Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nuoret kokevat laajasti häirintää asiakaspalvelutyössä – nämä alat nousevat esiin

9:31Häirintä on nuorille asiakaspalvelijoille arkipäivääMitä nuoren tulisi häirintätilanteissa tehdä ja millainen vastuu on työnantajalla? Katso koko haastattelu tästä.
Julkaistu 06.05.2024 10:48
Toimittajan kuva

Jonna Hellgren

jonna.hellgren@mtv.fi

Moni nuori on aloittelemassa kesätöitä, suuri osa asiakaspalvelussa. Haaveet ihmisten kanssa työskentelystä voivat kuitenkin saada ikävän varjon, jos työssä joutuu kohtaamaan ikäviä tekoja tai sanoja. Palvelualojen ammattiliitto PAM julkaisi viime viikolla kyselyn, jonka mukaan 80 prosenttia nuorista on kohdannut asiakkaiden taholta häirintää viimeisen vuoden aikana.

PAMin jäsenkysely kertoo, että peräti 80 prosenttia nuorista on kohdannut häirintää työssään viimeisen vuoden aikana. Seksuaalista häirintää on kokenut yli puolet palvelualoilla työskentelevistä alle 25-vuotiaista.

Häirintää koetaan osa-aikaisissa työsuhteissa useammin  kuin kokoaikatyössä.

PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärän mukaan häirintää on monenlaista. Asiakas voi esimerkiksi nimitellä ja mennä asiakaspalvelijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten nuoreen ikään tai ihonväriin. 

– Voi olla sylkemisiä ja ihan semmoista naamatusten huutamista. Kaikennäköistä löytyy. Kyllä meidän nuoret kaikkein eniten tietenkin loukkaantuu, kun käydään heidän omaa persoonaa vastaan. Valitettavasti siellä seassa on myös aika paljon seksuaalista häirintää, varsinkin näille nuorille.

Kyselyn tulokset kertovat, että nuorella on vaarana joutua häirinnän kohteeksi useimmin kaupan alalla (87 %) sekä turvallisuusalalla (85 %).

– Kauppa on Suomen suurin nuorten työllistäjä. Toisaalta myös se asiakaskunta on tosi laaja, koska kaikki käy kaupassa. Eli sinne mahtuu silloin iso kirjo erilaisia ihmisiä. Ja kolmanneksi, kaupassa tietysti tehdään paljon nimenomaan siellä asiakasrajapinnassa sitä työtä. Eli niitä asiakaskohtaamisia tulee ihan koko ajan, sanoo Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija Pilvikki Viertolahti.

Kaupan ala ei suinkaan ole ainoa ala, jossa häirintää esiintyy. Kyselyn tulokset kertovat, että nuorella on vaarana joutua häirinnän kohteeksi myös esimerkiksi turvallisuusalalla (85 %) ja Matkailu- ravintola-, ja vapaa-ajan palveluissa (81 %). 

Yksi merkittävä ero kaupan alan ja ravintola-alan välillä kuitenkin löytyy, vaikka häirintää kohdataan molemmilla aloilla paljon. 

– Tässä täytyy muistaa se, että ravintoloilla on erilaiset mahdollisuudet valikoida asiakkaitaan. Päivittäistavarakaupassa kun ei voi porttikieltoja antaa, niin se jonkun verran ehkäisee sitä huonoa käyttäytymistä ravintoloissa, Kähärä vertaa.  

Lue myös: Hallitusohjelman vaikutuksissa nuorten aikuisten elämään isoja ristiriitoja

Vastuu työnantajalla

Työnatajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijän turvallisuudesta. 

Kaupan liitto on tehnyt yhdessä PAMin kanssa oppaan, jonka tarkoitus on antaa työntekijälle keinoja, miten häirintään voi puuttua. Järeämpiä keinoja vielä kaivataa.

– Yksi iso asia, jota me tällä hetkellä ajamme vahvasti lainsäädäntöön on yrityslähestymiskielto. Esimerkiksi Ruotsissa yksittäinen kaupanalan yritys voi hakea tällaista määräaikaista lähestymiskieltoa häiritsevästi käyttäytyvälle asiakkaalle. Tätä meillä valitettavasti ei Suomessa vielä ole. Uudistuksella on erittäin kova kiire, jotta me saamme tämän ikävän kehityskulun häirinnän lisääntymisestä katkaistua, sanoo Viertolahti. 

Lue myös: Kommentti: Mitä pitää tapahtua, että lapsi saa apua?

Lisää aiheesta:

Koskettelua ja seksuaalisia kommentteja: Valtava osa tytöistä ja naisista kokee häirintää, eikä heitä oteta vakavastiPAMin Rönni-Sällinen: Heikossa asemassa olevat työntekijät eivät välttämättä uskalla lakkoillaViisi vuotta sitten yksi twiitti toi esiin globaalin ongelman – mutta muuttiko #metoo mitään?"Tulen kotiin ja tapan" – tällaista fyysistä ja henkistä väkivaltaa moni työntekijä joutuu kohtaamaanTyöväkivalta vähentynyt koronan myötä, mutta lisääntynyt pitkällä aikavälillä: "Usein syyllistetään uhria"Kauppiaan hätähuuto: Lakimuutos näkyy karulla tavalla – "Rikolliset ovat huomanneet saavansa touhuta lähes vapaasti"
Huomenta SuomiAsiakaspalveluHäirintäNuoretKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • Eilen18:15
    Tanssii Tähtien Kanssa

    Yksi hetki TTK-parketilla häkellytti Tanssiraadin: "Keskustelupalstoilla oltiin ihan liekeissä"

  • Eilen17:22
    Ruoka

    Sushiakin suositumpaa! Japanin omaa "karjalanpiirakkaa" saa Suomestakin

  • Eilen15:14
    Ruoka

    Kasvisten hinta puhuttaa: Voiko pienituloinen syödä terveellisesti?

  • Eilen11:25
    Uupumus

    Työelämää 30 vuotta tutkinut professori kertoo, miten huono työpaikka uuvuttaa työntekijän

  • Eilen05:16
    Asunnottomuus

    Yhä useampi päätyy kadulle asumaan – nuorten miesten häädöt lisääntyneet rajusti