Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa kuultiin iltapäivällä todistajana poliisia, joka oli suorittamassa Raaseporin tasoristeysturmasta tehtyä rekonstruktiota.
Vanhemman konstaapelin mukaan rekonstruktio tehtiin kaksi kertaa, ensimmäinen tehtiin jo onnettomuuspäivänä.
– Siinä oli oletuksena, että juna olisi ajanut törmäyshetkellä 110 kilometriä tunnissa ja kuorma-auto 40 km/h, koska auton nopeusmittari oli pysähtynyt siihen lukemaan, poliisi kertoi.
Myöhemmin kuorma-auton digipiirturi tutkittiin ja siitä selvisi, että auto oli lähtenyt liikkeelle 950 metrin päästä tasoristeyksestä ja pysähtynyt 32 metriä ennen tasoristeystä. Sen jälkeen auto lähti hitaasti kohti tasoristeystä ja törmäyshetkellä kuorma-auton nopeus oli 19 kilometriä tunnissa.
Junan nopeus törmäyshetkellä oli 107 kilometriä tunnissa.

