Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisiko Raaseporin tasoristeysturma voitu välttää? "Kuljettajalla ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä junaa omalta paikaltaan"

Onnettomuusturvakeskuksen (Otkes) julkaisema kuva turmapaikalta.
Onnettomuusturvakeskuksen (Otkes) julkaisema kuva turmapaikalta.otkes
Julkaistu 09.09.2019 13:31
Toimittajan kuva

Tiia Palmén

tiia.palmen@mtv.fi

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa kuultiin iltapäivällä todistajana poliisia, joka oli suorittamassa Raaseporin tasoristeysturmasta tehtyä rekonstruktiota.

Vanhemman konstaapelin mukaan rekonstruktio tehtiin kaksi kertaa, ensimmäinen tehtiin jo onnettomuuspäivänä.

– Siinä oli oletuksena, että juna olisi ajanut törmäyshetkellä 110 kilometriä tunnissa ja kuorma-auto 40 km/h, koska auton nopeusmittari oli pysähtynyt siihen lukemaan, poliisi kertoi.

Myöhemmin kuorma-auton digipiirturi tutkittiin ja siitä selvisi, että auto oli lähtenyt liikkeelle 950 metrin päästä tasoristeyksestä ja pysähtynyt 32 metriä ennen tasoristeystä. Sen jälkeen auto lähti hitaasti kohti tasoristeystä ja törmäyshetkellä kuorma-auton nopeus oli 19 kilometriä tunnissa.

Junan nopeus törmäyshetkellä oli 107 kilometriä tunnissa.

raasepori 1Onnettomuusturvakeskuksen (Otkes) julkaisema kuva turmapaikalta.otkes

Rekonstruktiossa tutkittiin sitä, miten hyvin kuorma-auton ohjaamosta pystyi näkemään ulos.

– Lopputulema oli, että missään vaiheessa kuljettaja ei pystynyt näkemään junaa, joka tuli takaviistosta.

– Eli ainoa mahdollisuus, että junan olisi voinut nähdä, olisi ollut, että kuljettaja olisi mennyt ulos autosta katsomaan tai lähettää joku matkustajista ulos katsomaan? syyttäjä kysyi todistajalta.

– Kuljettajalla ei itse ollut mitään mahdollisuutta nähdä junaa omalta paikaltaan, poliisi sanoi.

STT:n mukaan syyttäjä puolestaan katsoo, että kuorma-autoa kuljettaneen varusmiehen olisi pitänyt ymmärtää, että ohjaamosta ei pysty näkemään oikealta mahdollisesti lähestyvää junaa. Kuljettajan olisi pitänyt pyytää jotain toista ohjaamossa olevaa katsomaan, ettei juna ole tulossa tai menemään ulos ohjaamaan ylitystä.

Oikeus tekee tänään katselmuksen tasoristeyspaikalle. Oikeudenkäynti jatkuu keskiviikkona, jolloin kuullaan lisää todistajia. 

Päivitetty kelo 13.55: Lisätty syyttäjän lausunto.

Lue myös: Varusmiesten kohtaloksi koitunut Raaseporin tasoristeys on yksi Suomen vaarallisimmista – Puolustusvoimien kuorma-autosta ei edes nähnyt lähestyvää junaa

Lue myös: Syyttäjä vaatii sakkoa tai ehdollista Raaseporin tasoristeysonnettomuudessa kuskina olleelle varusmiehelle

Lisää aiheesta:

Hovioikeus antaa ratkaisunsa Raaseporin tuhoisasta tasoristeysturmasta: Käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet, syyttäjä valittiRaaseporin tuhoisan tasoristeysturman käsittely alkaa hovioikeudessa – käräjäoikeus hylkäsi kaikki varusmieskuljettajan syytteetMTV seuraa: Raaseporin tasoristeysturmasta selvinneitä varusmiehiä kuullaan todistajina oikeudessa – junan törmäys autoon oli raju: "Yhtäkkiä räjähti oikein kunnolla ja oltiin maassa""Katsoin oikealle, mutta en nähnyt mitään, sitten jysähti" – varusmiehen traaginen kuvaus Raaseporin tasoristeysturmastaVarusmiesten kohtaloksi koitunut Raaseporin tasoristeys on yksi Suomen vaarallisimmista – Puolustusvoimien kuorma-autosta ei edes nähnyt lähestyvää junaaRaaseporin turma-autoa kuljettanut varusmies syytteessä – nuori mies ei halua tulla kuulluksi oikeudessa, kuunteli pää painuksissa syyttäjän kuvausta onnettomuudesta
Raaseporin tasoristeysturmaRaaseporiJunaonnettomuudetOnnettomuudetOikeudenkäynnitRikos

Tuoreimmat aiheesta

Raaseporin tasoristeysturma
  • 01.10.202106:03
    Kommentti

    Jarkko Sipilän kommentti: Raaseporin junaturmaan ei ollut syyllistä – apulaisvaltakunnansyyttäjän ristiretki päättyi KKO:n oveen

  • 30.09.202109:20
    Korkein oikeus

    Raaseporin kolme tappanut tasoristelyskolari ei mene korkeimpaan oikeuteen – varusmiehelle ei tuomiota

  • 05.02.202109:34
    Onnettomuudet

    Syyttäjä hakee KKO:lta valituslupaa tuomioon Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta – törmäys vaati kolmen varusmiehen hengen

  • 10.12.202010:38
    Hovioikeus

    Hovioikeus ratkaisi: Kolme kuoli tuhoisassa tasoristeysturmassa Raaseporissa – varusmieskuskin syytteet nurin

  • 10.12.202006:48
    Hovioikeus

    Hovioikeus antaa ratkaisunsa Raaseporin tuhoisasta tasoristeysturmasta: Käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet, syyttäjä valitti