Kauppojen henkilökuntaan kohdistuu monenlaista vakavaakin häirintää, jopa uhkaa.
Näin kertoo osuuskauppa Vaduboden-Oslan kaupan pääluottamusmies Laura Hyppölä. Hänestä yrityksillä ei ole työkaluja puuttua häiriökäyttäytyviin asiakkaisiin ja estää heitä tulemasta liikkeisiin.
Ongelmat eivät rajoitu kauppoihin. Ruokakauppojen lisäksi ongelmia kohtaavat myös muut asiakaspalvelutehtävissä olevat tai muuten asiakkaita kohtaavat alat, hotelli-, ravintola- ja pankkipalveluihin asti.
Lue myös: Jopa 200 häiriökäyttäytyvää suomalaista tarvitsisi lähestymiskiellon ruokakauppaan: "Vilautetaan puukkoa tai asetta"
Päälle ajamista ja käsiksi käyntiä
Häiriökäyttäytyminen vaihtelee suusanallisista toimista ja suukovusta aina käsiksi käymiseen ja esimerkiksi tavaroiden heittelyyn päin työntekijöitä.
– On esimerkiksi sellaista, että kun työntekijät ovat hyllyttämässä, niin tahallaan ajetaan työntekijän päälle, Hyppölä kertoo.
Asiakaspalvelutilanteet, jotka eivät mene asiakkaan halujen mukaisesti, kuten alkoholin myynnin epääminen, voivat kärjistyä työntekijän uhkailuksi.
