Lainaneuvottelut ovat monelle jännittävä ja vaikea tilanne. Asiantuntijat kertovat, mitä ainakin pitäisi kysyä.
Joka kolmas lainanhakija kokee neuvottelut pankin kanssa vaikeiksi, kertoo tuore Bluestep Bankin teettämä kysely.
Bluestep Bankin maajohtaja Petri Matikainen arvioi, että lainaneuvottelut voidaan kokea haastavaksi muun muassa vuorovaikutuksen puutteen vuoksi.
– Yhtenä suurena syynä on se, ettei ihmistä enää kohdata. Asiakkaat voivat kokea, että he jäävät yksin hakemaan tietoa, Matikainen pohtii.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoellin mukaan olisi tärkeää, että lainaneuvottelussa saisi kysyttyä kaikki mieltä askarruttavat kysymykset. Joskus kuluttaja ei itse tiedä, mitä kysyä, mutta "vika" voi olla myös pankkivirkailijassa.
– Saattaa olla, että pankkivirkailija ei osaa puhua sellaista kieltä, mitä monet kuluttajat ymmärtäisivät. Vastuuta täytyy vierittää myös siihen [pankin] suuntaan, ettei vaan hoettaisi pankkikielen saloja, vaan osattaisiin konkreettisilla esimerkeillä kuvata eri asioiden tarkoitusta, Beurling-Pomoell sanoo.
– Jotkut kokevat, että heidät kategorisoidaan ennen kuin he ovat saaneet kerrottua omaa tilannetta, Matikainen puolestaan uskoo.
Kuluttaja voi myös kokea häpeää tietämättömyydestään.
