Olisiko Raaseporin tasoristeysturma voitu välttää? "Kuljettajalla ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä junaa omalta paikaltaan"

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa kuultiin iltapäivällä todistajana poliisia, joka oli suorittamassa Raaseporin tasoristeysturmasta tehtyä rekonstruktiota.

Vanhemman konstaapelin mukaan rekonstruktio tehtiin kaksi kertaa, ensimmäinen tehtiin jo onnettomuuspäivänä.

– Siinä oli oletuksena, että juna olisi ajanut törmäyshetkellä 110 kilometriä tunnissa ja kuorma-auto 40 km/h, koska auton nopeusmittari oli pysähtynyt siihen lukemaan, poliisi kertoi.

Myöhemmin kuorma-auton digipiirturi tutkittiin ja siitä selvisi, että auto oli lähtenyt liikkeelle 950 metrin päästä tasoristeyksestä ja pysähtynyt 32 metriä ennen tasoristeystä. Sen jälkeen auto lähti hitaasti kohti tasoristeystä ja törmäyshetkellä kuorma-auton nopeus oli 19 kilometriä tunnissa.

Junan nopeus törmäyshetkellä oli 107 kilometriä tunnissa.

Rekonstruktiossa tutkittiin sitä, miten hyvin kuorma-auton ohjaamosta pystyi näkemään ulos.

– Lopputulema oli, että missään vaiheessa kuljettaja ei pystynyt näkemään junaa, joka tuli takaviistosta.

– Eli ainoa mahdollisuus, että junan olisi voinut nähdä, olisi ollut, että kuljettaja olisi mennyt ulos autosta katsomaan tai lähettää joku matkustajista ulos katsomaan? syyttäjä kysyi todistajalta.

– Kuljettajalla ei itse ollut mitään mahdollisuutta nähdä junaa omalta paikaltaan, poliisi sanoi.

STT:n mukaan syyttäjä puolestaan katsoo, että kuorma-autoa kuljettaneen varusmiehen olisi pitänyt ymmärtää, että ohjaamosta ei pysty näkemään oikealta mahdollisesti lähestyvää junaa. Kuljettajan olisi pitänyt pyytää jotain toista ohjaamossa olevaa katsomaan, ettei juna ole tulossa tai menemään ulos ohjaamaan ylitystä.

Oikeus tekee tänään katselmuksen tasoristeyspaikalle. Oikeudenkäynti jatkuu keskiviikkona, jolloin kuullaan lisää todistajia. 

Päivitetty kelo 13.55: Lisätty syyttäjän lausunto.

Lue myös:

    Uusimmat