyhenee talvella 30 prosenttia 2:42
Tiedätkö, kuinka paljon sähköauton toimintamatka voi talvella oikeasti lyhentyä? Katso videolta!

Voiko käytetyn sähköauton akkuun luottaa? Yleisesti ottaen voi, selviää tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta. Esson baarin puheet voi jättää omaan arvoonsa.

Akusto on sähköauton arvokkain komponentti, joten sen kestävyys herättää ymmärrettävästi kiinnostusta ja jopa huolta.

Autojen akkuihin erikoistunut Recurrent on selvittänyt, kuinka hyvin eri sähköautojen akut säilyttävät kuntonsa vuosien saatossa, ja tulokset voivat olla yllättäviä ainakin niiden korvaan, jotka epäilevät akkujen ikääntyvän yhtä huonosti kuin älypuhelimissa.

Recurrent selvitti 15 000 sähköauton akun kestävyyttä ja havaitsi, että ainoastaan 1,5 prosentissa sähköautoista akku on jouduttu vaihtamaan. Näistäkin vaihdoista suurin osa on tapahtunut takuuaikana.

Miten akku heikkenee?

Tilastotietoa ei ymmärrettävästi ole pidemmältä ajanjaksolta, ja vain aika näyttää, kuinka akkujen käy esimerkiksi 20 vuoden aikana. Toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa siltä, että akut kestävät paremmin kuin on ennakoitu. Lisäksi Recurrentin mukaan akun kunto heikkenee nopeimmin uudessa autossa, mutta hidastuu kilometrien kertyessä.

Recurrent huomauttaa, että kaikkien litiumioniakkujen kunto alkaa heikentyä sen jälkeen, kun akku on valmistettu. Tälle ei nykyisellä akkuteknologialla voida mitään. Vaikka akkua ei koskaan käytettäisi, se heikentyy ajan saatossa.

Recurrent listasi sähköautomallit, joiden akku on todennäköisimmin jouduttu vaihtamaan. Alla oleviin lukuihin ei ole sisällytetty valmistajien takaisinkutsuissa vaihdettuja akkuja.

  1. 2013 Tesla Model S (8,5 %)
  2. 2011 Nissan Leaf (8,3 %)
  3. 2014 Tesla Model S (7,3 %)
  4. 2015 Tesla Model S (3,5 %)
  5. 2012 Nissan Leaf (3,5 %)

"Olemme myyneet sähköautoja 12 vuotta"

Nissanin brittimarkkinoiden markkinointijohtaja Nic Thomas totesi viime vuonna Forbesin haastattelussa, että akut ovat kestäneet vanhoissakin Leafeissa hyvin.

– Lähes kaikki valmistamamme akut ovat edelleen autoissamme, ja olemme myyneet sähköautoja 12 vuotta, hän korosti.

Recurrent muistuttaa artikkelissaan, että akun elinikää voi pidentää muun muassa jatkuvaa pikalataamista välttämällä. On myös suositeltavaa, ettei akkua ladata aina täyteen, ajeta tyhjäksi ja sen jälkeen taas ladata täyteen, vaan varaustilan ääripäiden välttely kannattaa pidemmän päälle.

Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Lähteet: Recurrent, Forbes

Lue myös:

    Uusimmat