Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tavaroiden heittelyä, ahdistelua ja perheen uhkaamista: Näin kauppojen henkilökuntaa häiriköidään

9:45Asiakaspalvelijat pahassa paikassa vaikeiden asiakkaiden kanssaAsiakaspalvelijat pahassa paikassa vaikeiden asiakkaiden kanssa. Huomenta Suomen vieraana osuuskauppa Varuboden-Oslan kaupan pääluottamusmies Laura Hyppölä.
Julkaistu 16.10.2024 09:05
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Kauppojen henkilökuntaan kohdistuu monenlaista vakavaakin häirintää, jopa uhkaa.

Näin kertoo osuuskauppa Vaduboden-Oslan kaupan pääluottamusmies Laura Hyppölä. Hänestä yrityksillä ei ole työkaluja puuttua häiriökäyttäytyviin asiakkaisiin ja estää heitä tulemasta liikkeisiin.

Ongelmat eivät rajoitu kauppoihin. Ruokakauppojen lisäksi ongelmia kohtaavat myös muut asiakaspalvelutehtävissä olevat tai muuten asiakkaita kohtaavat alat, hotelli-, ravintola- ja pankkipalveluihin asti.

Lue myös: Jopa 200 häiriökäyttäytyvää suomalaista tarvitsisi lähestymiskiellon ruokakauppaan: "Vilautetaan puukkoa tai asetta"

Päälle ajamista ja käsiksi käyntiä

Häiriökäyttäytyminen vaihtelee suusanallisista toimista ja suukovusta aina käsiksi käymiseen ja esimerkiksi tavaroiden heittelyyn päin työntekijöitä.

– On esimerkiksi sellaista, että kun työntekijät ovat hyllyttämässä, niin tahallaan ajetaan työntekijän päälle, Hyppölä kertoo.

Asiakaspalvelutilanteet, jotka eivät mene asiakkaan halujen mukaisesti, kuten alkoholin myynnin epääminen, voivat kärjistyä työntekijän uhkailuksi.

– Saatetaan uhkailla jopa työntekijän perhettä, Hyppölä kertoo.

Lue lisää: "Emme pärjää nykyisillä keinoilla" – Kaupan ala huolissaan, toteuttaako hallitus lupaamansa kriittisen lakimuutoksen

Epämiellyttävää koskettelua ja puheita

Hän kertoo myös, että työntekijöihin kohdistuu myös seksuaalisen häirinnän tyyppistä kohtelua, jossa saatetaan esimerkiksi mennä hyllyvälissä aivan työntekijän lähelle ja jopa koskettaa.

– Kuulen ihan viikoittain, että on sellaista epämiellyttävää koskettelua tai kommentoidaan työntekijälle.

Jutun alussa olevalla videolla Hyppölä kertoo, miten häiriökäyttäytymiseen nykyään reagoidaan ja mitä toimia pitäisi tehdä jatkossa.

2:17200 häiriökäyttäytyvää tarvitsisi lähestymiskiellon kauppaan200 häiriökäyttäytyvää tarvitsisi lähestymiskiellon kauppaan.

Lue lisää: Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolesta

Lisää aiheesta:

Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolestaTänään saatat nähdä hoitajalla mustan silmän hyvästä syystä: "Älä vedä meitä turpaan""Asiakas ei ole aina oikeassa" – Kaupat vaativat mahdollisuutta hakea lähestymiskieltoa häirikköasiakkailleVihjailua, ehdotuksia, koskettelua ja nipistelyä – tällaista Alkon työntekijät kohtaavat yhä enemmän, yhtiö ryhtyy toimiinKauppiaan hätähuuto: Lakimuutos näkyy karulla tavalla – "Rikolliset ovat huomanneet saavansa touhuta lähes vapaasti"Yhä useampi kaupan työntekijä saa niskaansa solvauksia asiakkailta: "Haukutaan lihavaksi lehmäksi tai huoritellaan"
AsiakaspalveluPäivittäistavarakauppaRikosLait ja lainsäädäntöHuomenta SuomiUutisohjelmien aiheetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Asiakaspalvelu
  • 10.05.202414:22
    Elinkeinoelämän keskusliitto

    Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolesta

  • 06.05.202410:48
    Huomenta Suomi

    Nuoret kokevat laajasti häirintää asiakaspalvelutyössä – nämä alat nousevat esiin

  • 20.02.202406:02
    Sote

    Erja suuttui viranomaispäätöksestä, josta ei ymmärtänyt liki riviäkään – lataa nyt suorat sanat oikeusturvaongelmasta

  • 17.01.202419:17
    Helsinki

    Helsinkiläisautoilija löysi autostaan häkellyttävän viestin jäteauton kuljettajalta: "Arvoisa kusipää…"

  • 17.12.202317:49
    Yhdysvallat

    Räyhäävä asiakas tuomittiin Yhdysvalloissa työskentelemään pikaruokaravintolassa