Moni nuori on aloittelemassa kesätöitä, suuri osa asiakaspalvelussa. Haaveet ihmisten kanssa työskentelystä voivat kuitenkin saada ikävän varjon, jos työssä joutuu kohtaamaan ikäviä tekoja tai sanoja. Palvelualojen ammattiliitto PAM julkaisi viime viikolla kyselyn, jonka mukaan 80 prosenttia nuorista on kohdannut asiakkaiden taholta häirintää viimeisen vuoden aikana.
PAMin jäsenkysely kertoo, että peräti 80 prosenttia nuorista on kohdannut häirintää työssään viimeisen vuoden aikana. Seksuaalista häirintää on kokenut yli puolet palvelualoilla työskentelevistä alle 25-vuotiaista.
Häirintää koetaan osa-aikaisissa työsuhteissa useammin kuin kokoaikatyössä.
PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärän mukaan häirintää on monenlaista. Asiakas voi esimerkiksi nimitellä ja mennä asiakaspalvelijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten nuoreen ikään tai ihonväriin.
– Voi olla sylkemisiä ja ihan semmoista naamatusten huutamista. Kaikennäköistä löytyy. Kyllä meidän nuoret kaikkein eniten tietenkin loukkaantuu, kun käydään heidän omaa persoonaa vastaan. Valitettavasti siellä seassa on myös aika paljon seksuaalista häirintää, varsinkin näille nuorille.
Kyselyn tulokset kertovat, että nuorella on vaarana joutua häirinnän kohteeksi useimmin kaupan alalla (87 %) sekä turvallisuusalalla (85 %).
– Kauppa on Suomen suurin nuorten työllistäjä. Toisaalta myös se asiakaskunta on tosi laaja, koska kaikki käy kaupassa. Eli sinne mahtuu silloin iso kirjo erilaisia ihmisiä. Ja kolmanneksi, kaupassa tietysti tehdään paljon nimenomaan siellä asiakasrajapinnassa sitä työtä. Eli niitä asiakaskohtaamisia tulee ihan koko ajan, sanoo Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija
