Erja suuttui viranomaispäätöksestä, josta ei ymmärtänyt liki riviäkään – lataa nyt suorat sanat oikeusturvaongelmasta

Järjestöt toivovat viranomaisilta yleiskielisempiä ja selkeämpiä päätöksiä. Mikäli asiakas ei ymmärrä päätöstä, siihen on hankala hakea muutosta, ja se on oikeusturvan kannalta ongelmallista. Päätökset voivat olla jopa asiantuntijalle mahdottomia ymmärtää.

"Melkein joka riviltä heräsi kysymys, että mitä tämä tarkoittaa." 

Helsinkiläisen Erja Saarisen lähisukulainen sai päätöksen asiakasmaksusta, joka koskee pitkäaikaista laitoshoitoa. Päätöksen teksti oli niin vaikeaa, että Saarinen, joka toimii sote-alan järjestössä, ei ymmärtänyt päätöksen sisältöä.

– Oikeastaan, kun luin tätä rivi rivin jälkeen, niin melkein joka riviltä heräsi kysymys, että mitä tämä tarkoittaa, kertoo Sosten erityisasiantuntija Saarinen. 

"Aika harva ymmärtää näitä"

Ensin Saariselle tuli olo, että onko hän tyhmä, kun hän ei ymmärrä.

– Sitten tulee tavallaan viha, että pidetäänkö meitä alamaisina, joille lykätään käsittämättömiä päätöksiä. Sanoisin, että aika harva ymmärtää näitä. Se on oikeusturvaongelma, jos ei ymmärrä itseään koskevia päätöksiä.

Ihmisen on vaikea tarvittaessa hakea päätökseen muutosta, jos hän ei ymmärrä, mitä on päätetty. Saarisen mukaan epäselvät päätökset ovat yleinen ongelma – yhtenä esimerkkinä hän mainitsee Kelan päätökset.

– Uskon, että moni vanhempi ihminen, joka päätöksen saa, ei uskalla lähteä kyselemään. Toivovat, että se on oikein.

– Ihmiset, jotka ovat toimineet sosiaali- ja terveysalalla ja hoitavat omaisien asioita, kertovat, että en minäkään ymmärrä. Että tämä on ihan kauheaa. 

Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi.

Kuluttajaliitossa epäselvät päätökset ovat tuttu ongelma. Liiton oikeusneuvontaan otetaan yhteyttä muun muassa siitä, että päätöksestä ei selviä, mitä kyseinen palvelu maksaa.

– Meille tulleiden yhteydenottojen perusteella voidaan sanoa, että vielä on paljon petrattavaa. Ei voida sanoa, että ollaan saavutettu se taso, millä meidän pitäisi olla, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoel

Lue myös:

    Uusimmat