Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkija tyrmää myytin nuivasta suomalaisesta asiakaspalvelusta – "Pitäisi päästä asiakkaan pään sisään tosi syvälle"

10:12Millainen asiakaspalvelukulttuuri on Suomessa?Onko asiakaspalvelu Suomessa niin huonoa kuin usien väitetään? Näin vastaa tutkija
Julkaistu 10.07.2023 05:33
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Suomalaiset soimaavat helposti asiakaspalvelun tasoa omassa maassaan. Kuluttajatutkimuksen dosentti Samuel Piha Turun kauppakorkeakoulusta ei kuitenkaan allekirjoita väitettä. 

Huomenta Suomessa vieraillut Piha sanoo, että suomalainen palvelu on ainakin mainettaan parempaa.

– Kaikki lähtee siitä, mitä asiakaspalvelulla ylipäätään tarkoitetaan. Se ei ole vain mukavia jutteleva ihminen, vaan se voi olla jotakin huomaamatonta. Kun astumme ulos ovesta, niin joku on puhaltanut lehdet kadulta. Tai että yleisessä vessassa on saippuaa ja paperia. Sekin on asiakaspalvelu ja toimii Suomessa erittäin hyvin, Piha toteaa.

Lue lisää: "Asiakas ei ole aina oikeassa" – Kaupat vaativat mahdollisuutta hakea lähestymiskieltoa häirikköasiakkaille

Pihan mukaan ei voi myöskään sanoa, että palvelukulttuuri olisi huonontunut. Se on vain muuttanut muotoaan.

– Ydin on siinä, että sen asiakaspalvelijan pitäisi ymmärtää mitä asiakas haluaa. Pitäisi päästä asiakkaan pään sisään tosi syvälle. Kuluttajan ymmärrys on ytimessä, jotta sen osaa kohdentaa oikein.

Tutkijan mielestä varsinkin isommissa yrityksissä asiakaspalveluun on yritetty panostaa kaavamaisesti. Esimerkkinä hän mainitsee äskettäisen oman muuttonsa rivitaloasunnosta toiseen, jonka vuoksi hän lähetti tarjouspyyntöjä eri yrityksille.

– Isosta muuttofirmasta ehdotettiin esiarviointia, jotta he osaisivat arvioida tarvittavan kaluston. Ihmettelin ja sanoin, etten minä ole mikään yritysasiakas. Päädyin pienempään yritykseen, jonka johtaja nauroi kovasti kun kerroin tästä.
 

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa oudon ristiriidan johtajissa: "Pinta kiiltää, mutta pinnan alla kuohuu"Lainaneuvottelut pelottavat monia – näillä vinkeillä onnistut: "Pitää ehdottomasti kehdata kysyä"Suomi ei ole huipputekijöiden unelmakohde, vaikka muuta itsellemme uskotellemmekin: "Ei ole maailman parhaassa maineessa"Tietty valittajatyyppi voi ajaa firman kaaokseen – näin hän toimii: "Siitä se pyörä lähtee pyörimään"Näin suomalaisyritys voi menestyä Yhdysvaltojen markkinoilla – taustaansa ei kannata peitellä: "Suomalaisessa kulttuurissa on vähän mystiikkaa"Nuori naisyrittäjä Pinja, 23, kohtaa vähättelyä jatkuvasti: "Eikö teidän yrityksessä ole miestä, joka tulisi katsomaan?" – asiantuntija kertoo, miksi tasa-arvo ei ole vielä valmis
AsiakaspalveluYliopistoHuomenta SuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Asiakaspalvelu
  • 16.10.202409:05
    Päivittäistavarakauppa

    Tavaroiden heittelyä, ahdistelua ja perheen uhkaamista: Näin kauppojen henkilökuntaa häiriköidään

  • 10.05.202414:22
    Elinkeinoelämän keskusliitto

    Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolesta

  • 06.05.202410:48
    Huomenta Suomi

    Nuoret kokevat laajasti häirintää asiakaspalvelutyössä – nämä alat nousevat esiin

  • 20.02.202406:02
    Sote

    Erja suuttui viranomaispäätöksestä, josta ei ymmärtänyt liki riviäkään – lataa nyt suorat sanat oikeusturvaongelmasta

  • 17.01.202419:17
    Helsinki

    Helsinkiläisautoilija löysi autostaan häkellyttävän viestin jäteauton kuljettajalta: "Arvoisa kusipää…"