Tutkimus: Näin juoksukyky vaikuttaa aineenvaihduntaan ikääntyessäkin

7:26
Katso myös: Videolla vinkit maratonille valmistautumiseen.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksen perusteella rasvakudoksella voi olla aiempaa suurempi rooli terveen aineenvaihdunnan ylläpidossa ikääntyessä.

Kun ihminen ikääntyy, hänen juoksukykynsä eli aerobinen suorituskykynsä laskee. Tämä vaikuttaa koko kehon aineenvaihduntaan ja sitä kautta myös terveyteen, kertoo Jyväskylän yliopisto tiedotteessaan.

Jo aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että perinnöllisesti hyvä juoksukyky eli elimistön tehokas hapen käyttö fyysisen rasituksen yhteydessä edistää terveyttä ja pitkää ikää.

Suomen Akatemian tutkijatohtori Sira Karvinen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo tiedotteessa, että toistaiseksi ei kuitenkaan ole tietoa siitä, missä määrin perinnöllinen juoksukyky auttaa ylläpitämään eri kudosten toimintaa, kun ihminen ikääntyy.

Hyvä perinnöllinen juoksukyky tehosti aminohappoaineenvaihduntaa lihaksessa

Jyväskylän yliopiston ja Shanghain yliopiston tutkimusryhmien kanssa yhteistyössä toteutetussa tutkimuksessa asiaa selvitettiin koe-eläinmallia hyödyntämällä.

Osa eläimistä oli perimältään huippujuoksijoita, osa ei. Näiltä eläimiltä kerättiin näytteitä sekä nuorina että vanhoina. Näytteistä tarkasteltiin seerumin, lihaksen ja rasvakudoksen aineenvaihdunnan tuotteita.

– Tulostemme perusteella hyvä perinnöllinen juoksukyky tehosti aminohappoaineenvaihduntaa lihaksessa. Aminohappoaineenvaihdunnan häiriöt liittyvät moniin kroonisiin sairauksiin ja kohonneeseen metabolisten sairauksien riskiin, Karvinen kertoo.

"Terveydelle positiivisia vaikutuksia"

Tutkimuksessa selvisi myös, että perinnöllinen juoksukyky ja ikääntyminen yhdessä vaikuttivat puolestaan lihaksen ja rasvakudoksen rasva-aineenvaihduntaan ylläpitäen näin mahdollisesti terveempää aineenvaihduntaa ikääntymisen yhteydessä.

Suomalaistutkimuksen perusteella rasvakudoksella voi olla aiempaa suurempi rooli terveen aineenvaihdunnan ylläpidossa ikääntyessä. Nykytietämyksen mukaan noin puolet aerobisesta suorituskyvystä on perinnöllistä. Lisäksi toiseen puolikkaaseen voi vaikuttaa harrastamalla liikuntaa.

– Liikunnalla saadaan terveydelle positiivisia vaikutuksia, olitpa perimältäsi huippujuoksija tai et. Omaa aineenvaihduntaansa kannattaakin tehostaa reippaalla liikunnalla, erityisesti ikääntyessä, jolloin kehossa tapahtuu terveydelle epäedullisia muutoksia, muistuttaa tutkimusta johtanut liikuntafysiologian professori Heikki Kainulainen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta tiedotteessa.

Tutkimusprojektia ovat rahoittaneet useat rahoituslähteet, kuten Suomen Akatemia, Shanghain yliopisto ja National Institutes of Health.

Videot

Uusimmat

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja