Mainos

Törmäätkö Angry Birdsiin joka paikassa? Ei mikään ihme

Onko sinulla tunne, että törmäät lähes päivittäin Angry Birds -pelin hahmoihin? Näin alkaa todellakin olla, sillä suomalainen peliyhtiö Rovio Entertainment on menestyksekkäästi lingonnut vihaiset lintunsa kännyköiden ja tietokoneiden ruudulta maailmanlaajuiseksi tuotteeksi.

Angry Birdsejä näkee nykyään kauppojen leluosastojen lisäksi monen merkittävän valmistajan tuotevalikoimissa: Olvin virvoitusjuomatölkeissä, Fazerin makeispusseissa ja onpa vihainen lintu vilahtanut Finnairin lentokoneenkin kyljessä.

Lisäksi Angry Birdsistä on jalostettu muun muassa lautapeliversioita, leikkipuistotuotteita, heijastimia, vaatteita ja kodin sisustustekstiileitä.

Rovio on räväyttänyt itsensä tehokkaasti sosiaaliseen mediaan Facebook-peliversioillaan. Yhtiö tekee myös yhteistyötä musiikkialan kanssa, mistä on esimerkkinä Green Day -yhtyeen kanssa tehty peliversio.

Hiljattain Rovio lisäsi Queenin edesmenneen laulajan Freddie Mercury niin sanotuksi kunniahahmokseen. Tempaus liittyi vuotuiseen Freddie for a Day -kampanjaan, joka on järjestetty laulajan muistoksi. Kampanjalla kerätään varoja AIDSin vastaiseen taisteluun.

Vauhtiteemaakaan ei ole unohdettu, sillä Formula 1 -radoilla Angry Birds on kiitänyt Heikki Kovalaisen kypärässä.

Rovio on aloittanut yhteistyön myös amerikkalaisen jalkapallon NFL:n Philadelphia Eagles -seuran kanssa. Jääkiekon MM-kisojen maskottina oli puolestaan Hockey Bird.

Aivan oma lukunsa on Angry Birds -aiheiset teemapuistot, joita nousee kuin sieniä sateella.

Esimerkiksi Särkänniemessä aloittanut Angry Birds -teemapuisto on kerännyt maailmanlaajuistakin huomiota. Sotkamon Vuokattiin on puolestaan valmistumassa maailman suurin Angry Birds -puisto, jonka on määrä avautua jouluna.

Huomenna avaa ovensa ensimmäinen Angry Birds Space -aiheinen elämyspuisto Rovaniemellä.

Lumene ilmoitti yhteistyöstä

Angry Birdsin tuotteistus ei osoita laantumisen merkkejä. Päin vastoin, Rovio on kaiken aikaa solmimassa uusia yhteistyösopimuksia eri yhtiöiden kanssa.

Alkuviikosta kosmetiikkayritys Lumene kertoi solmineensa yhteistyösopimuksen Rovion kanssa. Lumenen mukaan yhteistyö tulee käsittämään Angry Birds -tuotelanseerauksia useilla markkina-alueilla. Tavoitteena kummallakin osapuolella ovat uudet kohderyhmät ja kansainvälinen kasvu.

Uutuustuotteet tulevat kauppojen hyllyille ensi kuun aikana, mutta muuten tuotteista ei ole toistaiseksi kerrottu tarkemmin. Lumene paljastaa vain, että "Angry Birds -linnut ja Lumene-tuotteiden tehoraaka-aineina olevat pohjoiset marjat yhdistyvät niissä uudella, hauskalla tavalla".

Vallila julkisti Angry Birds -sisustuskokoelman

Vallila Interior puolestaan ilmoitti viime viikolla, että yhtiö suunnittelee yhteistyössä Rovion kanssa Angry Birds -hahmoihin perustuvan uniikin sisustuskokoelman.

Kokoelma on kohdistettu jokaiselle vauvasta vaariin. Valikoimaan kuuluu mm. verhoja, tapetteja, mattoja ja tyynyjä.

Vallila vie kokoelman Suomen lisäksi muualle Eurooppaan ja itään. Vallila kertoo tiedotteessaan, että odotukset ovat korkealla erityisesti kasvavilla Venäjän markkinoilla.

Pomppu aina avaruuteen asti

Angry Birds Space -versio on kurkotellut äärimmäisiin korkeuksiin yhteistyöllä Yhdysvaltain avaruusjärjestön Nasan kanssa. Vihainen lintu on nähty singahtelevan videolla, joka on kuvattu kansainvälisellä avaruusasemalla.

Yhteistyö Nasan kanssa on saanut jatkoa: Uusin Angry Birds -avaruusversio liittyy Mars-planeettaa tutkivaan Curiosity-mönkijään.

"Olemme kieltäytyneet monista tuote-ehdotuksista"

Rovion markkinointipäällikkö "Mighty Eagle" Peter Vesterbacka totesi MTV3 Uutisten haastattelussa kesäkuussa, että lisenssien myynti on tärkeä osa bisnestä. Hän kuitenkin painotti, että on tärkeätä pitää mielessä fanit ja tuotteen brändi.

- Monista tuote-ehdotuksista olemme joutuneet myös kieltäytymään, hän muistutti.

Angry Birds -tuotteet liitävät nyt siis konkreettisesti maan ja taivaan väliä. Eikä tässä vielä kaikki. Uusien älytelevisioiden myötä Rovio on tuomassa tuotteensa entistä tehokkaammin myös ihmisten olohuoneisiin.

MTV3 testasi Angry Birdsin pelaamista Samsungin uudella 55-tuumaisella älytelevisiolla, jossa on integroituna liiketunnistin. Liiketunnistimen avulla vihaisia lintuja pääsee ohjailemaan isolta näytöltä pelkillä käden liikkeillä. Kerromme IT-sivuillamme huomenna lisää, minkälaisen pelikokemuksen nykyaikainen älytelevisio tarjoaa.

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.